Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

E-legitimation för unga

  • Elektronisk legitimation för ditt barn
  • Säker legitimering – till exempel på webbplatser eller i appar
  • Identifiering för SEB Ung och SEB Neo

En e-legitimation är en elektronisk identitetshandling som digitalt bekräftar ditt barns identitet. Välj mellan begränsat BankID och mobilt BankID.

Tänk på att e-legitimationen bör förvaras säkert, så att ingen obehörig kan komma åt ditt barns uppgifter eller identitet.

Begränsat BankID eller mobilt BankID?

  • Om ditt barn är under 11 år rekommenderar vi begränsat BankID. Det fungerar för att kunna verifiera sig och använda våra egna tjänster, SEB Ung, SEB Neo och Swish.
  • Om ditt barn även behöver e-legitimation för att använda andra tjänster, till exempel 1177, CSN eller Skatteverket, rekommenderar vi istället mobilt BankID.

För att komma igång med mobilt BankID behöver båda vårdnadshavarna vara kunder hos oss och ha tillgång till vår app. Barnet behöver också kunna legitimera sig med svenskt pass eller nationellt id-kort. För begränsat BankID räcker det att en vårdnadshavare är kund och har tillgång till appen.

BankID-appen tillåter endast en typ av e-legitimation per mobil enhet vilket innebär att ditt barns mobila BankID ersätts om du som förälder skapar ett begränsat BankID till samma enhet.

Så skaffar ni begränsat BankID

Du som vårdnadshavare börjar med att beställa begränsat BankID till ditt barn i vår app.

  • Öppna appen, klicka på pilarna till höger om inloggningsknappen och välj Hantera eller skaffa mobilt BankID.
Logga in SEB app
  • Välj Hantera eller skaffa BankID åt barn.
SEB app barn
  • Välj det barn du vill beställa begränsat BankID till och klicka på Nytt mobilt BankID.
Nytt mobilt BankID
  • Välj att du vill beställa Begränsat BankID och följ sen instruktionerna i appen.
Välj begränsat BankID

Efter att du som vårdnadshavare har signerat avtalet får du en kod som ditt barn använder för att aktivera sitt begränsade BankID.

  • Öppna BankID-appen på barnets telefon.
  • Gå till Inställningar och välj Aktivera nytt BankID.
  • Skriv in barnets personnummer och aktiveringskoden.

Så skaffar ni mobilt BankID

Du som vårdnadshavare börjar med att beställa mobilt BankID till ditt barn i vår app.

  • Öppna appen, klicka på pilarna till höger om inloggningsknappen och välj Hantera eller skaffa mobilt BankID.
Logga in SEB app
  • Välj Hantera eller skaffa BankID åt barn.
SEB app barn
  • Välj det barn du vill beställa mobilt BankID till och klicka på Nytt mobilt BankID.
Nytt mobilt BankID
  • Välj att du vill beställa Mobilt BankID och följ sen instruktionerna i appen.
Välj mobilt BankID

Den andra vårdnadshavaren behöver slutföra beställningen genom att signera avtalet i vår app inom 7 dagar. Om du är ensam vårdnadshavare kan du hoppa över detta steg.

  • Öppna appen, klicka på pilarna till höger om inloggningsknappen och välj Hantera eller skaffa mobilt BankID.
Logga in SEB app
  • Välj Hantera eller skaffa BankID åt barn och klicka på barnets namn. En notis visas för att det finns en beställning som behöver slutföras. Följ sen instruktionerna i appen för att signera avtalet och slutföra beställningen.
SEB ung aktivera barn

När beställningen är slutförd kan ert barn aktivera sitt mobila BankID i SEB Ung eller SEB Neo.

  • Öppna appen, klicka på pilarna till höger om inloggningsknappen och välj Aktivera mobilt BankID på denna enhet i SEB Ung eller Aktivera mobilt BankID för barn i SEB Neo.
Logga in SEB ung
Logga in SEB app
  • För att aktivera mobilt BankID behöver ert barn verifiera sin identitet med ett svenskt pass eller nationellt id-kort och mobiltelefonens NFC-läsare. Ett tips är att ta av mobilens skal eller fodral för att underlätta avläsningen av chipet i passet eller id-kortet.
SEB ung verifiera
  • Efter verifieringen hänvisas ert barn till BankID appen för att aktivera mobilt BankID och välja sin personliga kod. 
Upp