När vi summerade fjolåret var det ingen tvekan. Sällan, om någonsin, har auktionsmarknaden mått bättre. Trots de prövningar och påfrestande grepp om såväl samhällen som individer som Covid-19 orsakat – såsom uteblivna resor, industrier som gått på knäna och att många mist både hälsa och anhöriga som konsekvens av den pandemi som härjat fram och tillbaka som en flock kajor om hösten – har den nordiska auktionsmarknaden haft ett av sina bästa år någonsin.
Auktionsbransch i chock
När land efter land stängde ner förra våren drabbades auktionsbranschen, likt de flesta andra branscher, av en rejäl chock och i vissa fall panik. Auktioner sköts fram på obestämd tid, personal permitterades, kontor stängdes och många friställdes hos de globala jättarna som Sotheby's och Christie's.
Samtidigt var priserna på det som väl såldes högre än någonsin och de dagliga onlineauktionerna rullade på som vanligt, om inte bättre. Allra bäst gick det för Sverige och de nordiska grannländerna.
Framgångsreceptet stavas Internet
Framgångsreceptet består som ni säkert förstår av ett antal olika ingredienser. Den viktigaste skapades 1990 av Tim Berners-Lee och heter World Wide Web. Idén med ”webben” var att den skulle vara fri för alla och gratis att använda. Sveriges tidigt nationellt utbredda bredband och vår vilja att omfamna innovationer har varit en förutsättning för den onlinehandel som ökat dramatiskt de senaste åren.
Tiden, som tidigare varit så begränsad, fanns plötsligt så det räckte till och blev över. Det fick folk att spendera ännu mer tid framför sina skärmar på bekostnad av fysiska upplevelser och personliga möten.
Närmiljön blev viktigare
En annan bidragande orsak till det lyckosamma resultatet för auktionsbranschen var förstås att allt fler möblerade om sina hem till stationära kontor och närmiljön blev viktigare än på mycket länge. På Barnebys ökade sökningarna på exempelvis skrivbord radikalt, vilket förstås indikerade på nya behov i vår vardag. Många av de som hade arbetet kvar hade dessutom mer pengar i plånboken när dyra semestrar och krogkvällar uteblev. Pengar som man la på annat.
Greta Thunberg-effekten
I kombination med vår trendkänslighet och inte minst vår gemensamma ambition att ta ett ansvar för miljön har förutsättningarna för en växande marknad funnits sedan flera år. Men i fjol tycks det ha accelererat. Det jag brukar kalla Greta Thunberg-effekten började ge resultat. Sanningen om att vi arbetar i världens mest hållbara bransch landade väl hos den digitala publiken som på större allvar ville dra sitt strå till stacken.
Gynnsammare än börsen
Tack vare ökad transparens, tillgänglighet och användarvänlighet har auktionsbranschen gått från att vara en av de mest tillslutna och exkluderande branscherna till att bli en av de mest demokratiska och dynamiska. I kombination med en global ekonomi som tror sig kunna växa till himlen har den nya folkrörelsen bjudit på både underhållning och alternativa placeringar som i många fall varit gynnsammare än såväl börsen som den stekheta fastighetsmarknaden.
Men framför allt är det behållningen mellan transaktionerna som är det största värdet. Tiden man får leva med, och njuta av, de föremål man lånar en stund av förfäder och framtida generationer. Det bästa råd jag kan ge är därför oavsett konjunktur – Tveka inte. Man ångrar bara det man inte köper!
Pontus Silfverstolpe, antikexpert och grundare till Barnebys