Om Cecilia Hillström
Gör: Representerar samtida konstnärer inom alla konstformer.
Grundat: 2012 av Cecilia Hillström.
Antal medarbetare: 3.
Efter tio år ser hon sig fortfarande inte som en entreprenör. Vägen från finansvärlden till konstens rum var inte självklar, men i dag driver hon Cecilia Hillström Gallery med fast hand.
Cecilia Hillström Gallery ligger på Hudiksvallsgatan i Stockholm. När vi är där pryds väggarna av David Molanders fotografier. En konstnär som Cecilia Hillström haft i sitt stall sedan han lämnade konstskolan.
De vita rummen, de vackra verken, den krulliga hunden som vill upp i alla famnar. Miljön på galleriet är nästan så långt ifrån ett bankkontor du kan komma. Men det var från bankvärlden Cecilia Hillström kom 1999. Hon gick Handelshögskolan och gjorde karriär i finansvärlden – för att sedan plötsligt byta bana, studera konstvetenskap i New York och Stockholm och ge sig in i galleriernas värld. Det är kanske inte så konstigt att hon fortfarande kan känna sig lite udda som kulturentreprenör. Det kostar trots allt en hel del energi att kliva in i en ny bransch.
– Jag kom ju från en trygg storföretagsmiljö. Att starta eget företag var aldrig självklart. Det är krävande och känns alltid lite osäkert. När jag städar toaletten eller rensar på lagret kan jag ibland undra vad jag håller på med. Men jag hade idéer som jag behövde ta ansvar för. Jag blev tvungen att öppna mitt eget galleri, säger Cecilia Hillström.
– När vi bodde i New York och jag pluggade, upptäckte jag hur kultur och finans låg närmare varandra där. Jag ville kombinera de här två världarna i Sverige, marknaden och konsten.
Hon kom in i det snabbt, lärde sig allt eftersom. ”Man får köra på. Man måste börja någonstans”, som hon säger. Efter några år som konsult på galleri och konsthandel i Stockholm öppnade hon Cecilia Hillström Gallery 2012.
– Min bakgrund som ekonom gör att jag är bra på det organisatoriska och strategiska. Ordning och reda i avtal. Professionalitet. Jag tror jag är bra att jobba med, speciellt för konstnärer. Min affärsmodell är att arbeta långsiktigt med utvalda konstnärer. Galleriet är inte bara en plats för att visa och sälja sin utställning – vi jobbar som ett bokförlag eller en agent.
Att köpa konst kan ses som lyxkonsumtion, men det är också en investering i hållbarhet – i både produkter och människor. Långsiktigheten, utvecklingen av konstnärerna och verkens kvalitet och livslängd gör affärerna till både känslomässiga och ekonomiska investeringar. En del kunder har följt galleriets konstnärer i många år.
– Det jag älskar mest med mitt jobb är att få vara med på en konstnärs resa, vara lite coach och att se konstnärskapet utvecklas. Det är ett väldigt brett jobb på det sättet, säger Cecilia Hillström.
Gör: Representerar samtida konstnärer inom alla konstformer.
Grundat: 2012 av Cecilia Hillström.
Antal medarbetare: 3.
Våra experter svarar – en av våra mest lästa och omtyckta artikelserier någonsin.