Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

Den nya staden

Vi befinner oss i en process med ny riktning. Från det att städerna de senaste hundra åren attraherat inflyttning av människor till en grad vi aldrig sett tidigare, är det nu i stället kransen runt staden som i allt högre takt ser ut att fyllas på med människor. Samtidigt stängs butiker, restauranger och kontor ner i den mittersta stadskärnan när tillströmningen av människor tappar fart och den nya staden får formen av den klassiska friterade och ihåliga munken – en liknelse som kallas ”donuteffekten”. Resultatet på bostadsmarknaden har blivit kraftiga prislyft i förorter och sommarstäder, medan prisutvecklingen i storstädernas centrala delar rört sig mer stabilt.

– Tendenserna fanns egentligen redan innan covid-19, men pandemin har rejält skyndat på utvecklingen, när restriktioner och krav på att jobba hemifrån hastigt förändrade våra sätt att leva, säger Kjell A Nordström, som tillsammans med föreläsaren och före detta statssekreteraren Per Schlingmann resonerar kring vår nya värld efter viruset, inte minst i städerna, i boken ”Corona Express”.

Någon död för världens storstäder handlar det däremot inte om. I stället behöver städerna återuppfinna sig själva för att bibehålla sin attraktivitet och besegra föroreningar, stress och trafikstockningar. I Paris driver borgmästare Anne Hidalgo konceptet ”15-minutersstaden” och allt fler storstäder i Europa hakar på. Tanken är att det inte ska ta mer än en kvart att ta sig till fots eller med cykel från sin bostad till skola, jobb eller shopping och upplevelser. Du förväntas lämna din egen by i staden bara någon gång i veckan.

– Det kommer att krävas en helt annan logik i uppbyggnaden av den så kallade donutstaden. Kontoren blir mer decentraliserade och det behövs en ökad flexibilitet i transportsystemen, med utbyggd kollektivtrafik och mikrotransportlösningar, som till exempel elscootrar. Företag som är driftiga inom de här områdena har stora affärsmöjligheter. Tänk bara hur en fastighetsutvecklare kan identifiera och skapa nya, attraktiva områden, säger Kjell A Nordström.

Fler svar från våra Private Banking experter

Våra experter svarar – en av våra mest lästa och omtyckta artikelserier någonsin.

Läs fler artiklar

Är du privatperson med mer än 5 miljoner kronor att placera? Är en entreprenör i stark tillväxt? Eller vill etablera ett Family Office eller ha en partner till ditt befintliga? Fyll i dina uppgifter så ringer vi upp och berättar mer om vårt erbjudande och hur det kan anpassas efter just dina behov.