Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

Waybler laddar för eldriven framtid

Foto: Kurt Högnelid

Hur säljer man en produkt som ännu inte finns – och lyckas? Det vet Kurt Högnelid som har grundat laddboxföretaget Waybler. För att testa kundintresset sålde han först idén och skapade sedan produkten. Idag är företaget ett snabbt växande techbolag med siktet inställt på internationell expansion.

Det är en varm försommardag när Kurt Högnelid tar emot i Wayblers lokaler i Solna. Klädd i skjorta och shorts visar han runt på kontoret.

– Vi flyttade nyss hit. Förra året dubblade vi personalstyrkan och kommer att göra samma sak i år. När vi gör det måste vi byta kontor igen, säger han.

Under åren har han startat och drivit flera bolag med olika inriktning, alltifrån medicinteknik till datortillbehör. Men att han skulle bli företagare var långt ifrån självklart.

– Jag var nog egentligen lite för feg för att bli entreprenör från början, säger han.

I stället började Kurt Högnelid sin yrkesbana på Siemens, där han jobbade sig stadigt uppåt. Som 36-åring ansvarade han för respiratorverksamheten och var chef för 300 medarbetare och hade en budget på 1,5 miljarder kronor. Ett drömjobb för många. Men för Kurt Högnelid var det något som skavde.

– Är man ansvarig för en sådan verksamhet, men samtidigt inte tycker att det är roligt sätter det myror i huvudet på en, säger han.

Kurt Högnelid bestämde sig för att söka sig bort från storbolagsvärlden och mellanlandade som produkt- och utvecklingsansvarig på Sendit. Som 39-åring tog han sedan klivet och startade eget. Det första bolaget kom att heta Perific och var specialiserat på att sälja datortillbehör till privatpersoner. Att bli entreprenör var som att hitta hem, beskriver Kurt Högnelid, men för den sakens skull var den första erfarenheten knappast smärtfri.

– Jag var ärligt talat inte någon särskilt bra entreprenör från början då jag fokuserade för mycket på produkten och för lite på försäljning. Det lärde jag mig den hårda vägen. Att inte få någon lön är en väldigt bra motivation för att fundera på hur man ska driva ett bolag, säger han.

Här hade många kastat in handduken och gått tillbaka till ett fast jobb. Men Kurt är envis och valde i stället att ta vara på lärdomarna från att misslyckas. Den viktigaste, och något som han än idag påpekar är en grundsten för att lyckas som entreprenör, är att grundligt testa intresset för en produkt först och sedan producera. Ett enkelt men effektivt sätt att verifiera att efterfrågan verkligen finns.

Med den lärdomen färskt i minne satsade han inte bara på att starta ett, utan två bolag. Ett med inriktning på medicinteknik och upptining av blodplasma och ett som arbetade med energieffektivisering av villor. Det sistnämnda skulle leda honom in på vägen mot dagens Waybler.

Idén till ny affärsmöjlighet väcks

Efter att ha jobbat med energieffektiviseringsbolaget i några år började Kurt Högnelid undersöka branschen för elbilsladdare. Året var 2016 och han insåg att många tillverkare av laddboxar skulle få det svårt på lång sikt. I och med att behovet av elbilsladdare var lågt på den tiden var det heller inte något problem att få elen i en fastighet att räcka till. Samtidigt förbrukade många laddboxar på marknaden väldigt mycket energi, vilket var något som skulle skapa problem i takt med att efterfrågan på laddning skulle börja öka.

– Vi såg vad andra gjorde och tänkte den ganska enkla tanken att det där inte är hållbart. Deras sätt att ladda kommer inte att fungera så att elen i en fastighet räcker till om fler börjar köra elbil. Konkurrenternas affärsmodeller förutsatte dessutom att staten betalar subventioner för elbilar och laddning.

Han gick i gång på tanken att alla i Sverige och Europa i framtiden kommer att köra laddbara bilar.

