Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

Hämta eller förnya mobilt BankID

Med mobilt BankID kan du logga in och legitimera dig på internetbanken, i våra appar och många andra e-tjänster.

Du skaffar- eller förnyar ett mobilt BankID som har gått ut enkelt i internetbanken. Saknar du BankID eller digipass för verifiering behöver du boka in ett möte hos oss. Besvara några frågor för att boka ett möte

Hämta eller förnya mobilt BankID

  1. Ladda ner och installera BankID:s säkerhetsapp till din telefon eller surfplatta från någon av följande platser:
    App Store
    Google Play
  2. Logga in på internetbanken med ett BankID (mobilt eller på kort) utgivet av SEB.
    Logga in och beställ mobilt BankID 

  3. Beställ en engångskod som du sedan får via sms till din mobil. Fyll i engångskoden i internetbanken och klicka på Nästa.

  4. Läs igenom avtalet och signera med ett BankID (mobilt eller på kort) utgivet av SEB. Du behöver öppna BankID-appen själv då den inte öppnas automatiskt.

  5. Öppna BankID-appen. Tryck på QR-ikonen för att aktivera kameran. Läs sedan av QR-koden som kommer upp efter signeringen av avtalet. Använder du din telefon eller surfplatta får du välja om du vill hämta BankID kopplat till den enhet du väljer eller en annan enhet. Välj en ny säkerhetskod till ditt mobila BankID på 6–8 siffror. Den här koden kommer du att använda varje gång du loggar in eller signerar med mobilt BankID.
  6. Första gången du loggar in på internetbanken med mobilt BankID behöver du verifiera det via en engångskod via SMS eller med din digipass.

När du skaffar mobilt BankID hos oss kan du komma att behöva läsa av ditt svenska pass eller nationella ID-kort i BankID-appen.

  • Ladda ner och installera BankID:s säkerhetsapp till din telefon eller surfplatta från någon av följande platser:
    App Store
    Google Play
  • Logga in på internetbanken med din digipass.
    Logga in och beställ mobilt BankID 
  • Beställ en engångskod som du sedan får via sms till din mobil. Fyll i engångskoden i internetbanken och klicka på Nästa.
  • Läs igenom avtalet och signera med din digipass.
    Tänk på att hålla ner digipassens pilknapp varje gång efter att du fyllt i din kod.
  • Öppna BankID-appen. Tryck på QR-ikonen för att aktivera kameran. Läs sedan av QR-koden som kommer upp efter signeringen av avtalet. Använder du din telefon eller surfplatta får du välja om du vill hämta BankID kopplat till den enhet du väljer eller en annan enhet. Välj en ny säkerhetskod till ditt mobila BankID på 6–8 siffror. Den här koden kommer du att använda varje gång du loggar in eller signerar med mobilt BankID.
  • Första gången du loggar in på internetbanken med mobilt BankID behöver du verifiera det med din digipass, BankID på kort eller med engångskod via sms. 

När du skaffar mobilt BankID hos oss kan du komma att behöva läsa av ditt svenska pass eller nationella ID-kort i BankID-appen.

För att skaffa ett nytt eller förnya ett befintligt mobilt BankID behöver ni boka ett möte på ert närmaste bankkontor. 

Besvara några frågor och boka ett möte för att skaffa mobilt BankID

Om ni är två föräldrar kan den ena lämna en engångsfullmakt. Då räcker det att en av er besöker kontoret och tar med fullmakten. Ditt barn behöver alltid vara med vid besöket tillsammans med sin mobiltelefon och giltig svensk ID-handling.

Ladda ner en engångsfullmakt för föräldrar

Ni kan förbereda er inför mötet genom att ladda ned apparna som exempelvis SEB Ung, Swish och BankID på barnets mobil.

Om ditt barn inte har behov av att legitimera sig på andra ställen än SEB Ung eller Swish kan ni istället använda ett SEB ID.

Läs mer om SEB ID

Se instruktionsfilmen om hur du laddar ner mobilt BankID

Steg för steg visas hur ett nytt mobilt BankID laddas ner från internetbanken. Från inloggning med ditt befintliga BankID utgivet av SEB – mobilt eller på kort – eller din digipass, till att du har det nya på plats i din mobil eller surfplatta.

Frågor och svar om mobilt BankID

För att spärra det via internetbanken loggar du in på internetbanken och klickar på ditt namn, BankID och säkerhetslösningar, Visa och spärra BankID. 

Om du ringer till oss på 0771-365 365 kan du endast spärra mobilt BankID som du har skaffat via SEB. Om du har skaffat mobilt BankID genom en annan bank behöver du kontakta den banken för att få hjälp.

SEB ID för unga är en e-legitimation som ditt barn använder för att logga in i SEB:s app för unga. Fördelen med SEB ID, jämfört med mobilt BankID, är att du som förälder enkelt kan förnya e-legitimationen direkt i din SEB-app under Verktyg när ditt barn byter mobiltelefon.

Läs mer om SEB ID för unga

Så här gör du för att använda mobilt BankID tillsammans med en fingeravtrycksläsare på din telefon eller Face ID på iPhone X:

  1. Uppdatera appen mobilt BankID.
  2. Öppna BankID-appen och gå till inställningar.
  3. Välj funktionen för fingeravtryck eller Face ID.
  4. Läs och godkänn användarvillkoren.
  5. Skriv in säkerhetskoden och tryck aktivera. Klart!

  1. Ladda ner BankID:s säkerhetsapp till din nya telefon eller surfplatta från App store, Google play eller Microsoft store.
  2. Logga in på internetbanken med ett BankID (mobilt eller på kort) utgivet av SEB. 
    Logga in och beställ mobilt BankID
  3. Tryck på Beställ och signera avtalet för att få en aktiveringskod.
  4. Öppna BankID-appen på din nya telefon eller surfplatta, tryck på Hämta BankID och fyll i ditt personnummer samt aktiveringskoden. Välj sedan din säkerhetskod.
  5. Logga in på internetbanken igen med ditt mobila BankID. Första gången behöver du göra en verifiering med din digipass, BankID på kort eller en engångskod via sms.
  6. Om du vill spärra ditt mobila BankID på den gamla telefonen eller surfplattan gör du det via internetbanken. Klicka på ditt namn, Säkerhetslösningar och BankID, Visa och spärra BankID.
Customer service