Vanliga bedrägerier – så skyddar du dig

Bedrägeriförsöken ökar, även de som riktar sig mot bankkunder. Här är tre viktiga tips:

  1. Lämna aldrig ut den kod du använder för att logga in i BankID eller Digipass, oavsett om någon utger sig för att höra av sig från en bank. Om SEB verkligen upptäckt problem med ditt kort eller konto, behöver inte du logga in i banken – bankens säkerhetspersonal kan redan se ditt konto!
  2. Ställ kontrollfråga om något som har med dina konton eller kort att göra. Du kan exempelvis fråga vilka transaktioner du gjort nyligen på kortet eller vilka aktier du har i din depå. Det kan inte bedragaren veta, men bankens personal kan se det.
  3. Be att få motringa. Kontrollera att numret verkligen går till din bank.

 

Varning för bedrägerier i korthet

Det finns flera typer av bedrägeriförsök, och om du känner till dem är det lättare att vara uppmärksam och undvika att bli lurad.

Bedrägerisamtal

Hösten 2017 har ett antal kunder blivit uppringda av bedragare som utger sig för att ringa från SEB. De ringer oftast sent på kvällen eller mitt i natten. Bedragarna hävdar att de ska stoppa ett påstått bedrägeri på kundens konto eller kort, och frågar efter digipass-koder. Bedragarna använder sedan koderna för att stjäla pengar från kontot.
Om du får ett sådant samtal uppmanar vi dig att lägga på luren och inte lämna ifrån dig någon information.

Bedrägeri via e-post

Det händer att bedragare skickar ut falska e-postmeddelanden för att försöka komma åt personlig information som kortuppgifter, lösenord och andra inloggningsuppgifter vid din e-post, vilket brukar kallas för phishing. Oftast uppmanas du att klicka på en länk som leder till en förfalskad sida där du ska fylla i uppgifter som bedragaren sedan kan använda i alla typer av sammanhang: lösen för säker e-handel (Verified by Visa eller MasterCard Secure code), låsning av bankkonton, utbetalning av vinster eller arv, investeringsmöjligheter eller för att hjälpa en kollega eller vän. Öppna aldrig sådana meddelanden, släng dem.

Bedrägeri via telefon

Bedragare kan också kontakta dig via telefon eller sms. Även här vill de att du ska ge dem information som de kan använda för att ta dina pengar. Vanligtvis säger de att de ringer från din bank och behöver uppgifter om dina konton och kort.

Ett annat exempel är samtal från bedragare som säger att de vill hjälpa till med problem som du har med din dator, exempelvis påhittade virus. I de mest kända fallen är det engelsktalande personer som säger sig ringa från Microsoft. Enklaste rådet är att lägga på och att aldrig ge dem någon som helst information.

Virus och trojaner

Med hjälp av virus eller trojaner tar bedragarna kontroll över din dator eller har full insyn i vad du gör där. På så sätt samlar de information som de använder i olagliga syften. De kan också styra dig till förfalskade sidor även om du har skrivit in en korrekt webbadress (så kallad pharming). Undvik därför att klicka på länkar du inte är säker på och uppdatera kontinuerligt brandväggar och virusskydd så försvårar du den formen av attacker.

Skimming

Skimming innebär att bedragare kopierar information som finns på magnetremsan på betal-, kredit- eller bankkort. Med hjälp av den informationen skapar de ett nytt kort som de sedan använder för att betala i ditt namn. Koden fångas upp genom dolda kameror i nära anslutning till betalterminalen eller bankomaten.

Skimming kan ske på alla platser där man kan använda kort och där det är möjligt att läsa av magnetremsan på kortet. Därför är det viktigt att du döljer din kod genom att hålla handen över knappsatsen. Där enbart chippet används, det vill säga där halva kortet sticks ner i en betalterminal, kan inte skimming genomföras eftersom det inte går att läsa av magnetspåret. De flesta terminaler i Europa är idag chippbaserade men även övriga världen är på väg att byta till sådana terminaler. Det går dock inte lika fort överallt.

Stöld av kort och kod

En bedragare kan bevaka dig när du använder en uttagsautomat för att komma åt din fyrsiffriga kod och sedan stjäla ditt kort. Dölj koden genom att alltid hålla handen över knappsatsen.

Förfalskade checkar

När du säljer saker via nätet och köparen inte bor i Sverige kan betalningen ske med check. Tyvärr förekommer det många bedrägeriförsök med förfalskade checkar. Undvik därför betalsättet check om du inte känner köparen.

Om olyckan är framme

Om du misstänker att din dator blivit smittad av ett virus behöver du installera om datorns operativsystem. Upplever du att något annat är konstigt – att du exempelvis blivit utsatt för bedrägerier – kontakta Internetsupporten direkt på telefon 0771-24 11 11 så hjälper vi dig.
Läs mer om bedrägerier hos Polisen