Hoppa till innehållet

E-legitimation för unga

  • Elektronisk legitimation för ditt barn
  • Säker legitimering – till exempel på webbplatser eller i appar
  • Identifiering för SEB Ung och SEB Neo

En e-legitimation är en elektronisk identitetshandling som digitalt bekräftar ditt barns identitet. Välj mellan begränsat BankID och mobilt BankID.

Tänk på att e-legitimationen bör förvaras säkert, så att ingen obehörig kan komma åt ditt barns uppgifter eller identitet.

Välj typ av e-legitimation

Begränsat BankID

  • Om ditt barn är under 11 år rekommenderar vi begränsat BankID.
  • Fungerar för att använda våra egna tjänster, SEB Ung, SEB Neo och Swish.
  • En vårdnadshavare behöver vara kund hos oss och har tillgång till vår app för privatpersoner.

Mobilt BankID

  • Om ditt barn är över 11 år.
  • Om ditt barn behöver använda tjänster som till exempel 1177, CSN eller Skatteverket.
  • Båda vårdnadshavarna behöver vara kunder hos oss och ha tillgång till vår app för privatpersoner.
  • Barnet behöver kunna legitimera sig med svenskt pass eller nationellt id-kort.

Så skaffar ni begränsat BankID

Du som vårdnadshavare börjar med att beställa begränsat BankID till ditt barn i vår app.

  • Öppna appen, klicka på pilarna till höger om inloggningsknappen och välj Hantera eller skaffa mobilt BankID.
Logga in SEB app
  • Välj Hantera eller skaffa BankID åt barn.
SEB app barn
  • Välj det barn du vill beställa begränsat BankID till och klicka på Nytt mobilt BankID.
Nytt mobilt BankID
  • Välj att du vill beställa Begränsat BankID och följ sen instruktionerna i appen.
Välj begränsat BankID

Efter att du som vårdnadshavare har signerat avtalet får du en kod som ditt barn använder för att aktivera sitt begränsade BankID.

  • Öppna BankID-appen på barnets telefon.
  • Gå till Inställningar och välj Aktivera nytt BankID.
  • Skriv in barnets personnummer och aktiveringskoden.

Så skaffar ni mobilt BankID

Du som vårdnadshavare börjar med att beställa mobilt BankID till ditt barn i vår app för privatpersoner.

  • Öppna appen, klicka på pilarna till höger om inloggningsknappen och välj Hantera eller skaffa mobilt BankID.
Logga in SEB app
  • Välj Hantera eller skaffa BankID åt barn.
SEB app barn
  • Välj det barn du vill beställa mobilt BankID till och klicka på Nytt mobilt BankID.
Nytt mobilt BankID
  • Välj att du vill beställa Mobilt BankID och följ sen instruktionerna i appen.
Välj mobilt BankID

Den andra vårdnadshavaren behöver slutföra beställningen genom att signera avtalet i vår app för privat­personer inom 7 dagar. Om du är ensam vårdnads­havare kan du hoppa över detta steg.

  • Öppna appen, klicka på pilarna till höger om inloggningsknappen och välj Hantera eller skaffa mobilt BankID.
Logga in SEB app
  • Välj Hantera eller skaffa BankID åt barn och klicka på barnets namn. En notis visas för att det finns en beställning som behöver slutföras. Följ sen instruktionerna i appen för att signera avtalet och slutföra beställningen.
SEB ung aktivera barn

När beställningen är slutförd kan ert barn aktivera sitt mobila BankID i SEB Ung eller SEB Neo.

  • Öppna appen, klicka på pilarna till höger om inloggningsknappen och välj Aktivera mobilt BankID på denna enhet i SEB Ung eller Aktivera mobilt BankID för barn i SEB Neo.
Logga in SEB ung
Logga in SEB app
  • För att aktivera mobilt BankID behöver ert barn verifiera sin identitet med ett svenskt pass eller nationellt id-kort och mobil­telefonens NFC-läsare. Ett tips är att ta av mobilens skal eller fodral för att underlätta avläsningen av chipet i passet eller id-kortet.
SEB ung verifiera
  • Efter verifieringen hänvisas ert barn till BankID appen för att aktivera mobilt BankID och välja sin personliga kod. 
Upp