– Vi ställde oss frågan: Om alla ska kunna köra och ladda elbilar och det samtidigt ska vara lönsamt för både bilägare och fastighetsägare och dessutom fungera utan subventioner, hur gör man då? Och det var grunden, säger Kurt Högnelid.

Han insåg tidigt att företaget inte skulle kunna täcka hela marknaden för laddboxar. Villamarknaden var svår, med många konsumenter och spretiga krav. Kurt Högnelid såg heller inga möjligheter att skapa lönsamhet på marknaden för snabbladdare. Till sist landade han därför på att rikta in sig på fastighetsägare och bostadsrättsföreningar, det vill säga kunder med många parkeringsplatser där folk bor och arbetar.

– Det är en homogen marknad, så allt vi har gjort är optimerat för den, säger Kurt Högnelid.
Han såg att den stora kostnaden för fastighetsägare framöver inte skulle vara inköp och installation av laddboxar, utan själva elen i sig.

– Det spelar ingen roll om laddboxen kostar 10 000 eller 15 000 kronor om det kostar en eller två miljoner kronor att dra in mer el i fastigheten.

Kurt Högnelid såg framför sig en produkt som skulle kunna ladda så många bilar som möjligt med den el som redan fanns tillgänglig i en fastighet, utan att behöva dra in mer el. Men inte bara det. Laddboxarna skulle vara uppkopplade mot molnet och genom en mjukvarutjänst fördela laddningen till tidpunkter då elen är billigare, till exempel på natten. Dessutom skulle laddarna kunna känna av vilken bil i laddnätet som var i störst behov av att laddas och börja med den.

Stort intresse för idén

Den här gången hade Kurt Högnelid lärt sig läxan. Det var ingen idé att kasta sig in och börja producera laddboxar utan att först sondera intresset ordentligt. Kurt och en av säljarna från energieffektiviseringsföretaget, som även varit med i idéstadiet för konceptet, gav sig därför ut till två potentiella kunder. Uppdraget: att skarpt sälja en produkt som var i konceptfas.

– Man måste våga testa för att se om en idé håller.

När de träffades efter sina respektive säljmöten insåg de att de var något på spåret. Båda kunderna hade nämligen nappat direkt och var beredda att slå till. Med glädje, iver och en smula panik började Kurt och hans medarbetare diskutera hur de skulle kunna ta fram en produkt och bygga upp bolaget.

– Steget från eufori till problemorientering går fort, konstatarer Kurt Högnelid med ett leende.

Sagt och gjort. De skissade på ett upplägg för produkt och bolag. Ett ess i rockärmen var att de redan hade anställda med den kompetens som krävdes i bolaget som jobbade med energieffektivisering av villor. De kunde därmed ganska snabbt flytta över den personalen till det nya bolaget som från början fick namnet CaCharge.

Men trots kundintresset var de lite för tidigt ute. Marknaden var inte mogen 2016, en tid då de flesta fastighetsägare och bostadsrättsföreningar ville köpa så få laddstolpar som möjligt på grund av de höga priserna och att det fanns så få som efterfrågade laddningsmöjligheter. Idag är läget ett annat.

– Förut kostade en laddpunkt 40 000 kronor men nu är priserna betydligt lägre. Så nu börjar det bli riktigt roligt. Vi är riggade för massmarknaden där många laddar sina bilar.

Waybler levererar en laddningslösning med dynamisk lastbalansering, vilket något förenklat innebär att el fördelas jämnt över flera olika strömkällor. Dessutom balanseras elen i förhållande till hela fastighetens förbrukning. Systemet känner av när mycket el används i fastigheten och sänker då laddboxarnas kapacitet. När strömförbrukningen i fastigheten lugnar ner sig, till exempel när de anställda i en kontorsfastighet går ut på lunch eller när bostadsrättsinnehavare ligger och sover justeras laddboxarnas kapacitet upp igen.

Den tunga tekniken ligger i molntjänsten som både säger åt laddboxen vad den ska göra och frågar vad den gör för stunden. På så sätt blir det möjligt att få bättre kontroll över många laddningspunkter och fördela energin utifrån behov, det vill säga vilken bil som har lägst laddning kvar i sitt batteri.

