Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Digipass för privatpersoner

Digipassen är en personlig säkerhetsdosa som du använder för att ta fram slump­mässiga engångs­koder. Koderna använder du tillsammans med ditt person­­nummer för att identifiera dig när du till exempel loggar in på internet­banken eller signerar räkningar.

Digipass säkerhetsdosa

Så skaffar du en digipass

För att skaffa en ny digipass ring oss på 0771-365 365 och förboka ett möte på ett av våra bankkontor. Kom ihåg att ta med din legitimation.

Så aktiverar du din digipass

  1. Ha kodkuvertet och digipassen till hands (om du fick din digipass direkt på kontoret, kan du gå vidare till steg 2). Tryck på piltangenten. PIN visas i fönstret (om FAIL visas, tryck en gång till på piltangenten).
  2. Fyll i pinkoden som står i kodkuvertet. NEW PIN? visas.
  3. Knappa in en ny, fyrsiffrig kod (din pinkod) och lägg den på minnet för framtida bruk. Skulle du skriva in fel siffra kan du radera med piltangenten. PIN CONF visas.
  4. Knappa in din nya pinkod igen. NEW PIN CONF visas under en kort stund. Därefter visas texten APPLI.

Nu har du aktiverat din digipass och kan använda den för att logga in på internetbanken.

För att stänga av digipassen trycker du två gånger i följd på piltangenten. Om du inte gör det så stänger den av sig automatiskt efter 30 sekunder.

Frågor och svar om digipass

Digipassen är en personlig säkerhetsdosa som du använder för att ta fram slumpmässiga engångskoder. Koderna behövs när du loggar in på internetbanken, signerar räkningar eller använder andra tjänster som kräver extra säkerhetskontroll. Man kan säga att digipassen fungerar på samma sätt som din legitimation och namnteckning när du gör bankärenden på ett bankkontor.

Pinkoden är den personliga kod som du använder för att öppna din digipass. Tips när du väljer pinkod till din digipass: 

  • Välj en sifferkombination som är svår för andra att lista ut. Undvik därför siffror som ingår i ditt person­nummer, siffror i ordnings­följd eller fyra likadana siffror.
  • Förvara koden på säker plats, långt från din digipass.
  • Lär dig koden utantill.
  • Byt kod till digipassen då och då.

Vi rekommenderar att du då och då byter kod till din digipass. Att göra det är ett bra skydd mot missbruk av digipassen, och naturligtvis extra viktigt om du tror att någon annan kan ha uppsnappat din kod.

  1. Tryck på piltangenten. "PIN ----" visas i fönstret (om "FAIL" visas, tryck en gång till på piltangenten).
  2. Knappa in din personliga kod. "APPLI" visas.
  3. Håll piltangenten nedtryckt i drygt två sekunder. "NEW PIN ----" visas.
  4. Knappa in din nya kod. "PIN CONF ----" visas. (Om du registrerar fel, kan du trycka på piltangenten, så försvinner senast registrerad siffra).
  5. Knappa in din nya kod en gång till. "NEW PIN CONF" visas och efter ett par sekunder "APPLI".

Nu har du bytt kod. Om du vill stänga av digipassen trycker du två gånger i följd på piltangenten.

Har du BankID eller mobilt BankID?

Då kan du logga in på internetbanken med BankID på kort eller mobilt BankID och skicka ett säkert meddelande. Det du behöver uppge är numret på din digipass* och din "Lock Pin" (7 siffror) och eventuellt mobilnummer – så skickar vi dig en upplåsningskod via sms eller hem till brevlådan.

*Numret hittar du på klisterlappen på baksidan av din digipass.

Har du aldrig loggat in på internetbanken?

Ring 0771-365 365 för att förboka ett möte på ett bankkontor. Beställ en upplåsningskod och ta med digipassen och legitimation.

Lås upp din digipass

  1. När du har fått en upplåsningskod till din digipass så låser du upp den på följande sätt:
  2. Tryck på piltangenten på din digipass. I fönstret visas en sjusiffrig kod.
  3. Tryck på piltangenten en gång till. I fönstret visas nu ett inmatningsfält för åtta siffror.
  4. Knappa in upplåsningskoden. (Om du råkar knappa in fel siffra kan du trycka på piltangenten. Då försvinner den senaste siffran). I fönstret visas texten NEW PIN och ett inmatningsfält för fyra siffror.
  5. Knappa in den fyrsiffriga pinkod som du valt. I fönstret visas nu texten PIN CONF och ett inmatningsfält för fyra siffror.
  6. Bekräfta din valda pinkod genom att knappa in den en gång till. I fönstret visas nu NEW PIN CONF, efter några sekunder syns texten APPLI.
  7. Din valda pinkod är nu registrerad. Om det blir fel får du börja om från början. Om du skulle göra fel tre gånger behöver du kontakta oss på 0771-365 365.

