Om Candela Speed Boats
Gör: Utvecklar och tillverkar flygande elbåtar.
Grundat: 2014 av Gustav Hasselskog.
Antal medarbetare: 50.
Candela Speed Boats har kallats för ”havets Tesla.” Företagets flygande elbåtar ska revolutionera båtbranschen.
”Varför använder vi ett fordon på två ton som bränner dinosaurjuice, för att förflytta en pizza på ett kilo tvärs över stan?”. Citatet kommer från Googles stjärnforskare Astro Teller. Det handlar förstås om våra bensinbilar.
Candela Speed Boats grundare, ingenjören Gustav Hasselskog, ställde sig ungefär samma fråga om båtar. Han brukade ta motorbåten till sjömacken för att köpa glass till barnen. Glassen kostade 50 kronor. Bensinen kostade 500. Dessutom förstör den vår natur. Det var en usel ekvation.
Fem år senare – efter år av kuskande runt på konferenser om elektromobilitet med ”galna” skisser i en sliten portfölj – produceras nu fritidsbåten Candela Seven på Lidingö i Stockholm. Det är klassisk båtbyggarmark, men där slutar sambanden. Den här flygande elbåten har mer gemensamt med attackhelikoptrar och fioler än med traditionella båtar. Tidningen The Economist kallar den för ”havets Tesla.”
Kommunikationsansvarige Mikael Mahlberg visar runt i fabriken:
– Här ser du kolfiberskrovet. Ett normalt skrov väger 400 kilo, det här väger 90. Olivier Philippot, som skapat det, har tidigare designat fioler och attackhelikoptrar. Vi har plockat de bästa ingenjörerna. Vi är inte ett båtföretag, utan ett teknikföretag som råkar göra en båt.
Elbåtar är inget nytt. Det är däremot effektiva och flygande elbåtar. Knäckfrågan är hur man ska kunna köra både snabbt och långt. Svaret för Gustav Hasselskog och hans team var att drastiskt minska friktionen i vattnet. En fritidsbåt drar nämligen 50 gånger mer energi än en familjebil. Mikael Mahlberg pekar på ett par fenor fästa under ett skrov. Det är bärplanen – superingrediensen i den hemliga såsen.
– Vid 16 knop svävar båten. Endast de här två bärplanen rör vattenytan. Det minskar friktionen med 80 procent. Vanliga planande båtskrov behöver mycket stora batterier för att överhuvudtaget komma upp i fart. Dessa är tunga, vilket gör att båten går djupare, vilket ger ännu mer friktion. Det är en ond cirkel.
Candela Seven bröt alltså cirkeln och kan köra 50 sjömil i 22 knop, svävande som en penna du balanserar på fingret. Datorer, mjukvara och sensorer gör båten artificiellt stabil. ”Matte gör att båten flyger”, som Mikael Mahlberg säger och följer upp med att det är en ”flygande matta-upplevelse” att åka i Candela Seven.
– Du åker ovanpå vattnet så det är inga stötar, inget oljud, inga avgaser, inget oljespill. När TED-grundaren och Wired-chefredaktören Chris Anderson investerade i företaget började satsningen på kommersiella fartyg. P-30 kallas färjan som ska förändra vattenburna transporter i städer.
– Tanken är att den ska gå i trafik i Stockholm med SL-kort från 2023. Den sparar ungefär 50 procent i driftskostnader på sträckan Slussen–Vaxholm. Färjan gör 30 knop, snabbare än någon annan i dagens flotta. Det blir inget svall efter båten, inget som stör, säger Mikael Mahlberg.
Gör: Utvecklar och tillverkar flygande elbåtar.
Grundat: 2014 av Gustav Hasselskog.
Antal medarbetare: 50.
Våra experter svarar – en av våra mest lästa och omtyckta artikelserier någonsin.