Tillgänglighet
Vi arbetar ständigt för att öka tillgängligheten på webbplatsen. Vårt mål är att all information och alla tjänster på webbplatsen ska kunna användas av alla, oavsett personliga eller tekniska förutsättningar.
På denna sida går vi igenom hur vi arbetar med olika delar av tillgänglighet och ger tips på hur du som användare kan anpassa din upplevelse efter dina behov. På sidan teknikhjälp kan du hitta ytterligare hjälp kring hur du enklare kan använda vår webbplats.
Våra tillgänglighetsredogörelser
Skärmläsare och andra hjälpmedelsverktyg
För att våra tjänster ska vara tillgängliga för så många som möjligt arbetar vi aktivt för att stödja hjälpmedelsverktyg.
För att uppnå detta testar vi våra tjänster med skärmläsarna NVDA (för desktop), VoiceOver och Talkback (för mobil).
Hur du använder skärmläsare
Apples datorer och mobila enheter har skärmläsaren VoiceOver inbyggt. Windowsdatorers inbyggda skärmläsare heter Narrator och Androids heter Talkback. Du kan hitta mer info om hur du sätter igång dessa i din enhets inställningar. NVDA som vi använder i våra tester, går att ladda ned till din Windowsdator gratis hos nvaccess.org.
Läsbarhet och språk
För oss är det viktigt med ett språk som är begripligt och rakt på sak. Ingen ska känna sig exkluderad från våra tjänster för att vi använder för svårt språk. Vi försöker även se till att våra sidor fungerar bra i de inbyggda läslägen som finns i webbläsare såsom Microsoft Edge och Google Chrome
Använda Avancerad läsare i Microsoft Edge (support.microsoft.com)
Använda läsläge i Google chrome (support.google.com)
Zoom och förstoring
Det är också viktigt att våra sidor stödjer förstoring på ett välfungerande sätt. I våra flöden där du kan identifiera dig med BankID, har vi sett till att QR-koden aldrig blir avkapad oavsett om du använder ett inzoomat läge.
Hur du zoomar
Att ändra zoom-nivå i din webbläsare finns i många fall inbyggt och nås genom webbläsarens meny. Du kan också zooma genom att hålla ned CTRL och scrolla upp eller ned på datormusens scroll-hjul. På enheter med touchskärm kan du ofta nypa ihop två fingrar och öka avståndet mellan dem för att zooma in.
Navigera med tangentbord
Våra tjänster ska vara möjliga att navigera helt utan mus. Detta är både för att vissa individer har svårt att navigera med mus, men också för att en välfungerande tangentbordsnavigering ofta går hand i hand med en bättre upplevelse för hjälpmedelsverktyg.
Hur du navigerar med tangentbordet
När man navigerar med tangentbord så kan du komma åt knappar, länkar och andra klickbara delar på sidan. Du kan använda Tab-tangenten för att ta dig framåt, och behöver du backa kan du använda Shift + Tab. Använd Enter för att aktivera den knapp eller länk som du navigerat till. I vissa fall fungerar även mellanslag för att tillexempel öppna en expanderbar lista.
Länkar i nytt fönster
Ibland öppnar vi länkar i ett nytt fönster. Detta gör vi för att du enkelt ska kunna komma tillbaka till vår webbplats när du stänger det öppnade fönstret. När vi öppnar länkar i ett nytt fönster så markerar vi det med en ikon, så du vet vilket beteende du kan förvänta dig.
Hur du styr över länköppning
Flera webbläsare har egna inställningar för hur länkar hanteras. Till exempel om länken öppnar en fil, kan detta ske i nuvarande eller nytt fönster beroende på dina inställningar.
Om du vill att en flik ska öppnas i ett nytt fönster även om den inte har ikonen för det, kan du högerklicka på en länk och välja “öppna länk i ny flik/fönster”.
Webbläsare
SEB:s webbplatser är välfungerande i moderna webbläsare såsom nyare versioner av Google Chrome, Microsoft Edge och Safari. Om du har problem med våra sidor i någon mindre vanlig webbläsare får du gärna kontakta oss så att vi kan försöka åtgärda det.
Om våra sidor inte fungerar
Om visst innehåll inte fungerar eller sidor på annat sätt upplevs trasiga, kan en bra första åtgärd vara att uppdatera din webbläsare eller kontrollera att du accepterat våra kakor.