Hoppa till innehållet

Flytta utomlands

Kontakta våra specialister Till frågor och svar

Ska du flytta utomlands en längre tid eller flytta tillbaka till Sverige? Vi hjälper dig som kund med frågor om sparande, konton och annat som rör din ekonomi hos oss. Här får du tips om några saker som kan vara bra att veta.

Vi hjälper dig inför och under utlandsvistelsen

Innan du ska flytta utomlands

Vi hjälper dig att förbereda ekonomin. Inför att du flyttar utomlands kan det handla om att gå igenom hur ditt sparande och andra banktjänster påverkas och att se till att du har tjänsterna som du behöver hos oss.

Under tiden du bor utomlands

När du bor utomlands kan du vända dig till våra specialister för att få hjälp med ekonomin som du har kvar hos oss. Det mesta kan du själv hantera via vår app eller internetbanken även när du befinner dig utomlands.

Om du ska flytta tillbaka till Sverige

Vid en flytt tillbaka till Sverige kan det vara många saker att ta ställning till som har med ekonomin att göra. Vi är redo att hjälpa dig oavsett om det handlar om bolån för ett nytt hem i Sverige eller att se över sparandet och ekonomin.

Några tips om ekonomin när du ska flytta utomlands

  • Kontakta oss gärna 2–3 månader innan flytten. Då kan vi hjälpa dig att gå igenom din ekonomi hos oss och hur den påverkas.
  • Tänk igenom vilka banktjänster du behöver i Sverige och vilka tjänster du ska ha hos en lokal bank i landet du flyttar till.
  • Läs på om skattereglerna för de banktjänster du har. Till exempel kan andra regler gälla för skatt på investeringssparkonto (ISK) när du bor utomlands. Läs mer under frågor och svar.
  • Skaffa eller förnya mobilt BankID och se till att du har en fungerande säkerhetsdosa (digipass).
  • Överväg att anlita en specialist inom familjejuridik, så att du vet vad som gäller exempelvis vid skilsmässa, dödsfall och andra händelser. Vår samarbetspartner Lexly kan hjälpa dig i vissa frågor. Läs mer längre ner.
  • Undersök vilka försäkringar som är relevanta att behålla och vilka försäkringar du kan behöva i landet du flyttar till.

Ny administrationsavgift för kunder utanför Sverige

Den 1 april 2026 inför vi en administrationsavgift för kunder som är bosatta utanför Sverige. Anledningen till att vi inför avgiften är att vår administration är mer komplex för kunder som bor utomlands. Det gäller bland annat processen för att upprätthålla en fullgod kundkännedom.

Administrationsavgiften blir 1 500 kronor per år och kostnaden kommer att dras månadsvis (125 kronor per månad). Avgiften tillkommer utöver kostnaden för tjänsterna hos oss, till exempel för konton och kort.

I vissa fall tar vi inte ut någon administrationsavgift. Det gäller främst för kunder som tillhör någon av våra förmånsnivåer eller har mer än 500 000 kronor i sparande hos oss. Vi tar inte heller ut avgiften för kunder som studerar eller som är under 24 år.

Våra förmånsnivåer

Mer information om administrationsavgiften

Avgiften dras månadsvis i efterskott och den första dragningen kommer att göras i början av maj 2026.

Avgiften dras automatisk från ditt konto och det kommer att stå ”Administrativ avgift” på kontoutdraget.

Ja, om din ekonomi hos oss förändras så att du uppnår en av våra förmånsnivåer eller inte längre uppnår en förmånsnivå så kan avgiften läggas till eller tas bort. Samma sak gäller för våra andra kriterier, till exempel om du börjar eller slutar studera.

Du räknas som student om du får studiemedel från CSN som sätts in på ett konto hos oss.

Saker att ha koll på som rör ekonomin

Skatt och deklaration – undersök vad som gäller

Om du ska betala skatt på dina inkomster i Sverige eller inte beror bland annat på hur länge du ska vara utomlands. Din skattskyldighet kan också påverkas av andra faktorer, till exempel om du äger en bostad eller har andra tillgångar i Sverige. För vissa inkomster ska du betala skatt i Sverige även om du bor utomlands en längre tid.

