Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Betala dödsboets räkningar

Vi hjälper dig att betala dödsboets räkningar avgifts­fritt upp till tolv månader efter dödsfallet. Med tjänsten Betalnings­uppdrag dödsbo kan du portofritt skicka dödsboets räkningar till SEB.

Räkningar som den avlidne redan har registrerat på sin internet­bank betalas automatiskt. När en kund har avlidit skickar vi ett brev till den avlidnes adress, där vi skriver vilka räkningar det gäller.

Med tjänsten betalnings­uppdrag dödsbo kan exempelvis begravnings­kostnader, hyra, el- och telefonräkningar betalas under förutsättning att räkningen är utställd i dödsboets eller den avlidnes namn. Utlägg mot kvitto för insättning på eget konto eller betalningar till utlandet är inte möjligt via betalnings­uppdraget.

Så här fungerar tjänsten

  1. Fyll i betalningsuppdraget (pdf) 
  2. Skriv under och skicka betalningsuppdraget tillsammans med räkningarna. Ta en kopia om du vill ha kvar ett underlag då originalen inte skickas tillbaka. Om du skriver egna inbetalningskort är det viktigt att OCR-nummer eller annan referens finns med.
  3. Skriv adressen på ett vanligt kuvert, SEB betalar portot.
    SEB Svarspost 2032 7824
    208 34 Malmö
  4. Räkningen betalas normalt inom 5 arbetsdagar från det att SEB mottagit betalnings­uppdraget, vi har ingen bevakning av förfallodagen. Tänk på att postgången tar 2–3 dagar.
  5. Du får ett kvitto på betalda räkningar skickat till den adress som noterats på betalnings­uppdraget.

Så gör du för att eftersända dödsboets post

Om du vill att den avlidnes post ska skickas till din eller en annan adress, så att till exempel räkningar inte riskerar att förfalla, behöver du göra en efter­sändning på adressandring.se.

Om dödsboet har fått en utbetalningsavi

Här hittar du mer information om du behöver lösa in en utbetalningsavi för dödsboets räkning.

Lösa in utbetalningsavier

Hjälpte den här sidan dig?

Tack för ditt svar.