Kurt Högnelid ser en vändpunkt för elbilsmarknaden. Där elbilar tidigare enbart var något som de riktigt intresserade köpte har intresset ökat bland den bredare massan. I slutet av andra kvartalet i år rullade drygt 360 000 laddbara bilar i Sverige, en ökning med 45 procent från samma tidpunkt föregående år. Förklaringen stavas sjunkande priser på elbilar, ökad räckvidd och höga priser på fossilt bränsle.

– Marknaden för laddningsbara bilar har verkligen utvecklats rejält. Från bilar med räckviddsbegränsningar och bara de riktigt nördigt intresserade bakom ratten till att Svenssons köper elbilar.

Givetvis kör Kurt Högnelid själv elbil. Han började, som han själv uttrycker det, “fegt” med en laddhybrid men har numera övergått till en helt eldriven Volkswagen.

Internationell expansion nästa steg

Förra året utsågs Waybler till Sverige nionde snabbast växande techbolag av revisionsföretaget Deloitte mätt på åren 2017–2020. Och 2021 dubblade bolaget sin tillväxt och har som mål att under 2022 dubblera sin personalstyrka. Företaget satsar också internationellt med siktet inställt på den Tyskland. Det är en satsning som kommer med utmaningar i form av regelkrångel, tidskrävande processer för att certifiera nya laddstolpar och en stor mängd konkurrenter att tampas med. Trots det satsar Waybler på den tyska marknaden. Förklaringen stavas storlek. I fjol nyregistrerades 681 410 el- och hybridbilar i Tyskland, en ökning med 73 procent jämfört med året innan. Elbilar utgjorde därmed 13,6 procent av den tyska nybilsförsäljningen 2021.

– En annan viktig aspekt är att Tyskland i likhet med Sverige har en hög andel personer, omkring 50 procent, som bor i flerbostadshus, säger Kurt Högnelid.


Fick in ägare med rätt nätverk

Att få in rätt kompetens i bolaget har varit avgörande, menar Kurt Högnelid. Inte bara när det gäller medarbetare utan även som ägare och rådgivare. År 2017 deltog Waybler, som då hette CaCharge, i SEB Innovation Forum, ett event där entreprenörer får pitcha inför investerare och affärsänglar som finns i SEB:s nätverk.

– Det var jätteviktigt för oss. En av våra huvudfinansiärer, som är vd för ett fastighetsbolag, kom in via Innovation Forum. Efter vi hade pitchat hörde han av sig och ville bidra med sitt nätverk. På så sätt fick vi in personer aktiva i fastighetsbranschen med entreprenöriell bakgrund i bolaget väldigt tidigt, vilket var väldigt bra. Att ha en kund som ägare är perfekt, säger Kurt Högnelid.

Hans medskick till andra entreprenörer är att ta in ägare som också delar bolagets vision. I hans fall handlar det om synen på hållbarhet och affärstänk.

– Vi vill och tror att vi kan göra något riktigt bra. Men det är inte baserat på att staten ska betala för halva kalaset. Utan vi vill skapa ett ekosystem som ska vara bra för bilister, människor som bor i bostadsrättsföreningar, fastighetsägare och för oss, säger han.

I grunden är Kurt Högnelid teknisk fysiker. Men som han lägger fram det själv: Han har knappast nytta av att veta varför vissa saker är genomskinliga och andra inte. Trots att han tonar ned sin tekniska bakgrund spelar den roll, vilket märks i valen av företag han startar och driver. Och att få vara med att driva innovation är något han brinner för, men det är inte hela bilden.

– Jag har inte optimerat för att tjäna så mycket pengar som möjligt, även om man såklart måste tjäna pengar. Jag drivs av att göra något bra. Med Waybler sparar vi både på kundernas pengar och på miljön. Det är otroligt tillfredsställande. Det kanske låter löjligt banalt. Men jag har bara valt att arbeta med sådana saker som ska göra gott.