Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

Flytta bolån till oss

Har du ett bolån hos en annan bank och vill se om du kan få bättre ränta hos oss? Skicka in dina uppgifter i en ansökan så hör vi så snabbt som möjligt av oss med ditt erbjudande.

Fyll i en ansökan Kontakta mig

För att vi ska kunna ge dig ett erbjudande på vad din ränta blir när du flyttar ditt bolån till oss behöver du först fylla i och skicka in en ansökan. Det gör du snabbt och smidigt direkt här på webben, det tar bara några minuter att fylla i.

Så går det till att flytta bolån:

Du ansöker enkelt på vår sida om att flytta ditt bolån. Det vi frågar efter behöver vi för att se hur just dina förutsättningar ser ut, så att vi kan ge dig ett individuellt erbjudande.

Ansök direkt Ansökan för dig som är kund

Efter att vi gått igenom din ansökan kontaktar vi dig på telefon med ditt individuella erbjudande, får vi inte tag på dig skickar vi istället ett mejl. Din ränta blir vår ordinarie bolåneränta minus en eventuell individuell räntenedsättning. Erbjudandet är inte bindande. Se vad som avgör din ränta

Om du vill flytta bolånet till oss hjälper vi dig med hela processen.

För att flytta ditt bolån till oss behöver du skicka oss ett så kallat amorteringsunderlag från din nuvarande bank. Det visar vilka amorteringsvillkor som gäller för lånet som du vill flytta, till exempel hur mycket du amorterar idag och vilken värdering som ligger till grund för amorteringen. Om du har en bostadsrätt behöver du också skicka oss ett utdrag ur din bostadsrättsförenings lägenhetsförteckning när vi har beviljat din ansökan.

Om du vill hjälper vi dig också att avsluta dina affärer med din gamla bank.

Frågor och svar om att flytta ditt bolån

Har du ett bolån hos en annan bank kan du när som helst flytta det till oss genom att fylla i vår digitala ansökan. Därefter får du ett besked över telefon eller mejl. 

Ansök om att flytta bolån

Efter att du ansökt om att flytta ditt bolån till oss återkommer vi inom ett par arbetsdagar för att gå vidare i processen. Tiden för att flytta bolånet kan dock variera på flera saker, så som hur snabbt du får ditt amorterings­underlag från din nuvarande bank, hur många andra som söker lån hos oss för stunden och hur lång handläggnings­tiden för flytten är. 

Nej, det kostar inget att flytta ditt bolån till oss. Har du däremot en bunden ränta på lånet hos din nuvarande bank kan du behöva betala en så kallad ränte­skillnads­ersättning. Det är ingen fast avgift utan kan variera utifrån rådande ränteläge. 

Det finns inga bestämmelser som reglerar hur ofta du kan flytta ditt bolån. Däremot kan du behöva betala en ränte­skillnads­ersättning om du ska flytta ett bolån med bunden ränta. 

För att flytta ett bolån till oss behöver du först kontakta din nuvarande bank för att få ut ditt amorterings­underlag. Därefter gör du en digital ansökan om att flytta bolånet till oss. 

Ansök om att flytta bolån

När du ska flytta lån till oss behöver du först få ut ditt amorterings­underlag. I amorterings­underlaget står det exempelvis hur mycket du amorterar idag och vad din bostad är värderad till. Kontakta din nuvarande bank för att få ditt amorterings­underlag, så att du är beredd att ge det till oss när du ska flytta ditt bolån. 

Läs mer om amorteringsunderlag

Ja, du kan ha möjlighet att höja ditt bolån i samband med flytten till oss.

Mer om bolån

Samla din ekonomi och få mer tillbaka

Genom att samla en större del av din ekonomi hos oss kan du få mer tillbaka. Med bolån, sparande och pension på samma ställe får du bättre förmåner och tillgång till fler erbjudanden. Upptäck och jämför fördelarna du får med våra tre förmånsnivåer – Plus, Premium och Platinum.

Ring upp mig

Du kan få ditt ränteerbjudande genom att fylla i vår låneansökan eller prata med oss direkt. 
Skicka ditt telefonnummer så hör vi av oss så snabbt som möjligt, vardagar klockan 9–17.

När vi ringer upp dig får du besvara en säkerhetsfråga i BankID-appen innan du legitimerar dig.