Det är viktigt att du berättar för oss om din skatterättsliga hemvist förändras.

Vi rekommenderar att du vänder dig till Skatteverket för aktuell information om vad som gäller i din situation. Om du är utsänd för arbete i ett annat kan du också fråga din arbetsgivare i Sverige om företaget kan betala för en skatterådgivare.

Arbeta utomlands (skatteverket.se)

Bosatt utomlands (skatteverket.se)

Familjejuridisk rådgivning inför utlandsflytt

Oavsett om du flyttar utomlands själv eller med familj kan det finnas juridiska aspekter som är bra att tänka på. Till exempel kan arvsreglerna se olika ut och flera länder har även arvsskatt. Lagstiftningen kan därmed påverka både dig som bor utomlands och anhöriga i Sverige. Även reglerna vid en skilsmässa eller andra händelser kan vara bra att känna till.

Om du vill få familjejuridisk rådgivning inför flytten så rekommenderar vi att du anlitar en jurist. Du kan till exempel vända dig till vår samarbetspartner Lexly, som kan hjälpa dig i vissa frågor.

Lexly – hjälp med juridiska avtal

Pension för dig som jobbar eller bor utomlands

Oavsett om du planerar att jobba utomlands eller gå i pension utomlands så kan pensionen påverkas av utlandsvistelsen.

Prognosen du får i orange kuvertet baseras på att du arbetar oavbrutet i Sverige ändra fram till riktåldern som gäller för din årskull. Det gör att arbete utomlands kan leda till en lägre pension än det du räknar med. Därför är det viktigt att du sätter dig in i hur pensionen påverkas och hur mycket du eller din arbetsgivare behöver sätta av till pensionen. Beroende på din arbetsgivare och landet du arbetar i är det inte säkert att du får avsättningar till tjänstepension eller motsvarande ersättning via jobbet.

Om du har gått i pension utomlands eller planerar att göra det så behöver du ha koll på vad som gäller utifrån din situation. Bland annat kan skatten på dina pensionsutbetalningar variera beroende på var du bor och andra faktorer.

Pension utomlands

Frågor och svar

Ditt mobila BankID är kopplat till ditt personnummer och fortsätter att fungera även om du bor i ett annat land. Du kan också fortsätta att använda vår app och internetbanken och sköta de flesta bankärendena som vanligt. Ett undantag är fondaffärer, där du i vissa fall behöver ringa oss för att få hjälp.

Det är inte säkert att du kan ladda ner apparna i din appbutik utanför Sverige. Det kan bero på vilken region du har ställt in för appbutiken eller ditt konto hos exempelvis Apple eller Google. Vi hänvisar till de olika företagen för mer information om vad som påverkar utbudet och vad som krävs för att kunna ladda ner apparna.

På vår sida om mobilt BankID kan du läsa om vad som krävs för att förnya ditt mobila BankID och hur du gör.

Mobilt BankID

Om du kan behålla eller förnya kortet beror bland annat på vilket kort du har från SEB och vilket land du flyttar till, eftersom reglerna skiljer sig åt mellan olika länder.

Kontakta vår kundservice för mer information

Kort som du kan behålla fortsätter att fungera när du bor utomlands. En sak som är bra att veta är att du betalar en valutaväxlingsavgift när du gör betalningar i andra valutor än svenska kronor. Det kan därför vara dyrare att använda dina svenska kort än ett kort som är utgivet i landet som du bor i.

När du ska bo utomlands en längre tid rekommenderar vi därför att du skaffar de kort och banktjänster du behöver hos en bank i landet du flyttat till.

Om du inte längre har behov av en eller flera tjänster hos oss så hjälper vi dig att avsluta tjänsterna. För att få hjälp via telefon behöver du identifiera dig med mobilt BankID eller digipass. Vår kundservice för privatpersoner har öppet dygnet runt, alla dagar.

