Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Virtuellt kliv för konsten

Kryptoteknik gör det möjligt att investera i och att äga digital konst. Tack vare en digital signatur kan de virtuella konstverken säljas som unika original. Därmed tar konstbranschen steget in i den digitala konstvärlden.

Det var betydligt fler än bara konstintresserade som höjde på ögonbrynen förra våren, när det anrika auktionshuset Christie’s sålde det digitala konstverket ”Everydays – the first 5 000 days” av den amerikanske konstnären Mike ”Beeple” Winkelmann för smått ofattbara 69,3 miljoner dollar. Aldrig tidigare har ett digitalt verk sålts för en liknande summa.

Konstverket är ett collage bestående av 5 000 digitala bilder och köptes av Vignesh Sundaresan som är programmerare och investerare i kryptovalutor och bosatt i Singapore. Köparen har nu rätt att ställa ut verket, vilket han gjort på ett digitalt museum.

Digital konst har funnits i många decennier, men det är först nu som man tack vare en särskild typ av kryptoteknik kan försäkra att ett verk är ett original och inte en kopia.

Den aktuella kryptotekniken kallas non-fungible token, NFT. Varje token motsvarar en unik del i en blockkedja som skapar ett digitalt fingeravtryck. Teknologin påminner om den bakom kryptovalutor, men till skillnad från i fallet med kryptovalutorna kan inte en NFT bytas ut. Detta gör det möjligt att se vilket konstverk som är original, dess proveniens samt vad det sålts för. Enkelt utryckt kan man se en NFT som ett ägandebevis till en unik digital produkt – vilket kan vara exempelvis ett konstverk, ett samlarkort eller ett musikstycke.

Handeln med NFT:er sker oftast i kryptovalutor, men även i dollar, och det finns en uppsjö av olika marknadsplatser där konstnärer, musiker och företag kan sälja sina tokens till hugade samlare.

Även om det har varit möjligt att handla med NFT:er sedan 2017 var det 2020 som marknaden formligen exploderade. Under tredje kvartalet 2020 såldes NFT:er för 10,7 miljarder dollar enligt market trackerföretaget DappRadar. Det var åtta gånger mer än försäljningsvolymen under samma års första kvartal. Förutom att antalet affärer ökar kraftigt, rapporteras också om hur digitala tokens under bara några få månader kunnat öka i värde från några tusen dollar till flera miljoner.

– Just nu drivs priserna mer av att det är en hype kring den här nya kryptoekonomin än av konstverkens verkshöjd, säger Michael Storåkers, grundare av galleriet CF Hill som specialiserat sig på curerade utställningar samt förmedling och rådgivning av konstverk.

Michael Storåkers beskriver fenomenet som en ny kanal för uttryck av konst, på samma sätt som fotografi och video introducerats till konsten tidigare, men han är än så länge ljummet inställd till det konstnärliga värdet i den enorma marknad som snabbt blossat upp.

Kirsten Hinder är medgrundare av det svenska arttechföretaget Nfinitymark och betydligt mer positivt inställd till de konstnärliga värden som skapas i form av NFT:er. Med 20 års erfarenhet från såväl museer som gallerier fastnade hon våren 2021 för kryptovalutaexperten Champike Munasinghes idé att sammanlänka blockkedjeteknologi med fysisk konst. Tillsammans grundade de Nfinitymark, där en viktig del av verksamheten består i att tagga konstverk och andra värdefulla objekt med en unik kemisk substans som ger verket ett serienummer i en blockkedja, vilket garanterar dess äkthet och samtidigt redogör för ägarhistoriken.

– Det är trevligt med ett handslag och ett äkthetsbrev när du investerar i värdefull konst, men på det här viset blir ditt konstverk än mer skyddat och mer förberett för en digitaliserad framtid, säger Kirsten Hinder.

Hon understryker att Nfinitymark inte har fokus på den spekulationsmarknad som råder just nu, utan i stället ser framåt mot de långsiktiga fördelar som NFT och blockkedjeteknologin kan innebära.

– År 2021 var minst sagt turbulent vad marknaden för NFT anbelangar, men vårt fokus är mer långsiktigt. När dammet lagt sig finns vi till hands och kan erbjuda smarta lösningar inom ramen för den nya teknologin. Men den rådande bubblan är vi inte alls intresserade av, säger hon.