Om du har tappat bort din digipass eller om du misstänker att den är stulen ska du kontakta oss på 0771-365 365 för privatkunder eller 0771-625353 för företagskunder så att vi kan spärra den. 

Här följer några exempel på fel och hur de kan åtgärdas.

Exempel 1: i digipassens fönster visas texten "FAIL 1–3"

  • FAIL 1: Texten betyder att du knappat in fel kod. Tryck på piltangenten en gång till. "PIN ----" visas. Knappa in din pin-kod.
  • FAIL 2: Du har knappat in fel kod två gånger i följd. Tryck på piltangenten en gång till. "PIN ----" visas. Knappa in din pin-kod
  • FAIL 3: Du har knappat in fel pin-kod tre gånger i följd. Tryck på piltangenten en gång till. "LOCK PIN" visas. Din digipass har låst sig, se under punkt b) hur du går vidare.

Exempel 2: i digipassens fönster visas

  • sju siffror och texten "LOCK PIN
  • sju siffror och texten "FAIL 4–9
  • åtta streck.

Det betyder att din digipass har låst sig. 

  • Har du BankID eller mobilt BankID? Då kan du logga in på internetbanken med BankID på kort eller mobilt BankID och skicka ett säkert meddelande. Det du behöver uppge är numret på din digipass* och din "Lock Pin" (7 siffror) och eventuellt mobilnummer – så skickar vi dig en upplåsningskod via sms eller hem till brevlådan. *Numret hittar du på klisterlappen på baksidan av din digipass.
  • Har du aldrig loggat in på internetbanken? Ring oss på 0771-365 365 och förboka ett möte på ett bankkontor. Beställ en ny pin-kod och ta med digipassen och din legitimation.

Exempel 3: i Digipassens fönster visas följande

  • åtta nollor
  • ingenting
  • något annat än ovanstående

Din Digipass har nollställts beroende på att den utsatts för starka magnetiska störningar, att batteriet har tagit slut eller att den skadats på annat sätt.

För att skaffa en ny Digipass ring oss på 0771-365 365 och förboka ett möte på ett av våra bankkontor. Kom ihåg att ta med din legitimation och lämna gärna även in din gamla Digipass så ser vi till att den tas om hand på ett miljövänligt sätt.

Exempel 4: i Digipassens fönster visas bAtt + en siffra (1–5)

När batteriet börjar ta slut syns först texten bAtt 5 i fönstret. Därefter räknas siffran ned, och vid 0 (noll) är batteriet slut. Då står det DISABLE4 i fönstret. Kontakta oss så fort du ser att det står bATT i fönstret så att du kan byta ut Digipassen innan den gamla slutar fungera.

För att skaffa en ny Digipass ring oss på 0771-365 365 och förboka ett möte på ett av våra bankkontor. Kom ihåg att ta med din legitimation och lämna gärna även in din gamla Digipass så ser vi till att den tas om hand på ett miljövänligt sätt.

Det går inte att byta batteri på digipassen. För att skaffa en ny Digipass ring oss på 0771-365 365 och förboka ett möte på ett av våra bankkontor. Kom ihåg att ta med din legitimation och lämna gärna även in din gamla Digipass så ser vi till att den tas om hand på ett miljövänligt sätt.

Om du är synskadad kan du få en stor digipass som läser upp det som står på skärmen. 

Ring oss på 0771-365 365 och förboka ett möte på ett av våra bankkontor för att beställa en Digipass för synskadad. Den innehåller information i brailleskrift och på en cd-skiva (både i pdf- och Daisy-format).

Ja, du kan få en större digipass om du tycker att knapparna och skärmen är små på digipassen. Den större digipassen har formatet 8 x 14 centimeter. 

Ring oss på 0771-365 365 och förboka ett möte på ett av våra bankkontor. Kom ihåg att ta med din legitimation och lämna gärna även in din gamla Digipass så ser vi till att den tas om hand på ett miljövänligt sätt.