Så använder du kortet utomlands
Under utlandssemestern är det inte ovanligt att det dyker upp frågor om pengar och betalkort. Här ger vi dig svar på vilken valuta du ska betala i och om det är bäst att betala med kontanter eller kort.
Att förbereda både dig och din ekonomi inför en resa bidrar till att risken för otrevliga överraskningar minskar – både under de lata dagarna i solstolen och när du kommer hem. Här är våra tips till dig.
Under utlandssemestern är det inte ovanligt att det dyker upp frågor om pengar och betalkort. Här ger vi dig svar på vilken valuta du ska betala i och om det är bäst att betala med kontanter eller kort.
Under semestern har de flesta tid att koppla av och vara tillsammans – men det är lätt att pengarna rinner iväg, speciellt om ni är många i familjen.
Här är några praktiska tips som du inte får missa när du åker utomlands.
Det finns några saker att tänka på före och under resan utomlands som minskar risken för otrevligheter.
Lär dig mer om olika alternativ som finns för att spara ihop till din drömresa.
Spärra kortet direkt i appen eller ring oss på +46 774 24 24 24. Vi har öppet dygnet runt, alla dagar.
Med mobilt BankID på telefonen kan du enkelt logga in på internetbanken eller legitimera dig om du behöver kontakta kundservice. Även när du är utomlands.
För att göra det lättare att sätta upp en budget för resan kan det vara en bra idé att gå igenom de eventuella kostnaderna dag för dag. Försök bestämma i förväg vilka olika aktiviteter du vill göra eller vad de olika måltiderna får kosta. Med en budget får du bättre koll på dina utgifter och minskar risken för impulsköp.
För att få en så behaglig resa som möjligt är det skönt att förbereda sina betalningar i tid. Se till så att dina räkningar är hanterade innan du reser bort och betala dina fasta kostnader via autogiro. Då slipper du att tänka på det under semestern.
Har du BankID på mobilen blir det svårt att legitimera sig digitalt om mobilen försvinner. För att alltid vara på säkra sidan kan det därför vara en bra idé att packa ner digipassen. Skulle du behöva kontakta oss under resan kan du då ringa Telefonbanken på 0771-365 365 (från utlandet +46 771 365 365) och få personlig service dygnet runt, alla dagar i veckan.
Beställ EU-kortet (det europeiska sjukförsäkringskortet) hos Försäkringskassan innan din resa utomlands. Det ger dig rätt till nödvändig sjukvård i andra EU- och EES-länder.
Då har du alltid banken nära till hands. I bankappen kan du bland annat göra överföringar, ha koll på saldot och signera betalningar med Mobilt BankID. Men du kan också se dina lån, dina kortfakturor, ditt fondsparande, med mera. Dessutom kan du legitimera dig med Mobilt BankID om du behöver kontakta kundservice.
Ta med kontanter så att du klarar några dagar på resmålet. Betal- och kreditkort ska visserligen fungera men det är inte helt säkert. Dessutom är det i vissa länder vanligare att man tar betalt med kontanter snarare än kort på exempelvis butiker och restauranger. För att vara på säkra sidan är det därför klokt att ta med kontanter så att du klarar hela resan. Du får däremot inte ta med mer än motsvarande 10 000 euro utan att deklarera det i tullen. Reser du med en stor mängd kontanter är det extra viktigt att tänka på säkerheten. Ha gärna pengarna nära kroppen i stället för i en handväska och dela upp reskassan mellan dig och dem du reser med så att inte en av er bär på allt.
Det är bra att ha med ett extra kort om du skulle bli av med det ena. Med SEB:s MasterCardkan du dessutom känna dig trygg med dina utgifter då du alltid får en faktura som du kan kontrollera innan du betalar.
Välj alltid att betala i lokal valuta istället för i svenska kronor. I de allra flesta fall får du en bättre kurs om du väljer att debiteras i landets lokala valuta.
Tänk på var du lägger dina kort och pengar. Ha inte allt på samma ställe – och bär aldrig ditt kort tillsammans med din PIN-kod.
Försök att lägga din PIN-kod på minnet. Utomlands kan du bara använda kortet ihop med koden.
Det gör det lättare att kontrollera dina köp i efterhand.
Ta med spärrnummer till ditt kontokort. Försvinner ditt kort, ring och spärra det så fort som möjligt. Lägg in +46 8 14 72 00, spärrnummer för SEB:s MasterCard, i din mobil.
Om ditt kort försvinner – spärra det direkt i appen eller ring oss på +46-774 24 24 24. Du behöver också polisanmäla stölden.
Prata med grannarna om att titta till varandras hus under semestern och var inte tydligt på sociala medier med vilka som är borta eller hur lång tid det tar innan ni kommer hem.
Ha inte hela reskassan på ditt kort. Flytta istället över pengar från ett sparkonto till kontot som är knutet till kortet när du behöver det.