Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

Ny mobil – mobilt BankID, Swish och appen

Vi hjälper dig komma igång med mobilt BankID, Swish och vår app så att du kan hantera dina bankärenden från din nya mobil.

1. Hämta mobilt BankID

  1. Ladda ner BankID:s säkerhetsapp till din nya telefon eller surfplatta från App store, Google play eller Microsoft store.
  2. Logga in på internetbanken med ett BankID (mobilt eller på kort) utgivet av SEB. 
    Logga in och beställ mobilt BankID
  3. Tryck på Beställ och signera avtalet för att få en aktiveringskod.
  4. Öppna BankID-appen på din nya telefon eller surfplatta, tryck på Hämta BankID och fyll i ditt personnummer samt aktiveringskoden. Välj sedan din säkerhetskod.
  5. Logga in på internetbanken igen med ditt mobila BankID. Första gången behöver du göra en verifiering med din digipass, BankID på kort eller en engångskod via sms.
  6. Om du vill spärra ditt mobila BankID på den gamla telefonen eller surfplattan gör du det via internetbanken. Klicka på ditt namn, Säkerhetslösningar och BankID, Visa och spärra BankID.
  • Ladda ner och installera BankID:s säkerhetsapp till din telefon eller surfplatta från någon av följande platser:
    App Store
    Google Play
  • Logga in på internetbanken med din digipass.
    Logga in och beställ mobilt BankID 
  • Beställ en engångskod som du sedan får via sms till din mobil. Fyll i engångskoden i internetbanken och klicka på Nästa.
  • Läs igenom avtalet och signera med din digipass.
    Tänk på att hålla ner digipassens pilknapp varje gång efter att du fyllt i din kod.
  • Öppna BankID-appen. Tryck på QR-ikonen för att aktivera kameran. Läs sedan av QR-koden som kommer upp efter signeringen av avtalet. Använder du din telefon eller surfplatta får du välja om du vill hämta BankID kopplat till den enhet du väljer eller en annan enhet. Välj en ny säkerhetskod till ditt mobila BankID på 6–8 siffror. Den här koden kommer du att använda varje gång du loggar in eller signerar med mobilt BankID.
  • Första gången du loggar in på internetbanken med mobilt BankID behöver du verifiera det med din digipass, BankID på kort eller med engångskod via sms. 

När du skaffar mobilt BankID hos oss kan du komma att behöva läsa av ditt svenska pass eller nationella ID-kort i BankID-appen.

För att skaffa ett nytt eller förnya ett befintligt mobilt BankID behöver ni boka ett möte på ert närmaste bankkontor. 

Besvara några frågor och boka ett möte för att skaffa mobilt BankID

Om ni är två föräldrar kan den ena lämna en engångsfullmakt. Då räcker det att en av er besöker kontoret och tar med fullmakten. Ditt barn behöver alltid vara med vid besöket tillsammans med sin mobiltelefon och giltig svensk ID-handling.

Ladda ner en engångsfullmakt för föräldrar

Ni kan förbereda er inför mötet genom att ladda ned apparna som exempelvis SEB Ung, Swish och BankID på barnets mobil.

Om ditt barn inte har behov av att legitimera sig på andra ställen än SEB Ung eller Swish kan ni istället använda ett SEB ID.

Läs mer om SEB ID

2. Kom igång med Swish

Om du har samma telefonnummer som tidigare behöver du bara ladda ner och aktivera Swishappen i din nya mobil. 

Ladda ner till iPhone
Ladda ner till Android

Har du bytt nummer måste du avsluta din tidigare anslutning till Swish och anmäla dig igen med det nya numret. Detta gör du enkelt på internetbanken.

  1. Ladda ner Swishappen
    Följ någon av länkarna för att ladda ner appen till din smartphone.
    Ladda ner till iPhone
    Ladda ner till Android
  2. Logga in på internetbanken för att ansluta till Swish
  3. Koppla ditt mobilnummer till ett konto och välj beloppsgräns. En kontrollkod skickas nu via sms till din mobil.
  4. Fyll i kontrollkoden på internetbanken för att kunna gå vidare och signera Swishavtalet.
  5. Logga in i Swishappen och aktivera tjänsten med hjälp av ditt telefonnummer och mobilt BankID.
Customer service