Hur kan jag göra skillnad i samhället? Det är en fråga som allt fler ställer sig i takt med att samhällsutmaningarna ökar. I samband med pandemin har till exempel frågor som gällt allt från att effektivisera distribution av skyddsutrustning I kristider till omställningsstöd för företag i kris aktualiserats.
– Behoven i samhället ökar, i Sverige och globalt. Klimatkrisen är akut och påverkar alltmer även de sociala förhållandena. Många vill hjälpa, och en tydlig trend är att man inte bara vill bidra med pengar utan vill vara engagerad på olika sätt. Att mäta och följa vilken effekt kapitalet får är viktigt och blir alltmer i fokus, säger Johanna Zenk Palmborg, Head of Foundations & Philanthropy på SEB.
Många entreprenörer som har byggt upp och sålt bolag väljer att arbeta med sina förmögenheter med fortsatt entreprenörskap, men i stiftelseliknande former och med sociala ändamål.
– De beskriver ofta att de vill ge tillbaka till samhället, men att de då vill medverka i arbetet och se resultatet. De vill använda sina erfarenheter och entreprenörskunskaper i ett gott syfte och investera i det som ger en positiv påverkan i de frågor de själv tycker är viktiga.
Johanna Zenk Palmborg ser filantropi som ett ben som hör hemma i kundens finansiella planering och där kan banken vara ett bollplank och ett stöd.
– Vi kan till exempel skapa nya innovativa nätverk inom filantropi och ser samarbeten mellan filantroper, näringsliv och myndigheter som något helt naturligt som kommer att utvecklas i framtiden, och där vi är en aktiv part.
SEB har en lång och gedigen erfarenhet av att arbeta med frågor inom filantropi, stiftelser och investeringar och i det nya segmentet Foundations & Philanthropy ska detta utvecklas ytterligare, berättar Johanna Zenk Palmborg.
– Vi samlar nu stiftelser och filantropi och gör mer på området. Vi vill ta vårt ansvar och vara en katalysator för att öka engagemanget, både för våra kunder och för egen räkning. Vi vill helt enkelt vara med och driva den här utvecklingen, säger hon.