Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

Säkerhetstillägg

Vem som helst kan drabbas av bedrägeri­försök, men du kan begränsa bedragarnas möjligheter genom att aktivera våra säkerhets­tillägg.

Vi analyserar alltid misstänkta köpmönster och ovanliga transaktioner för att snabbt kunna agera och skydda dig mot bedrägerier. Nu kan du även höja din egen säkerhets­nivå genom att aktivera våra säkerhets­tillägg.

Så ökar vi din säkerhet tillsammans 

Du kan själv välja vilka tillägg du vill aktivera och vilken omfattning skyddet ska ha. Kontakta oss så berättar vi mer och aktiverar tilläggen åt dig, helt kostnadsfritt.

  • Dubbelsignering av betalningar och uppdrag 

    Låt uppdrag över ett belopp som du själv väljer skickas iväg först efter att en person du utsett har godkänt den. Läs mer om Dubbelsignering.
  • Fördröj betalningar över ett visst belopp

    Oavsett om det är en kontoöverföring, räkning via bank- eller plusgiro eller betalning utanför Sverige håller vi betalningar över ett belopp du själv väljer i två dagar. Om du ångrar betalningen kan du kontakta oss så stoppar vi den.   
  • Avaktivera internationella betalningar 

    I många bedrägerifall luras offret att göra stora överföringar till utländska konton. Har du inte gjort någon internationell betalning det senaste året så avaktiverar vi den möjligheten automatiskt åt dig. 
  • Ändra kortinställningar 

    Sätt en gräns för dina kortköp så minimerar du risken för att stora köp görs i bedrägerisyfte.   
    Begränsa möjligheterna att använda dina kort för köp på internet och utomlands. 

Ring oss för att aktivera säkerhetstilläggen

Ring oss på 0771-365 365 så berättar vi mer och hjälper dig att aktivera tilläggen kostnads­fritt.

Så här ändrar du köpinställningarna på ditt kort

Genom vår app för privatpersoner kan du ställa in hur ditt kort ska kunna användas för köp på internet och utomlands. Du kan stänga av ditt kort för köp på nätet helt, eller tillåta internetköp som bedöms som trygga.

  1. Tryck på kortet eller kontot som kortet är kopplat till.
  2. Tryck på Hantera kort.
  3. Välj Köpinställningar och välj vilka inställningar du vill ha för ditt kort.

Som kund är du alltid skyddad mot ekonomiska förluster, så länge du inte har varit oaktsam med kortet.

Om ditt kort har använts för köp som du inte känner igen kan du göra en reklamation.

Reklamera kortköp

Andra sätt att skydda dig

Rabatt på ID-skydd hos UC

Bli larmad vid en förändring av din kredit­upplysning eller om ditt person­nummer, kredit­korts­nummer eller annan identitets­handling hittas online för att förebygga en potentiell id-kapning.

Priset för dig som kund i SEB är 59 kr/mån (ordinarie pris är 89 kr/mån).

Sätt en gräns för Swish 

För att stärka din säkerhet och skydda dig mot bedrägerier har vi infört en rutin som innebär att du måste ringa oss för att höja den tillfälliga beloppsgränsen i Swish över 15 000 kronor. Du kan fortfarande ändra beloppsgränsen för lägre summor via internetbanken. 

Lämna kortet hemma – betala med wearables

Betala enklare och tryggare med wearables. Med plånboken hemma minskar risken för skimming och andra typer av kortbedrägerier. Just nu får du som kund hos oss 30 procent rabatt på hela utbudet hos Tapster. 

 

Nu är det säkrare för dig som kund att identifiera dig i samtal med oss.

Exempelbild på hur den nya säkerhetsfrågan i mobilt BankID ser ut

När du ringer upp oss eller om vi ringer upp dig får du nu besvara en kontrollfråga i BankID-appen innan du legitimerar dig.

I den nya kontrollfrågan kan du exempelvis behöva svara på vem det var som ringde samtalet.

Nytt är också en ikon föreställande en telefonlur som du kan se uppe i det högra hörnet av ditt BankID när du påbörjat en identifiering med oss via telefon.

Tänk på att alltid läsa vad som står i BankID-appen innan du signerar.

 

 

 

 

Nu är det säkrare för dig som kund att identifiera dig i samtal med oss.

När du ringer upp oss eller om vi ringer upp dig får du nu besvara en kontrollfråga i BankID-appen innan du legitimerar dig.

I den nya kontrollfrågan kan du exempelvis behöva svara på vem det var som ringde samtalet.

Nytt är också en ikon föreställande en telefonlur som du kan se uppe i det högra hörnet av ditt BankID när du påbörjat en identifiering med oss via telefon.

Tänk på att alltid läsa vad som står i BankID-appen innan du signerar.

Exempelbild på hur den nya säkerhetsfrågan i mobilt BankID ser ut

3 verklighetstrogna exempel på bedrägerier

Exempel på vanliga bedrägerier

Annonsbedrägeri

Sam blev lockad av en annons om en etta nära universitetet för 5 000 kronor per månad, men föll för en bedragare.

Telefonbedrägeri – vishing

Beatrice blev lurad av en bedragare som utgav sig för att vara från Skatteverket och fick henne att använda sin digipass, vilket ledde till att hennes konto tömdes på pengar.

SMS-bedrägeri – smishing

Eva blev lurad av en bedragare som utgav sig för att vara hennes dotter och fick henne att swisha 5 500 kronor för hyran till bedragarens konto.

Ring upp mig

Fyll i ditt telefonnummer så ringer vi upp dig. Vill du kontakta oss istället?
Vi har öppet dygnet runt och du når oss på 0771-365 365.

När vi ringer upp dig får du besvara en säkerhetsfråga i BankID-appen. Det är en bekräftelse på att du pratar med oss.