E-legitimation för unga
- Elektronisk legitimation för ditt barn
- Säker legitimering – till exempel på webbplatser eller i appar
- Identifiering för SEB Ung och SEB Neo

En e-legitimation är en elektronisk identitetshandling som digitalt bekräftar ditt barns identitet. Med begränsat BankID kan ditt barn verifiera sig och använda våra egna tjänster, SEB Ung, SEB Neo och Swish. För att kunna använda e-legitimationen för andra tjänster behövs mobilt BankID.
Tänk på att e-legitimationen bör förvaras säkert, så att ingen obehörig kan komma åt ditt barns uppgifter eller identitet.
Begränsat BankID
- Är ditt barn under 11 år rekommenderar vi begränsat BankID som fungerar för att kunna verifiera sig och använda våra egna tjänster, SEB Ung, SEB Neo och Swish.
- Har ditt barn tidigare haft begränsat BankID kan du skapa ett nytt direkt i din app under fliken Mer. Om det inte fungerar kan du ringa oss på 0771-365 365 så hjälper vi dig.
Mobilt BankID
- Vi rekommenderar mobilt BankID till barn som utöver våra kanaler också behöver e-legitimationen för att kunna verifiera sig och använda andra tjänster såsom 1177, CSN och Skatteverket.
- För att komma igång med mobilt BankID följ de tre stegen beställ, slutför och aktivera. Båda vårdnadshavarna behöver vara kunder hos oss och ha tillgång till appen och barnet behöver kunna legitimera sig med svenskt pass eller nationellt id-kort.
BankID-appen tillåter endast en typ av e-legitimation per mobil enhet vilket innebär att ditt barns mobila BankID ersätts om du som förälder skapar ett begränsat BankID till samma enhet.
Så skaffar ni mobilt BankID
Du som vårdnadshavare börjar med att beställa mobilt BankID till ditt barn i vår app.
- Öppna appen, klicka på pilarna till höger om inloggningsknappen och välj Hantera eller skaffa mobilt BankID.

- Välj Hantera eller skaffa BankID åt barn och följ sen instruktionerna i appen.

Den andra vårdnadshavaren behöver slutföra beställningen genom att signera avtalet i vår app inom 7 dagar. Om du är ensam vårdnadshavare kan du hoppa över detta steg.
- Öppna appen, klicka på pilarna till höger om inloggningsknappen och välj Hantera eller skaffa mobilt BankID.

- Välj Hantera eller skaffa BankID åt barn och klicka på barnets namn. En notis visas också för att påvisa att det finns en beställning som behöver slutföras. Följ sen instruktionerna i appen för att signera avtalet och slutföra beställningen.

När beställningen är slutförd kan ert barn aktivera sitt mobila BankID i SEB Ung eller SEB Neo.
- Öppna appen, klicka på pilarna till höger om inloggningsknappen och välj Aktivera mobilt BankID på denna enhet i SEB ung eller Aktivera mobilt BankID för barn i SEB Neo.


- För att aktivera mobilt BankID behöver ert barn verifiera sin identitet med ett svenskt pass eller nationellt id-kort och mobiltelefonens NFC-läsare. Ett tips är att ta av mobilens skal eller fodral för att underlätta avläsningen av chipet i passet eller id-kortet.

- Efter verifieringen hänvisas ert barn till BankID appen för att aktivera mobilt BankID och välja sin personliga kod.