Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Din webbläsare är för gammal. För en bättre och säkrare användarupplevelse rekommenderar vi att du byter webbläsare.

Rekommenderade webbläsare

 

Internetsäkerhet - din information, dator och telefon

Det är viktigt att dina enheter är skyddade och att du hanterar personlig information på ett säkert sätt – särskilt när du sköter dina bankärenden.

Tänk på att ditt BankID är en värdehandling

Om ditt BankID hamnar i fel händer kan det få stora konsekvenser. Läs alltid noga de texter som visas i BankID-appen: Var loggar jag in? Vad skriver jag under? Du är ansvarig för hur ditt BankID används, så hantera det säkert.

Skydda din personliga information

Både du som kund och vi på banken ansvarar för att personlig information inte används på fel sätt. Du behöver se till att dina digitala enheter som datorer, telefoner och surfplattor är skyddade, men också att du använder dina personliga uppgifter på ett säkert sätt.

Kort, koddosor, certifikat och meddelanden med lösenord är värdehandlingar som du ska förvara så att de inte är åtkomliga för andra. Låna inte ut dessa värdehandlingar till någon, inte ens till dina närmaste.

Kontrollera att ditt uppdrag stämmer innan du signerar BankID

Du får alltid information om vad du signerar i BankID-appen när du ska godkänna med din pinkod. Det är viktigt att kontrollera att informationen stämmer med det uppdrag du lagt i appen eller internetbanken.

Använd program för virusskydd

Om din dator "smittas" av datavirus löper du inte bara risken att förlora viktig information eller att obehöriga kan komma åt den. Viruset kan också medföra stora kostnader för att återställa datorutrustningen i fungerande skick.

För att minska riskerna för detta bör du se till att din dator har ett virusskydd. Vi rekommenderar dig att använda ett antivirusprogram som fortlöpande uppdateras.

Kontrollera att kommunikationen är säker

Innan du lämnar personuppgifter eller annan viktig information på nätet, bör du kontrollera att det är en säker, krypterad, anslutning.

Detta kan du se på följande sätt:
Att det finns ett hänglås i det nedre högra hörnet på din datorskärm eller att webbadressen börjar med "https".

  • Ett låst hänglås indikerar att den aktuella webbplatsen har en krypterad anslutning.
  • Det kan också vara lämpligt att klicka på hänglåset för att kontrollera äktheten i certifikatet innan du anger din digipasskod.
  • Om hänglås saknas eller är öppet så saknas kryptering.

När du använder publika datorer

Om du använder en publik dator, exempelvis på ett bibliotek eller internetkafé, bör du vara extra aktsam eftersom du inte känner till vad som finns installerat på datorn. Du vet till exempel inte om den dator som du använder har ett fungerande och uppdaterat virusskydd.

  • Lämna bara ifrån dig din digipasskod eller lösenord om din webbläsare visar på en krypterad anslutning (hänglås-symbol i webbläsaren eller adressen börjar på https://).
  • Uppge inte person-, kredit-, bankkorts- eller kontonummer på en webbplats som inte är säker.
  • Glöm inte att logga ut – både från de webbplatser och den dator som du har besökt.

Var försiktig med okända länkar och bifogade filer

Tänk efter innan du öppnar länkar som är okända för dig.

Var försiktig med bifogade filer i e-postmeddelanden och viruskontrollera dem alltid.

Installera en brandvägg

Brandväggar är säkerhetssystem som syftar till att förhindra obehörig åtkomst av information. Att installera en brandvägg minskar risken för obehörigt intrång.

Om du använder en fast uppkoppling mot internet kan du utsättas för obehörigt intrång så länge som din dator har kontakt med internet, oftast så länge som din dator är påslagen.

Ytterligare tips

  • Uppdatera din dators, surfplattans och/eller mobiltelefons operativsystem och webbläsare regelbundet.
  • Undvik att ladda ner bilder, filmer, spel, program, appar och annat från okända webbplatser eftersom det ökar risken för angrepp.
  • Kom ihåg att vi och andra banker aldrig ber dig att uppdatera dina koder, lösenord, kortnummer eller liknande kunduppgifter på internet eller via e-post.
  • Var extra uppmärksam på om webbplatser som du besöker plötsligt ser annorlunda ut, eller om du ombeds lämna ut känslig information.
  • Skydda alltid din dator, telefon eller surfplatta med ett lösenord eller en säkerhetskod.
  • Lås alltid dina enheter när du lägger ifrån dig dem eller lämnar skrivbordet.
  • Kontakta företaget som du köpte din dator av om du behöver hjälp.
  • SEB internetsupport kan svara på frågor om våra appar och hemsidor, 0771-24 11 11.

Vanliga bedrägerier – så skyddar du dig

Så skyddar SEB din information

Customer service