Kontakta oss

Om du inte kan identifiera dig med mobilt BankID eller digipass behöver du kontakta våra specialister via formuläret på den här sidan.

Du kan behålla de fondandelar som du redan äger i Sverige. I många länder går det också att fortsätta med ett befintligt månadssparande. Beroende på vilket land du flyttar till så kan möjligheten till fondsparande i Sverige påverkas.

Oavsett vilket land du flyttar till så kan du alltid sälja dina fondandelar. Oftast kan du sälja fonderna själv men i vissa fall behöver du ringa vår kundservice för att få hjälp. Då behöver du identifiera dig med mobilt BankID eller digipass.

För mer information rekommenderar vi dig att kontakta våra specialister.

Viktigt att tänkta på: Olika länder har olika skattelagstiftning för fondsparande och du behöver undersöka vad som gäller utifrån din situation. Det är extra viktigt om du planerar att vara aktiv i ditt fondsparande när du bor utomlands. Till exempel kan skatten fungera annorlunda på investeringssparkonton (ISK) och kapitalförsäkringar när du bor utomlands.

Investeringssparkonto (ISK) är en sparform som främst är anpassad för dig som är bosatt och obegränsat skattskyldig i Sverige. Om du flyttar utomlands kan skattereglerna för ditt ISK förändras, beroende på din nya skattesituation.

Det finns tre scenarier som kan gälla:

  1. Du är endast skattskyldig i landet du flyttat till
    Om du inte längre har någon skattskyldighet i Sverige upphör schablonbeskattningen för ditt investeringssparkonto. Då beskattas tillgångarna på investeringssparkontot istället som om de förvarades på en depå eller fondkonto. Du behöver själv ta reda på hur du ska deklarera tillgångar och affärer på ISK enligt reglerna i landet du flyttat till.
  2. Du är fortfarande begränsat skattskyldig i Sverige
    Om du har kvar en begränsad skattskyldighet i Sverige efter utlandsflytten upphör schablonbeskattningen för ditt investeringssparkonto. Då beskattas tillgångarna på investeringssparkontot istället som om de förvarades på en depå eller ett fondkonto. Du behöver själv ta reda på hur du ska deklarera tillgångar och affärer på ISK enligt reglerna i landet du flyttat till.
  3. Du är fortfarande obegränsat skattskyldig i Sverige
    Om du har kvar en obegränsad skattskyldighet i Sverige ska du fortsätta att betala schablonskatt på ditt ISK i Sverige. Då behöver du själv ta reda på hur du ska deklarera dina tillgångar och affärer på ISK enligt reglerna i landet du flyttat till.

Om det var ett tag sedan du gjorde en internationell betalning kan du behöva kontakta oss för att aktivera funktionen. Vilken typ av betalning som passar när du ska skicka eller ta emot pengar beror på valutan för betalningen och vilka länder betalningen ska göras mellan.

Utlandsbetalningar – skicka och ta emot som privatperson

Om du ska behålla en bostad i Sverige och har bolån för bostaden hos oss så fungerar räntebetalningar, amorteringar och förlängningar som vanligt.

Ja, om fortfarande har behov av banktjänster i Sverige så kan du behålla ditt bankkonto hos oss.

För att hantera vardagsekonomin kan det vara bättre att använda konton och kort från en bank i landet du bor i, så att dina betalningar görs i den lokala valutan.

Ofta går det att välja ett utländskt bankkonto för utbetalningar av pension.

För mer information om vad som gäller i din situation kan du vända dig till Pensionsmyndigheten och eventuella pensionsbolag som du har tjänstepension eller privat pensionssparande hos.

Kontakta oss gärna redan 6 månader innan flytten för att få hjälp med frågor om ekonomin och dina banktjänster hos oss.

Är du Private Banking-kund?

Prata med din rådgivare för att få hjälp med dina frågor och mer information om vad vi kan erbjuda dig som bor utomlands.

Kontakta oss

Vi har en grupp av rådgivare som är specialiserade på frågor om privatekonomi för kunder som bor utomlands.

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig så snart som möjligt.

Upp