Hon är som sagt positiv till de konstnärliga värden som skapas inom ramen för den nya teknologin, men ser också svårigheterna för köparen att hitta de mer intressanta objekten i den djungel som dagens NFT-plattformar utgör Utbudet består av allt från samlarobjekt till avancerad konst och skaparna är allt från programmerare och studenter som hoppas tjäna lite extra pengar till erfarna artister. Som köpare behöver man dessutom besitta åtminstone en del tekniska kunskaper för att kunna genomföra en affär. Men oavsett dagens variation vad gäller utbudet är Kirsten Hinder övertygad om att NFT:er kommit för att stanna inom konstvärlden på flera sätt.

– Det vi ser är en naturlig, digital utveckling, som kommer att förändra den konstmarknad vi känner i dag. Och förutom att vi får se fler digitala plattformar, där experter hjälper köpare och säljare att hitta varandra i den digitala konstvärlden, så får även de fysiska objekten en digital aspekt, säger hon.

På den svenska konstmarknaden är det än så länge tämligen ovanligt att länka samman fysisk konst med NFT-teknologi och Nfinitymark är pionjärer inom sitt område. Men internationellt har utvecklingen på flera håll kommit längre. Flera nya konstfonder med olika NFT-koppling har sett dagens ljus på kort tid. Den digitala investeringsplattformen Artcels fond ”Millenials” erbjuder köparen en hybridinvestering i konst – verken som fonden grundar sig på är fysiska, men ditt ägarskap registreras i en blockkedja. Och i mars 2021 lanserade den kinesiske techentreprenören Justin Sun ”Just NFT Fund”, med det uttalade målet att slå en bro mellan blockkedjeteknologin och världens främsta konstnärer samt stödja tillväxten av NFT-konstnärer.

Kirsten Hinder tror att nya sätt att investera i konst framförallt kommer locka in en yngre generation i konstvärlden. Det märktes tydligt i auktionen av Beeples verk på Christie’s, där endast tre av de 33 budgivarna var kända av auktionsverket sedan tidigare och en majoritet var från generation Y eller Z. 31-årige Justin Sun erkände i en tweet att han var en av de förlorande budgivarna.

– Vi ser ett generationsskifte i konstsamlandet, det finns allt fler yngre köpare i 30-årsåldern. Den digitala teknologin är ett språk de förstår och uppskattar. För en äldre generation som inte fötts in i teknologin kan den vara svårare att ta till sig, även om vi ser att det finns ett intresse och hjälper våra kunder att ta sig över tröskeln, säger Kirsten Hinder. Oavsett ålder på köparen tycker hon att det ska gå att se samlande i digital konst som ett sätt att diversifiera sin konstsamling.

– Du ska inte lägga alla ägg i samma korg, men det är ett faktum att vi skaffar oss allt fler digitala tillgångar och det är väldigt intressant att se hur fler hittar in i konstvärlden.

Viktigt med grundlig research

Att investera i NFT:er är som vilken investering som helst – god research lönar sig oftast. Det säger SEB:s Eline B Braathen, Concept Manager Art & Leisure.

Vad kan du säga om bankens nya konsterbjudande?

”Konceptet Art & Leisure är en del av SEB:s nya satsning, SEB 1856, som erbjuder ett spann av så kallade non-financial services för våra Private Banking-kunder. Just nu befinner vi oss i en tidig fas där vi utvärderar vilka erbjudanden och produkter som ger våra kunder mest värde. Där är det viktigt att vi får input på vad kunderna faktiskt vill ha och behöver, men också att vi kan erbjuda något de inte vet att de är i behov av ännu. Men generellt är idén är att man ska kunna vända sig till oss för att få vägledning och stöd i allt som rör just art and leisure.”

Hur ser du på den nya NFT-tekniken, vad kommer den ha för inverkan på konstvärlden?

”I och med NFT-tekniken har blockkedjeteknik för första gången kopplats ihop med en större grupp människor. På så sätt är NFT:er en slags naturlig evolution. Tekniken har hajpats en hel del, och när den nu börjar bli mer mainstream är det tydligt att det finns många som har starka åsikter och tankar om framtiden för NFT. Men tekniken har onekligen exponerat en helt ny grupp för konstvärlden, människor som i många fall aldrig skulle ha vågat sig in i den annars. Så oavsett hur framtiden ser ut för NFT:er har det fått en positiv effekt på den mer traditionella konstverksamheten.”

Om man är intresserad av att köpa ett NFT-taggat konstverk, vad bör man som nybörjare tänka på?

”Som alltid är det otroligt viktigt att göra grundlig research. Du måste förstå hur NFT:er och NFT-marknaden fungerar under längre tid innan du investerar i att köpa din första NFT.”

Fler svar från våra Private Banking experter

Våra experter svarar – en av våra mest lästa och omtyckta artikelserier någonsin.

Läs fler artiklar