Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Därför ställer vi frågor till dig

För att skydda både dig och oss från att utnyttjas i penningtvättsyfte är vi enligt svenska penningtvättslagen skyldiga att ha dokumenterad kännedom om dig som kund – även om vi har regelbunden kontakt med dig. Enligt Fatca-lagen behöver vi också veta om du har skatterättslig hemvist i USA. 

Vilka frågor behöver vi svar på?

Informationen vi behöver från dig rör din sysselsättning, medborgarskap och syftet med din relation till banken. Vi kommer exempelvis fråga om du har: 

  • regelbundna insättningar på ditt konto eller använder insättningsautomat
  • regelbundna överföringar till eller från utlandet
  • medborgarskap eller uppehållstillstånd

När ställer vi frågorna?

Du behöver svara på våra frågor i samband med att du blir kund hos oss. Befintliga kunder får sen frågorna regelbundet för att uppdatera sina uppgifter.

Dina uppgifter omfattas av banksekretessen och vi behandlar dem helt konfidentiellt.

Hur ställer vi frågorna?

Du får frågorna i internetbanken eller i SEB-appen. Du kan också ha fått ett brev hem där vi ber dig skicka in nya uppgifter med medföljande svarskuvert.

Vad händer om du inte svarar?

En förutsättning för att du ska kunna använda våra tjänster även i fortsättningen är att vi har rätt uppgifter om dig och en säkerställd identitet. Vi kan därför behöva begränsa dina produkter och tjänster om vi inte får in dina svar. 

Fler frågor och svar

Se också

SEB och andra banker har i vissa fall en skyldighet att lämna uppgifter om gränsöverskridande rapporteringspliktiga arrangemang enligt ett EU-direktiv (DAC6) till Skatteverket. Läs mer om det på Bankförenings webbplats.

Kontakta oss

Om du har frågor om detta är du välkommen att höra av dig till oss på telefon 0774-463 030.

Upp Upp