Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

Håll koll på detta när du säljer din bostad

Ung man sitter på golvet bland flyttkartonger.
Det är viktigt att välja en mäklare man har förtroende för menar Mattias Larsson, vd på Bjurfors.

För de allra flesta är ett hem något högst personligt. Men när man är på väg att sälja måste man tänka bort det personliga och istället lyfta fram bostaden om man vill öka försäljningsvärdet. Det menar Mattias Larsson, vd på Bjurfors mäklarfirma i Skåne.

Ett hem rymmer alla våra drömmar, minnen och längtan. Det är där vi växer upp, bildar familj och blir äldre. Men när det väl är dags att sälja har många svårt att se sitt hem som ett objekt. Då krockar ofta det känslomässiga med det rationella. Därför är det viktigt att göra om hemmet till en bostad som kan attrahera flera olika människor, säger Mattias Larsson.

Det första man ska göra när man säljer sin bostad är att välja en mäklare man har förtroende för.

– Bjud in ett par-tre stycken som kan den lokala marknaden. Då kan du jämföra deras värderingar, vilka tjänster de erbjuder och vilket nätverk av kunder de har. Fråga dig själv vem du tror kan maximera försäljningspriset. Eftersom man har en intensiv kontakt med sin mäklare under en väldigt kort period är det viktigt hur personkemin funkar. Det kan vara avgörande för en lyckad affär.

– Många säljare har höga förväntningar på slutpriset. Därför är det också viktigt att anlita en mäklare som kan ge en marknadsmässig värdering för att undvika besvikelser, säger Mattias Larsson.

Har du några enkla tips på vad jag kan göra för att öka försäljningsvärdet?
– Förberedelserna är superviktiga. Ta bort hemmet och ta fram bostadens positiva attribut. Ta gärna goda råda från mäklaren för att se hur du själv kan göra en enkel homestyling. Behöver man ytterligare hjälp tar man kontakt med en stylist, allt för att optimera bostadens potential.

Mattias Larsson, Bjurfors
Mattias Larsson, vd på Bjurfors mäklarfirma

– Om du till exempel har ett hemmakontor kan du göra om det till en barnkammare. Då öppnar du upp för en helt ny målgrupp – barnfamiljer. Ett annat enkelt knep är att ersätta tunga möbler med nya och lätta möbler eller slipa golven. Om du har en stor 3:a kanske den går att göra om till en mindre 4:a. Det behöver inte kosta mycket, men höjer priset avsevärt.

Homestyling har länge varit på tapeten. Men vilka trender ser du idag?
– Ljust och fräscht är inte lika hett idag som för några sedan. Färger har kommit tillbaka och idag ska det vara mer ombonat. Homestyling kan upplevas dyrt, men det är en investering och lönar sig i slutändan. Idag är ungefär 9 av 10 försäljningsobjekt i storstäderna homestylade i någon mån – antingen med eller utan hjälp av en stylist.

Vad ska man tänka på inför fotografering och visning?
– Spekulanterna har idag höga krav och kan till och med välja bort en bostad bara på grund av bilderna. Det är här du kan göra skillnad. Fotograferingen handlar inte om att dokumentera en bostad utan att lyfta fram hemmet och skapa en känsla. Man kanske till och med bara fotograferar vissa rum och en viss del av trädgården.

– Det viktigaste inför visningen är att ha det välstädat. Bostaden ska också upplevas luftig och fräsch. Ta bort onödiga möbler och personliga saker som kläder och fotografier.

Varför behöver man en mäklare?
– Det finns inget lagkrav på att anlita en mäklare, utan du kan ladda ner ett köpekontrakt på nätet. Men eftersom själva affären omfattas av stora lagkrav behöver du som säljare ha stor kunskap om olika lagar och regler. Till exempel vilket ansvar och skyldigheter säljaren har vid dolda fel och tvister. Allt detta finns beskrivet i jordabalken och köplagen.

– Dessutom handlar det om mycket pengar så om du vill maximera priset kan det vara bra att anlita en mäklare. Mäklararvodet är ofta provisionsbaserat och arvodets storlek beror på slutpriset. Det finns även andra varianter med fast arvode eller med både fast och provisionsbaserat arvode.

Homestyling kan upplevas dyrt, men det är en investering och lönar sig i slutändan.

Vilka avtal skriver man när affären ska gå igenom?
– När det gäller villa skriver man ett köpekontrakt där båda parterna binder sig till affären. Sedan skriver man ett köpebrev vid tillträdet. Vid en bostadsrättsaffär skriver man ett överlåtelseavtal eftersom bostadsrätten räknas som lös egendom.

– Nyproduktion ser lite annorlunda ut. Där kan det handla om tre avtal. Först skriver man ett bokningsavtal som inte är juridiskt bindande. Sedan ett juridiskt bindande förhandsavtal när byggbolaget är säker på att det blir ett projekt. Ungefär 2-3 månader före inflyttning skriver man ett upplåtelseavtal och då spikas även inflyttningsdatum.

Vad händer efter man har sålt sin bostad?
– Om du säljer en villa ska du skicka in köpebrevet i original till inskrivningsmyndigheten som registrerar den nya ägaren. Det hjälper banken eller mäklaren till med. Om du säljer en bostadsrätt skickar styrelsen in kontrolluppgifter till Skatteverket. När du deklarerar året därpå ska du ta upp försäljningen. Skatteverket har då redan fått uppgifterna från inskrivningsmyndigheten eller bostadsrättsföreningen så de har full koll på att det har gjorts en bostadsaffär. Det är rätt mycket man behöver ta hänsyn till i deklarationen som till exempel uppskov och reavinster. Det finns bra information om detta på skatteverket.se.

Hur går tillträdet till?
– Oftast träffas man hos mäklaren eller köparens bank. Under tillträdet skriver man en likvidavräkning, vilket är en instruktion till banken hur mycket pengar som ska betalas. Om det handlar om en villaförsäljning skriver man även under köpebrevet. Säljaren ska också igenom allt praktiskt med köparen som att lämna över nycklar, garantier på vitvaror, instruktionsböcker, ritningar och kartor.