Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Lånelöfte – ansök om lånelöfte för bolån

3 enkla steg när du ska ansöka om lånelöfte och bolån

  1. Se hur mycket du kan låna. Därefter kan du direkt gå vidare och ansöka om lånelöfte.
    Till bolånekalkylen
  2. Ansök om lånelöfte. Då är du beredd när drömbostaden dyker upp. Ditt lånelöfte gäller i tre månader.
    Ansök om lånelöfte
  3. Kontakta oss innan du skriver kontrakt. Då kan vi kontrollera att bostaden går att belåna.

Allt det här får du när du väljer våra bolån

Personlig rådgivning

Våra erfarna rådgivare ser till att du gör en väl genomtänkt bostadsaffär. De hjälper dig genom hela processen, ger dig kloka råd och ser till att du har full kontroll på alla detaljer.

Kostnadsfri familjejuridik

Med rätt juridiska avtal på plats är du och din familj tryggade om något händer. Genom vår samarbetspartner Lexly får du ett rådgivningsmöte med jurist och 12 avtal online. Helt kostnadsfritt.

Kostnadsfritt låneskydd

Med ett låneskydd får du hela eller delar av lånekostnaden betald om du blir sjuk eller arbetslös. En extra trygghet i oroliga tider. Gratis de tre första månaderna.

Utmana din bolåneränta hos oss

Här kan du räkna fram de bästa boräntor vi kan erbjuda just dig.

Se våra aktuella boräntor

Vad är ett lånelöfte?

Ett lånelöfte är en bedömning av din ekonomi, inte av en specifik bostad. Det är ett villkorat förhandsbesked som visar hur mycket du får låna för att köpa en bostad. Med ett lånelöfte vet du vad din ekonomi klarar och hur högt du kan gå i budgivningen när drömbostaden dyker upp. När du ansöker om lånelöfte digitalt får du snabbt besked – oftast direkt, men annars inom 24 timmar. Du får ett bekräftelsemejl från oss där det framgår hur mycket du får låna.

Ditt lånelöfte baseras på uppgifterna som du själv anger i ansökan. Därför är det viktigt att du redan från början uppger riktiga uppgifter i ansökan, exempelvis om din inkomst och antal barn i hushållet. Eftersom det ofta blir budgivningar rekommenderar vi att du söker bostäder som ligger under ditt lånelöftestak. Det finns inga krav på att du behöver låna mer för att du har ett högre lånelöfte.

Ditt lånelöfte är inte knutet till en specifik bostad. När du har vunnit en budgivning behöver vi därför kontrollera att just den bostad som du vill köpa går att belåna. Det gör vi innan du skriver på kontraktet. Om du köper en bostadsrätt måste vi även kontrollera hur din avgift till föreningen kan påverkas om räntan på föreningens lån går upp. Om föreningens ekonomi är känslig för räntehöjningar kan ditt lånebelopp bli lägre.

Hur länge gäller ett lånelöfte?

Ditt lånelöfte gäller i högst 3 månader. Därefter kan du ringa oss för att ansöka om att förnya det. Du behöver också ringa oss om din ekonomi förändras efter att vi har godkänt din lånelöftesansökan. Lånelöftet gäller nämligen bara så länge uppgifterna som du lämnade i ansökan stämmer.

Ansök om lånelöfte

Vem kan ansöka om lånelöfte?

För att kunna ansöka om lånelöfte hos oss behöver du bland annat ha en fast inkomst och tillräckligt med pengar till kontantinsatsen.

Hur ansöker man om lånelöfte?

Du kan ansöka om lånelöfte digitalt, över telefon eller på bankkontor.

Digitalt

När du ansöker om lånelöfte digitalt får du snabbt besked – oftast direkt, men annars inom 24 timmar. Du får ett bekräftelsemejl från oss där det framgår hur mycket du får låna. Du kan ansöka om lånelöfte digitalt när du ska köpa villa, bostadsrätt eller fritidshus, är högst två personer som vill låna och ska sälja max en bostad. Om du lånar tillsammans med någon måste ni dessutom bo i samma hushåll efter köpet.

Ansök om lånelöfte

Telefon

Om du vill prata med någon av våra bolånespecialister kan du ansöka om lånelöfte via telefon. De är experter på bolån och hjälper dig hela vägen. Ring oss för att boka en tid på 0771-365 365. Vi har öppet vardagar klockan 8–20, lördagar 9–17 och söndagar 10–18.

Bankkontor

Du kan också ansöka om lånelöfte på något av våra bankkontor. Där kan du boka tid med någon av våra bolånespecialister som hjälper dig hela vägen.

Här hittar du närmaste bankkontor

Vilka uppgifter behöver jag när jag ska ansöka om lånelöfte?

När du ska ansöka om lånelöfte behöver du veta:

  • ungefär hur mycket du vill köpa för
  • hur mycket du kan lägga i kontantinsats
  • vad du har i inkomst, sparande och lån

Om du redan äger en bostad behöver du veta ungefär vad den har för marknadsvärde och hur mycket lån som finns på den. Du behöver dessutom veta om du har, eller kommer att ha, något uppskov. Du kan läsa om uppskov hos Skatteverket.

Skatteverket

Söka lånelöfte när ditt barn ska flytta hemifrån

Om du som förälder har möjlighet kan du hjälpa ditt barn att köpa en bostad, exempelvis om han eller hon studerar. Ett sätt kan vara att hjälpa till med kontantinsatsen, ett annat är att stå med på lånen som medlåntagare, men då är det viktigt att ni båda vet vad det innebär. Om du vill ha juridisk rådgivning kan du vända dig till vår samarbetspartner Lexly

Boka rådgivning hos Lexly

Här är några av de saker som är bra känna till om du funderar på att stå som medlåntagare på ditt barns lån, och några saker som ni behöver fundera över tillsammans:

  • Du kan bli medlåntagare om barnet är mellan 18 och 28 år när ni tar lånet.
  • Du och barnet har samma ansvar för att betala räntor och amorteringar.
  • Lånet du har tillsammans med ditt barn kan påverka dina möjligheter att få andra lån.
  • Ni måste diskutera hur ni hanterar lånet om barnet blir sambo eller gifter sig.
  • Ni måste bestämma vem som ska äga bostaden. Äger ni tillsammans kan det innebära en skatteeffekt när barnet själv ska ta över lånen och ägarskapet.

När ditt barn får en stadig inkomst kan ni ansöka om att skriva över hela lånet på barnet. På så vis får du möjlighet att erbjuda eventuella syskon samma lösning. Om du vill veta mer är du välkommen att kontakta oss på något av våra kontor.

Kontaktuppgifter till våra bankkontor

 

Podd för när du köper bostad: Koll på läget

I Svensk Fastighetsförmedlings podd får du tips och goda råd för ditt första bostadsköp.
Lyssna på avsnittet Första affären

Customer service