Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

SEB Credit – betala senare

  • Upp till 60 dagars räntefri kredit
  • Möjlighet att dela upp fakturan
  • Reseförsäkring och köpförsäkring ingår
Ansök om SEB Credit

Om SEB Credit

Med kreditkortet SEB Credit har du alltid pengar i plånboken, till stora och små inköp. Veckans lunch, ny tvättmaskin och årets semester – allt går att betala med SEB Credit. Du får upp till 60 dagars räntefri kredittid, möjlighet att dela upp dina betalningar och en extra försäkring på det du köper. Du får helt enkelt större handlingsfrihet. Varje dag, året runt.

Vad får jag med SEB Credit?

  • Upp till 60 dagars räntefri kredittid.
  • Möjlighet att dela upp din betalning.
  • Kompletterande reseförsäkring med avbeställningsskydd om du betalar mer än 50 procent av resan med ditt kreditkort.
    Läs mer om reseförsäkringen
  • Köpförsäkring som består av tre delar:
    • 90 dagars prisskydd – mellanskillnaden tillbaka om du hittar din vara billigare någon annanstans.
    • 90 dagars köpskydd – kan ersätta en skada eller stöld av din nya vara.
    • 1 års förlängd garanti på vitvaror och hemelektronik som du betalar med kortet.

En hyllning till den nordiska naturen

För att minska miljöavtrycket är nya SEB Credit tillverkat av 84 procent biologiskt nedbrytbar plast som görs av majsstärkelse. Motivet på framsidan av kortet är inspirerat av de outforskade kobbarna i den västkustska skärgården.

Läs mer om den nya kortdesignen

Kortavtalet löper under ett år i taget och är förenat med ett årspris som är 295 kronor. Krediträntan uppgår för närvarande till 14,64 procent per år. Den effektiva räntan beräknad på ett kreditbelopp om 20 000 kronor är 15,98 procent. Det sammanlagda belopp som ska betalas av konsumenten vid fullt utnyttjande av kreditbeloppet under ett år är 22 979 kronor. Lägsta belopp att betala uppgår till en tjugondel av kreditbeloppet per månad.

Vid inkasso löper vid var tid gällande årsränta.

Erbjudanden till dig med SEB Credit

Mastercard priceless – en värld av upplevelser

Utforska nya resmål, njut av musikaliska och kulinariska höjdpunkter eller upplev sport­evenemang i världs­klass. Med priceless får du tillgång till rabatter och förmåner på oförglömliga upplevelser världen över – exklusivt för dig som kortinne­havare av ett Mastercard.

Tapster

Alla wearables från Tapster är anslutna till Fidesmo Pay, en mobil betaltjänst som gör att du kan betala i butik genom att blippa ett chip i en ring, klocka eller nyckelring. Lämna plånboken hemma och blippa din wearable istället.

Som SEB-kund får du 30 procents rabatt på alla produkter.

Beställ Tapsters wearables med rabatt Läs mer om Fidesmo Pay

Stopservice

Stopservice är en omfattande tjänst som snabbt hjälper dig oavsett om du har blivit utsatt för en id-kapning, behöver spärra dina värdehandlingar eller blivit bestulen på värdesaker. Du som har ett SEB privat- eller företagskort betalar endast 297 kronor per år (ordinarie pris 369 kr per år).

Interflora

Betala med SEB Credit och få 10 procent rabatt på din blombukett på Interflora.se. Uppge rabattkoden SEB när du betalar för att få rabatten.

Menzies lounger

Ska du flyga via Arlanda eller Landvetter har du möjligheten att besöka Menzies lounger och få fri tillgång till drycker, snacks, internetuppkoppling och tidningar.

Ansök och aktivera

Årspris: 295 kronor.

SEB Credit ingår som kostnadsfritt tillval i vårt paket Enkla vardagen.

För fullständig prisinformation, se prislistan.

 

Du kan aktivera ditt SEB Credit på fyra olika sätt:

  • Handla eller ta ut pengar med kortet och använd din pinkod.
  • Aktivera kortet under Konton & kort på internetbanken.
  • Aktivera kortet i vår app för privatpersoner. Du hittar funktionen genom att trycka på ditt SEB Credit och sedan på kortsymbolen uppe till höger.
  • Ring oss på 0771-365 365.

Tänk på att du behöver aktivera kortet innan du kan handla på nätet.

Du kan välja att lägga till ett extrakort till din partner eller annan familje­medlem över 18 år när du själv ansöker om kortet.

Har du redan SEB Credit och vill lägga till ett extrakort ansöker du i vår app. Du som har huvudkortet är betalnings­ansvarig för alla köp, och köpgränsen ska räcka för både ditt kort och extrakortet. 

Delbetalning och faktura

Fakturan kommer runt den 15:e varje månad med alla dina köp och uttag från föregående månad samlade.

Du kan alltid se din senaste faktura i vår app.

Ja, du kan välja att delbetala fakturan för ditt SEB Credit mot ränta. Det finns alltid ett lägsta belopp som behöver betalas in, det beloppet ser du på fakturan. Ju mer du betalar per månad, desto snabbare betalar du av skulden och räntekostnaderna blir då lägre.

