Om Skajs Antikhandel
Gör: Säljer exklusiva antikviteter och konst.
Grundat: 1933 av Filip Skaj.
Antal medarbetare: 2 (Mikael Skaj och hans fru Louise).
Det rinner antikt blod i Mikaels Skajs kropp. Han är den fjärde generationen i familjen som driver Skajs Antikhandel.
Vi kliver in i Skajs Antikhandel samtidigt som en eventuell affärsarvtagare kliver ut med familjens labrador. Mikael Skaj är den fjärde generationen som driver familjeföretaget som säljer exklusiva antikviteter och konst. 20-åriga dottern Hanna är ett av tre barn som skulle kunna bli den femte.
– Man brukar säga att den första generationen förvärvar, den andra förvaltar och den tredje fördärvar. Det har vi redan lyckats överleva, säger Mikael Skaj med ett leende.
– Intresset för antikviteter kommer oftast med åldern. Det är klart att det vore roligt om något av barnen vill ta över, men det är viktigt att de testar annat först. Företaget finns alltid här för dem att falla tillbaka på. Och vill de inte, är det också okej.
Allting har ett slut.
Inne i lokalen på Nybrogatan i Stockholm är det tyst. Några levande ljus brinner stilla. Mikael Skaj visar runt bland antika möbler och konst från 1700- och 1800-talen, blandat med hans eget tillskott till antikhandeln: modern konst. En detalj som tilltalar nya målgrupper som gärna kombinerar historia och samtid i sin inredning. Allt är noga utvalt. Kvalitet är nyckeln, priserna därefter.
Antikhandeln köper sina föremål på auktioner, från andra handlare och från privatpersoner. Ungefär jämnt fördelat.
Butiken samarbetar också med ett tiotal av Sveriges bästa hantverkare när föremål behöver restaureras. Skajs säljer inget man inte kan tänka sig att köpa tillbaka någon generation senare. Vilket också händer. Farföräldrar har köpt, barnbarn har sålt tillbaka.
– Det är lättare att sälja saker man själv tycker om. Det gäller att välja med omsorg och kunskap. På en auktion kanske det auktioneras ut 1 500 föremål, av dessa hittar jag tjugo som är intressanta och köper kanske tre.
Skajs Antikhandel behöver inte sociala medier eller ängslig tv-reklam. En väldesignad hemsida med bra bilder räcker långt. Affärerna byggs oftast på det gamla goda sättet – genom gott rykte, god service och genuina kundrelationer. På samma sätt som för grundaren Filip Skaj på 1930-talet – för hans son, den legendariske antikhandlaren Max Skaj – och för generationerna därefter. Världen är inte fullt så digital som vi inbillar oss. Butikens läge, mitt emot Kungliga Dramaten, är inte heller en nackdel.
– Det här är Stockholms bästa gata vilket gör att både nya och gamla kunder tittar förbi. Jag älskar mitt jobb, föremålen och människorna. Jag talar visserligen i egen sak, men antik- och konsthandel i ordets sanna mening är något helt annat än den snabba verksamheten i portaler och onlineauktioner, säger Mikael Skaj.
Gör: Säljer exklusiva antikviteter och konst.
Grundat: 1933 av Filip Skaj.
Antal medarbetare: 2 (Mikael Skaj och hans fru Louise).
Våra experter svarar – en av våra mest lästa och omtyckta artikelserier någonsin.