Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Rensa ditt cacheminne

När du surfar på internet lämnar varje besökt plats information i webbläsarens cacheminne. Om du har gammal data sparad i ditt cacheminne kan det göra att webbsidan inte riktigt fungerar som du förväntar dig. Då kan du behöva tömma cacheminnet. Det kan även vara bra att göra om det nyligen skett förändringar av funktionerna på våra internettjänster. Oavsett vad så är det bra att tömma cacheminnet regelbundet.

När du rensar cacheminnet tar du bort data även från andra webbplatser som du har besökt.

Så här rensar du cacheminnet

Mozilla Firefox

  • Klicka på de tre vertikala strecken längst till höger på menyraden.
  • Välj Historik och Rensa ut tidigare historik.
  • Välj All historik som tidsintervall att ta bort. Det som ska vara markerat är: Besökta sidor och filhämtningshistorik, Formulär- och sökhistorik, Kakor, Cache.
  • Klicka på Ta bort.
  • Stäng ner webbläsaren och starta upp den igen.

Google Chrome

  • Klicka på de tre vertikala prickarna längst till höger på menyraden.
  • Välj Historik och Ta bort webbinformation.
  • Välj Ta bort följande objekt från tidens början. Det som ska vara markerat är: Webbhistorik, Hämtningshistorik, Cookies och andra webbplats- och plugin-data, Cachade bilder och filer.
  • Klicka på Rensa webbinformation
  • Stäng ner webbläsaren och starta upp den igen.

Microsoft Edge

  • Klicka på de tre prickarna längst upp till höger.
  • Klicka på Inställningar.
  • Klicka på Välj vad du vill radera under Radera webbdata.
  • Det som ska vara markerat är Webbhistorik, Cookies, Sparad webbplatsdata och Cachade bilder och filer.
  • Klicka på Radera.
  • Stäng ner webbläsaren och starta upp den igen, alternativt uppdatera sidan.

Apple Safari

  • Klicka på Safari uppe till vänster, bredvid äpplet.
  • Välj Inställningar.
  • Välj Integritetsskydd.
  • Ta bort webbplatsdata, Ta bort nu.
  • Avsluta Safari och öppna upp igen.

Mozilla Firefox

  • Klicka på de tre vertikala strecken längst till höger på menyraden.
  • Välj Historik och Rensa ut tidigare historik.
  • Välj All historik som tidsintervall att ta bort. Det som ska vara markerat är: Besökta sidor och filhämtningshistorik, Formulär- och sökhistorik, Kakor, Cache.
  • Avsluta Firefox och starta upp den igen.

Google Chrome

  • Klicka på de tre vertikala punkterna längst till höger på menyraden.
  • Välj Fler verktyg/More tools.
  • Välj Ta bort följande objekt från tidens början. Det som ska vara markerat är: Webbhistorik, Hämtningshistorik, Cookies och andra webbplats- och plugin-data, Cachade bilder och filer.
  • Klicka på Rensa webbinformation.
  • Avsluta Chrome och öppna upp igen.

Tips och råd

Rekommenderade webbläsare

Vi rekommenderar att du använder den senaste versionen webbläsare för våra internettjänster. Om du använder äldre versioner kan vi inte garantera tillräcklig säkerhet eller funktionalitet.

Rensa ditt cacheminne

Om du har gammal data sparad i ditt cacheminne kan det göra att webbsidan inte riktigt fungerar som du förväntar dig. Då kan du behöva tömma cacheminnet.

Problem med att logga in?

Om du använder en rekommenderad webbläsare men ändå får felmeddelande när du försöker logga in på internetbanken.