Metod 1: Fundamental aktieanalys
Syftet med en fundamental analys är att avgöra om ett företags aktie är lågt värderad i jämförelse med företagets förutsättningar. Genom en fundamental analys kan du alltså hitta aktier som kan öka i värde på sikt.
Hur gör man en fundamental analys? När du ska göra din fundamentala analys börjar du med att kolla på nuvarande och historiska nyckeltal samt rapporter och årsredovisningar från företaget. I dessa rapporter kan du hitta underlag för hur företaget presterar.
En års- eller kvartalsredovisning innehåller tre huvuddelar:
- Resultaträkningen. I resultaträkningen hittar du företagets resultat för den föregående perioden. Men även om resultatet är viktigt så går det inte att bara kolla på resultaträkningen för att lista ut hur det går för ett företag.
- Balansräkningen. I balansräkningen ser du en sammanställning av företagets tillgångar och skulder. Skulder delas in i två kategorier: Kortfristiga och Långfristiga. I balansräkningen kan du även se företagets egna kapital, som består av tillgångarna minus skulderna.
- Kassaflödesanalys. I kassaflödesanalysen eller kassaflödesrapporten som det också kallas kan du se en sammanställning av pengar in och ut ur företaget.
Vad är det då du ska titta efter? När du gör din fundamentala aktieanalys finns det ett antal nyckeltal du ska kolla på för att avgöra huruvida det är en bra aktie att köpa. Några av dessa nyckeltal är P/E-tal, PEG-tal och P/S-tal.
P/E-tal, PEG-tal och P/S-tal kan ge dig viss insikt i företagets ekonomi och hjälpa dig i din fundamentala aktieanalys. Men det är även bra att kolla på fler faktorer som kan ge en bild av företagets förutsättningar. Bra faktorer att kolla på i samband med en fundamental analys är:
- Företagets bransch. Är det en bransch du tror på?
- Företagets produkter och tjänster. Erbjuder de en bra produkt eller tjänst?
- Företagets konkurrenter. Hur bra är företagets konkurrenter, finns det en risk att de blir utkonkurrerade?
- Möjlighet att växa. Hur stora möjligheter har företaget att växa?
Den fundamentala aktieanalysen fokuserar huvudsakligen på själva företaget. Det är därför bra att läsa på om företaget för att få en så tydlig bild av deras framtida förutsättningar som möjligt. Det är däremot viktigt att komma ihåg att mycket kan hända och att det inte alltid går att spå hur framtiden kommer se ut.
Metod 2: Teknisk aktieanalys
Till skillnad från fundamental analys som fokuserar på själva företaget, går en teknisk aktieanalys ut på att analysera rörelser i aktiekursen. Syftet är att lista ut huruvida en viss aktie är köpvärd eller inte baserat på hur aktiekurser och aktiehandeln beter sig. Detta görs genom att titta efter mönster i bland annat aktiekursen. Tillsammans med sannolikhetslära och den historiska data som finns tillgänglig går det sen att förutspå hur aktiekursen kommer utvecklas.
Människors beteende är många gånger förutsägbart. Och det är denna förutsägbarhet som är nyckeln till den tekniska analysen. Istället för att analysera företagets bransch, produkter och konkurrenter kollar du här på hur människor beter sig.
Underlaget till din tekniska analys hittar du oftast i aktiens historik, ett bra verktyg är grafen som visar aktiekursen. Detta hittar du på vår webbplats på sidan Börsen idag och aktiekurserna och väljer den aktie du vill analysera. Där kan du genom att kolla på hur en aktie har utvecklats under en viss tid, oftast se vissa mönster som kan ge ledtrådar till när det är läge att köpa en viss aktie.
De två metoderna för aktieanalys är ofta bra komplement till varandra, var därför inte rädd att kombinera och testa de olika metoderna när du ska köpa dina första aktier. Du kommer efter en tid hitta den analysmetod som bäst hjälper just dig att hitta aktier värda att köpa.