Lösa in en värdeavi
Här kan du läsa om hur du gör för att lösa in en värdeavi. Utbetalningsavi är ett annat begrepp för en värdeavi och betyder samma sak.
Vi hjälper dig lösa in värdeavier från Bankgirot till ett konto hos oss utan kostnad. Vi hanterar inte värdeavier från Plusgirot (Nordea), Swedbank eller Sparbankerna.
Längre ner kan du läsa om hur du löser in avier som vi inte hanterar.
Om du brukar få värdeavier kan du kontakta företaget eller myndigheten som ska skicka betalningen och meddela ett kontonummer. Då kan du få pengarna direkt på kontot framöver.
Så löser du in en värdeavi från Bankgirot
Om pengarna ska sättas in på ett konto hos oss kan vi hjälpa dig att lösa in värdeavier från Bankgirot. Hur du gör beror främst på hur stort beloppet är och hur lång giltighetstid som är kvar på avin. Vi sätter in utbetalningar på konton hos oss utan kostnad. Om du har ett konto i en annan bank som du vill sätta in pengarna på så löser du in avin hos den banken.
Du kan också lösa in värdeavier från Bankgirot hos ombud för Clearon*.
Utbetalningar upp till 5 000 kr
Värdeavier från Bankgirot med belopp upp till 5 000 kronor kan du lösa in genom att skicka avin till oss.
Det här behövs för att lösa in en värdeavi via post:
- Värdeavin behöver komma från Bankgirot.
- Ett konto hos oss behövs för insättningen av pengarna.
- Beloppet får vara högst 5 000 kronor.
- Det måste vara minst 7 dagar kvar på avins giltighetstid när du skickar den.
- Betalningsmottagaren och ägaren till kontot för insättningen behöver vara samma person.
Så löser du in värdeavin via post:
- Skriv under värdeavin
Värdeavin ska skrivas under på baksidan. Så här gör du:
Privatperson: Betalningsmottagaren skriver under avin.
Företag: En firmatecknare skriver under avin och skriver ett namnförtydligande. Företagets namn ska skrivas ovanför namnteckningen.
Dödsbo: En dödsbodelägare skriver under avin och skriver ett namnförtydligande. Dödsboets namn ska också antecknas på baksidan av avin. - Välj konto för utbetalningen
Under eller ovanför underskriften skriver du så här och fyller i kontonumret hos oss:
”För insättning på konto 5xxx-xx xxx xx”. - Skicka värdeavin till:
SEB
Domestic Bookings
106 40 Stockholm
Om allt stämmer så sätter vi in pengarna på kontot inom tre dagar från att vi har fått värdeavin. Om något är fel så skickar vi tillbaka värdeavin till adressen som står på avin.
Utbetalningar över 5 000 kr och andra undantag
Under vissa omständigheter kan vi hjälpa dig att lösa in en värdeavi från Bankgirot på våra kontor.
Om någonting i den här listan stämmer kontaktar du oss för att boka en tid:
- Beloppet på värdeavin är högre än 5 000 kronor.
- Det är mindre än 7 dagars giltighetstid kvar på avin.
- Du har fått en dubblett av värdeavin.
- Betalningsmottagaren är ett dödsbo och dödsboets konton hos oss har avslutats. Tänk på att ta med behörighetshandlingar. Du behöver giltig id-handling, bouppteckningen och eventuella fullmakter där det framgår vem som har rätt att företräda dödsboet.
Ring oss på 0771-365 365 för att boka en tid innan du besöker oss på kontoret.
Så löser du in en värdeavi från Plusgirot, Swedbank eller Sparbankerna
Vi löser bara lösa in värdeavier från Bankgirot med insättning på ett konto hos oss. Här kan du lösa in en värdeavi från Plusgirot (Nordea), Swedbank och Sparbankerna:
- En värdeavi från Plusgirot (Nordea) kan du lösa in på ett Nordeakontor eller hos ombud för Clearon*.
- En värdeavi från Swedbank eller Sparbankerna kan du lösa in digitalt via swedbank.se/kontoregister. Du kan också lösa in avin på ett Swedbank- eller Sparbanks-kontor eller hos ombud för Clearon*.
Tänk på att det är inlösenstället som bestämmer avgifterna och att vi inte kan påverka prissättningen hos andra banker eller ombud. I vissa fall kan en avgift tas ut både för att lösa in värdeavin och för att sätta in pengarna på kontot.
* Vilka företag som är ombud för Clearon står på avin. Hos Clearon kan du läsa mer om deras tjänster och hitta ombud.