Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Hantera sjukdom

Vem som helst kan råka illa ut. Vi hjälper dig att planera för det oplanerade – en längre tids sjukskrivning. Allt från vilken ersättning du får från Försäkringskassan när du är sjukskriven till hur viktigt det är med rätt vård av anhörig.

Här har vi samlat allt du behöver veta

5 saker att tänka på vid sjukdom – se hela checklistan

Frågor från andra i samma situation

Vilka olika ersättningar kan jag få?

När du blir sjuk kan du få ersättning från fyra olika håll: 1) Försäkringskassan, 2) arbetsgivaren genom så kallad kollektivavtalad försäkring, 3) privat sjuk- eller olycksfallsförsäkring, 4) fackförbund. På Ersättningskollen får du en samlad bild av din totala sjukersättning.
Läs mer på www.ersattningskollen.se

Jag är osäker på om min sjukpenning kommer räcka om jag blir långvarigt sjuk. Finns det någon försäkring som kompenserar?

Om du ser att sjukpenningen inte kommer att täcka dina utgifter bör du redan nu ta en privat olycksfall- eller sjukförsäkring eller ett låneskydd som hjälper till att betala ditt bolån om du blir sjuk eller arbetslös.

Genom fackförbund kan man också teckna en inkomstförsäkring. Generellt så rekommenderar vi att man har runt två nettolöner på kontot för oförutsedda utgifter. Det brukar dröja ett tag innan din sjukpenning börjar betalas ut och då är det bra att ha en buffert att ta av.
Läs mer om sjukförsäkring – kompletterar din inkomst upp till 90 procent av lönen

Jag jobbar på ett mindre företag och har blivit sjukskriven för utmattningssyndrom. Har jag rätt att få någon hjälp av min arbetsgivare när jag kommer tillbaka?

Absolut. Arbetsgivaren har idag ett stort ansvar att tillsammans med sjukvården och Försäkringskassan se till att anpassa arbetsuppgifterna när du kommer tillbaka från sjukskrivningen.

Det kan ta lång tid att komma tillbaka från ett utmattningssyndrom, men vanligtvis börjar man arbetsträna 25 procent efter 90 dagar. Det kan handla om att komma in till jobbet en kort sväng, hälsa på kollegorna, ta en kopp kaffe och kolla av mejlen. Därefter går man successivt upp till 50, 75 och 100 procent i arbetstid under en halvårsperiod.

Artiklar du inte får missa

Psykologen: ”Jag har aldrig träffat en latmask med utmattningssyndrom”

Stress i sig är inte farligt. Men utan återhämtning kan det bli farligt. Det menar Viveca Eisner, leg psykolog.
Så ser du varningstecknen

Sofia 39 år: ”Droppen kom när jag skällde ut en kollega. Han blev livrädd.”

Innan Sofia blev sjukskriven för utmattningssyndrom rationaliserade hon bort allt. Det enda hon orkade var att ta hand om barnen och betala räkningarna.
”Jag har aldrig varit i en miljö där man pausar”

Det här kan vi hjälpa dig med

Försäkringar

Ring oss på 077-11 11 800 så hjälper vi dig se över dina sjuk- och olycksfallsförsäkringar.

Bli kund

Nu kan du som har Mobilt BankID snabbt och smidigt komma igång med våra tjänster.

Bli kund  på 3 minuter

Boka rådgivning

Vi hjälper dig med praktiska tips, råd och vägledning under livets alla händelser. Fyll i dina uppgifter så ringer vi upp dig.

* Obligatoriska fält

Tack. Vi hör av oss till dig!

Något blev fel när du fyllde i formuläret.  Klicka på krysset och försök igen!

Hjälpte den här sidan dig?

Customer service