Tillgänglighetsredogörelse för SEB:s appar för privatpersoner (SEB privat, SEB ung och SEB Neo)
Den här redogörelsen beskriver hur SEB privat, SEB ung och SEB Neo uppfyller kraven i Lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet (2023:254). Här kan du läsa om hur vår digitala tjänst fungerar, hur den är utformad ur ett tillgänglighetsperspektiv, vilka brister som finns, samt hur du kontaktar oss vid problem.
Vi strävar efter att så många som möjligt ska kunna använda våra digitala tjänster som exempelvis appar, oavsett förutsättningar.
Teknisk information om apparnas tillgänglighet
Apparna är i huvudsak förenliga med den europeiska standarden för tillgänglighet för informations- och kommunikationsteknik, EN 301 549.
Om tjänsten – beskrivning av apparnas funktion och utformning
Mobilapparna för privatpersoner (SEB privat och SEB ung) är Skandinaviska Enskilda Bankens digitala kanaler för privatpersoner och enskilda näringsidkare som önskar nyttja appar för att hantera sin privata ekonomi. Apparna för privatpersoner innehåller information om bankens tjänster och produkter – exempelvis bankkonton, lån och sparande. Apparna innehåller också funktioner för att hantera sin ekonomi. Apparna erbjuder även kontaktvägar till SEB, sammanställda frågor och svar, samt möjligheten att läsa och skriva meddelande till SEB.
De huvudsakliga funktionerna är:
- Navigationsmeny för åtkomst till olika områden.
- Text- och tabellbaserad information om inloggad persons ekonomi - Se saldo, se information om transaktioner och se innehav av till exempel fonder
Visuella sammanställningar i form av diagram – utgifter kategoriserade på olika kategorier. - Funktionalitet för att kunna hantera sin privata ekonomi – betala räkningar, köpa och sälja fonder och aktier samt ansöka om bankprodukter (till exempel öppna konto och hantera sitt mobila BankID).
- Länkar till externa tjänster, till exempel funktionalitet på seb.se.
Apparna finns för såväl iPhone (iOS) som Android och går att ladda ned i respektive plattforms appbutik (App Store, Google Play). Apparna är utvecklad med fokus på tydlig struktur, enkel navigering och stöd för hjälpmedel i enlighet med tillgänglighetskraven.
Så här fungerar SEB privat och SEB ung för olika behov – samt kända brister
För dig som är blind eller har nedsatt syn
- Skärmläsare och skärmförstoringsprogram som tillhandahålls av respektive app-plattform (iOS och Android).
- Tillräckliga kontraster mellan text och bakgrund.
- Texten kan förstoras utan att innehåll försvinner eller blir svårtolkat.
- Strukturen i appen är semantiskt korrekt med rubriker, listor och formulär.
- Funktioner går att nå och använda via skärmläsare.
Kända brister eller avvikelser:
Textförstoring fungerar bristfälligt på vissa sidor.
För dig som är döv eller har nedsatt hörsel
- Appen kräver inte ljud för att användas.
- Vi strävar efter att alltid erbjuda textalternativ till material med ljud eller video.
För dig som har nedsatt rörlighet
- Fokusmarkeringar gör det tydligt var på sidan användaren befinner sig.
Kända brister eller avvikelser:
Appen fungerar i nuläget inte i landskapsläge.
För dig som har kognitiva svårigheter
- Webbplatsen använder så enkelt och tydligt språk som möjligt.
- Strukturen är logisk och konsekvent.
- Informationen presenteras i flera format, till exempel tabeller och visuella diagram.
Så har vi testat tillgängligheten
Webbplatsens tillgänglighet har granskats genom både automatiserade tester och manuell testning med hjälpmedel. Testerna har genomförts av interna specialister med stöd av tillgänglighetsverktyg.
Redogörelsen uppdateras löpande. Bedömningen bygger på självskattning och automatiska testverktyg.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av appen?
Om du behöver information från appen i ett format som är mer tillgängligt för dig, är du välkommen att ringa oss på 0771-365 365. Vi finns tillgängliga alla dagar, dygnet runt. Om du hellre vill kan du registrera dina synpunkter digitalt. Vi utreder då ditt ärende för att se hur vi kan hjälpa dig på bästa sätt.
Vi uppskattar om du meddelar oss om du upptäcker brister i tillgängligheten på vår webbplats.
Registrera klagomål och brister i tillgängligheten
Tillsyn
Post- och telestyrelsen (PTS) är ansvarig tillsynsmyndighet enligt lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet (2023:254).
Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta PTS: https://www.pts.se.