Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

Ny mobil – mobilt BankID, Swish och appen

Vi hjälper dig komma igång med mobilt BankID, Swish och vår app så att du kan hantera dina bankärenden från din nya mobil.

2. Hämta mobilt BankID

Det går att flytta mobilt BankID till en annan enhet via SEB-appen.

Innan du börjar behöver du se till så att platsinfo för BankID-appen är aktiverad på den enhet du vill flytta ditt mobila BankID till. Informationen du delar används enbart för att motverka bedrägerier.

  1. Logga in i SEB-appen med mobilt BankID eller digipass och klicka dig vidare till fliken Verktyg, välj sen BankID i listan. Du kan bara flytta det mobila BankID som du är inloggad med.
  2. Välj det mobila BankID som det står att du är inloggad med och klicka på Flytta.
  3. Följ instruktionerna och verifiera din beställning genom att fylla i engångskoden vi skickar på sms till din telefon.
  4. Läs igenom och signera avtalet.
  5. Aktivera ditt mobila BankID.
  6. Du skickas till BankID-appen där en QR-kod visas. Skanna koden med BankID-appen på enheten du vill flytta ditt mobila BankID till.
  7. Välj den kod du vill använda för ditt mobila BankID.

Det går att hämta mobilt BankID med SEB-appen.

För att hämta mobilt BankID behöver du se till så att platsinfo för BankID-appen är aktiverad. Du kan också behöva verifiera din identitet, då behöver du ett pass eller nationellt id-kort och en telefon med NFC-läsare. 

  1. Ladda ner och installera BankID-appen till din telefon eller surfplatta.
    App Store
    Google Play
  2. Tillåt platsinfo för BankID-appen. Platsinfo behövs för att du ska kunna skaffa mobilt BankID, informationen du delar används enbart för att motverka bedrägerier.
  3. Logga in i SEB-appen och klicka dig vidare till fliken Verktyg, välj sen BankID i listan. 
  4. Här kan du se om du har något aktivt mobilt BankID, klicka dig vidare för att skaffa ett nytt mobilt BankID.
  5. Följ instruktionerna och verifiera din beställning genom att fylla i engångskoden vi skickar på sms till din telefon.
  6. Läs igenom och signera avtalet med din digipass.
  7. Aktivera ditt mobila BankID.
  8. Du skickas till BankID-appen för att välja den kod du vill använda för ditt mobila BankID. Här kan du behöva verifiera din identitet.

För att skaffa ett nytt eller förnya ett befintligt mobilt BankID behöver ni boka ett möte på ert närmaste bankkontor. 

Besvara några frågor och boka ett möte för att skaffa mobilt BankID

Om ni är två föräldrar kan den ena lämna en engångsfullmakt. Då räcker det att en av er besöker kontoret och tar med fullmakten. Ditt barn behöver alltid vara med vid besöket tillsammans med sin mobiltelefon och giltig svensk ID-handling.

Ladda ner en engångsfullmakt för föräldrar

Ni kan förbereda er inför mötet genom att ladda ned apparna som exempelvis SEB Ung, Swish och BankID på barnets mobil.

Om ditt barn inte har behov av att legitimera sig på andra ställen än SEB Ung eller Swish kan ni istället använda ett SEB ID.

Läs mer om SEB ID

3. Kom igång med Swish

Om du har samma telefonnummer som tidigare behöver du bara ladda ner och aktivera Swishappen i din nya mobil. 

Ladda ner till iPhone
Ladda ner till Android

Har du bytt nummer måste du avsluta din tidigare anslutning till Swish och anmäla dig igen med det nya numret. Detta gör du enkelt på internetbanken.

  1. Ladda ner Swishappen
    Följ någon av länkarna för att ladda ner appen till din smartphone.
    Ladda ner till iPhone
    Ladda ner till Android
  2. Logga in på internetbanken för att ansluta till Swish
  3. Koppla ditt mobilnummer till ett konto och välj beloppsgräns. En kontrollkod skickas nu via sms till din mobil.
  4. Fyll i kontrollkoden på internetbanken för att kunna gå vidare och signera Swishavtalet.
  5. Logga in i Swishappen och aktivera tjänsten med hjälp av ditt telefonnummer och mobilt BankID.
Customer service