Ja, du kan ansluta dig till e-faktura via din internet­bank. Sök på SEB Credit och följ anvisningarna. Ditt kontonummer för kortet som du behöver för att ansluta till e-faktura hittar du på fakturan.

Tänk på att det är du som huvudkort­innehavare som måste ansluta dig till e-faktura. 

Du kan ansluta dig till e-faktura i vår app eller via din internetbank. Avgiften för pappersfakturan är 25 kr.

Kortet

Kortet är giltigt i 5 år och ett nytt kort skickas automatiskt ut till dig när det är dags att byta.

Du kan se ditt saldo eller dina senaste köp i appen eller på internetbanken.

Du ansöker enklast genom vår app för privatpersoner. Tryck på kortet SEB Credit i kontoöversikten och tryck sedan på kortsymbolen uppe till höger. Där kan du ändra din köpgräns och göra andra inställningar för ditt kort. Din ansökan behandlas direkt och du får vanligtvis svar inom några minuter.

Det går även att ansöka via post. Fyll i och skicka in blanketten.
Ansökan om ändrad köpgräns

Du kan höja din köpgräns till högst 20 procent av din årsinkomst.

Med ett SEB Credit kan du

  • ta ut 10 000 kronor på ditt kort per dygn
  • ta ut 20 000 kronor på ditt kort under en rullande period på fyra dagar
  • Utomlands: Varierar mellan olika länder.

I vår app kan du:

  • se ditt saldo och dina fakturor
  • se köp och uttag
  • ändra din köpgräns
  • ansöka om extrakort
  • se vilken pinkod du har
  • öppna och stänga för internetköp.

Du kan välja att lägga till ett extrakort till din partner eller annan familjemedlem över 18 år när du själv ansöker om kortet. Har du redan SEB Credit och vill lägga till ett extrakort ansöker du i appen. Du som har huvudkortet är betalningsansvarig för alla köp, och köpgränsen ska räcka för både ditt kort och extrakortet.

Du som har ett extrakort kan se dina egna transaktioner innevarande och föregående månad på internetbanken och i appen. I appen kan du dessutom: 

  • se ditt saldo och dina fakturor
  • se vilken pinkod du har
  • öppna och stänga för internetköp.

För att underlätta för dig som kund har vi har tagit fram ett verktyg som gör det enklare för dig att jämföra valutaväxlingskostnader vid kortbetalningar.

Till valutaväxlingsverktyget

Försäkringar

Reseförsäkringen omfattar avbeställnings­skydd och ersättning för försenad ankomst och försenat bagage. 

Läs mer om reseförsäkringen.

Du får en köpförsäkring utan extra kostnad när du handlar med SEB Credit. Försäkringen innehåller tre delar:

  • 90 dagars prisskydd
    Ersätter mellanskillnaden om du hittar en redan köpt vara billigare någon annanstans. Gäller på varor du köper i Sverige.
  • 90 dagars köpskydd
    Täcker kostnader för köpta varor som du förlorat genom stöld, brand eller skada efter en plötslig och oförutsedd händelse.
  • 1 års förlängd garanti på vitvaror
    Ger dig en förlängd garanti på hemelektronik och vitvaror med ytterligare ett år utöver den garanti som tillverkaren lämnat (max 3 år totalt).

För att köpförsäkringen ska gälla behöver du bara betala varan med kortet och alltid spara originalkvittot. 

Villkor för köpförsäkring för köpskydd, prisskydd och förlängd garanti (pdf) 

Vid ytterligare frågor gällande köpförsäkringen eller för att göra en anmälan eller ansöka om ersättning ber vi dig kontakta Moderna Försäkringar på telefon 010 219 12 90. Eller anmäl din skada hos Moderna försäkringar. 

Reklamera ett kortköp

Du som kortinnehavare har möjlighet att få hjälp av oss att reklamera köp eller uttag på ditt kort om någonting har gått fel. Bifoga all dokumentation du har i form av kvitton, orderbekräftelse, leveransbekräftelse och den skriftliga kommunikation du har haft direkt med inköpsstället.

Har du till exempel drabbats av en dubbel­debitering, feldebitering eller ej fått dina beställda varor, så ber vi dig i första hand att försöka lösa det direkt med inköpsstället.

Får du ingen hjälp av inköpsstället är du välkommen att göra en reklamation hos oss.

Något har gått fel vid mitt köp eller uttag

Har du upptäckt obehöriga köp eller uttag så behöver du spärra kortet snarast möjligt så att inga fler transaktioner kan genomföras. Kom ihåg att även polisanmäla de obehöriga köpen.

Obehöriga köp eller uttag

Avser din reklamation köp eller uttag gjort på ett tappat eller stulet kort så behöver du spärra kortet omedelbart om det inte redan är gjort. Du måste även göra en polisanmälan och bifoga den vid reklamationstillfället.

Mitt kort är stulet eller tappat