Tillgänglighetsredogörelse för internetbanken privat
Den här redogörelsen beskriver hur SEB:s internetbank för privatkunder uppfyller kraven i Lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet (2023:254). Här kan du läsa om hur vår digitala tjänst fungerar, hur den är utformad ur ett tillgänglighetsperspektiv, vilka brister som finns, samt hur du kontaktar oss vid problem.
Vi strävar efter att så många som möjligt ska kunna använda vår webbplats, oavsett förutsättningar.
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
Den här webbplatsen är i huvudsak förenlig med den europeiska standarden för tillgänglighet för informations- och kommunikationsteknik, EN 301 549.
Om tjänsten internetbanken privat – beskrivning av funktion och utformning
SEB:s internetbank för privatkunder är en digital tjänst som gör det möjligt för privatpersoner och enskilda näringsidkare att hantera sina bankärenden på ett säkert och tillgängligt sätt. Tjänsten innehåller funktioner för att se konton och transaktioner, genomföra betalningar, hantera lån och sparande, boka rådgivning samt ta del av dokument och meddelanden.
De huvudsakliga funktionerna är:
- se saldo samt de senaste transaktionerna på konton
- göra betalningar, lägga upp autogiron, ansluta e-faktura och administrera mottagare
- göra överföringar till egna och andras konton.
- köpa, sälja och byta fondandelar inom fonder, fondförsäkringar, kapitalförsäkringar och individuellt pensionssparande
- se vad som är fakturerat respektive ofakturerat för sina kort, aktivera kort och aktivera lösenord för e-handel
- köpa och sälja aktier
- hantera pensionssparande.
- ansöka om lån och krediter samt förlänga bolån.
Webbplatsen är utformad för att fungera på dator, surfplatta och mobil, med fokus på tydlig struktur, enkel navigering och stöd för hjälpmedel i enlighet med tillgänglighetskraven.
Så här fungerar internetbanken privat för olika behov – samt kända brister
För dig som är blind eller har nedsatt syn
- Skärmläsare och skärmförstoringsprogram fungerar med webbplatsens innehåll.
- Det går att navigera med tangentbord.
- Tillräckliga kontraster mellan text och bakgrund.
- Strukturen på sidan är semantiskt korrekt med rubriker, listor och formulär.
- Funktioner går att nå och använda via tangentbord.
Kända brister:
Generellt
- Textförstoring fungerar bristfälligt på vissa sidor.
- Vissa PDF-dokument på webbplatsen är inte fullt tillgängliga för skärmläsare.
Signering med Mobilt BankID
- Risk för otydlig QR-kod för Mobilt BankID i utdragspanelen, vilket kan leda till att man inte kan skanna koden och därför inte kan genomföra signering av produkter och avtal.
Digital rådgivning
- Det går inte att navigera till eller interagera med viktiga länkar eller element i applikationen med enbart tangentbord.
- Det är svårt att uppfatta interaktiva element och förstå deras tillstånd på grund av avsaknad av eller bristfälliga fokusindikatorer, otillräcklig kontrast, eller att skärmläsare inte förmedlar viktig information såsom felmeddelanden eller syftet med länkar.
Inför rådgivningsmötet
- Svårigheter att uppfatta interaktiva element och deras tillstånd till följd av avsaknad av eller inkonsekventa fokusmarkeringar (inklusive datumväljare), fel som inte identifieras korrekt, eller visuella element som pilar som inte uppfyller kontrastkraven.
För dig som döv eller har nedsatt hörsel
- Webbplatsen kräver inte ljud för att användas.
- Vi strävar efter att alltid erbjuda textalternativ till material med ljud eller video.
För dig som har nedsatt rörlighet
- Det är möjligt att navigera och använda hela webbplatsen med enbart tangentbord.
- Fokusmarkeringar gör det tydligt var på sidan användaren befinner sig.
Kända brister:
Digital rådgivning
- Det går inte att använda centrala funktioner i applikationen på grund av otillgängliga dialogrutor samt oförmåga att nå eller aktivera länkar, knappar eller datarader med hjälp av enbart tangentbord.
- Det är svårt eller omöjligt att använda applikationen effektivt med tangentbord på grund av komponenter med bristande stöd för tangentbordsinmatning, information som endast visas när muspekaren befinner sig över ett element, eller alltför komplexa interaktioner som inte är utformade för tangentbordsanvändning.
Inför rådgivningsmötet
- Det går inte att använda fönster eller dialogrutor som öppnas ovanpå sidan, vilket kan förhindra användaren kan slutföra uppgifter med tangentbord eller hjälpmedel.
- Det kan uppstå hinder vid interaktion med formulärfält vid användning av hjälpmedel, eftersom etiketter och inmatningsfält inte är programmatiskt kopplade eller har otydliga roller, vilket påverkar både tangentbordsnavigation och andra inmatningsmetoder.
Mina bolagshändelser
- Otillräckligt stöd för användning av enbart tangentbord.
För dig som har kognitiva svårigheter
- Webbplatsen använder så enkelt och tydligt språk som möjligt.
- Strukturen är logisk och konsekvent.
- Informationen presenteras i flera format, till exempel punktlistor och tabeller.
Kända brister:
Digital rådgivning
- Det går inte att behålla kontexten eller undvika interaktionsfel när fönster eller dialogrutor visas, eftersom tangentbordsfokus inte hålls kvar inom fönstret.
- Det kan vara svårt att förstå och interagera korrekt med applikationen på grund av otydliga etiketter, förvirrande beteende hos inaktiverade element, otillräckligt beskrivna länkar eller komplexa interaktioner.
Mina uppgifter
- Förvirrande för användare av skärmläsare.
Inför rådgivningsmötet
- Det går inte att behålla kontexten eller undvika interaktionsfel när fönster eller dialogrutor som öppnas ovanpå sidan, eftersom tangentbordsfokus inte konsekvent hålls inom dessa.
- Det är svårare att förstå och använda formulär på grund av att sidans språk inte är specificerat, numeriska inmatningsfält har felaktig typ, eller att interaktiva element och rullgardinsmenyer saknar tydliga etiketter och roller.
Så har vi testat tillgängligheten
Webbplatsens tillgänglighet har granskats genom både automatiserade tester och manuell testning med hjälpmedel. Testerna har genomförts av interna specialister med stöd av tillgänglighetsverktyg.
Redogörelsen uppdateras löpande. Bedömningen bygger på självskattning och automatiska testverktyg.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?
Om du behöver information från internetbanken privat i ett format som är mer tillgängligt för dig, är du välkommen att ringa oss på 0771-365 365. Vi finns tillgängliga alla dagar, dygnet runt. Om du hellre vill kan du registrera dina synpunkter digitalt. Vi utreder då ditt ärende för att se hur vi kan hjälpa dig på bästa sätt.
Vi uppskattar om du meddelar oss om du upptäcker brister i tillgängligheten på vår webbplats.
Registrera klagomål och brister i tillgängligheten
Tillsyn
Post- och telestyrelsen (PTS) är ansvarig tillsynsmyndighet enligt lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet (2023:254).
Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta PTS: https://www.pts.se.