Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Så skyddar du ditt företag mot bedrägerier

Precis som privat­personer kan företag drabbas av olika typer av bedrägerier. Här får du tips om saker du kan göra för att skydda företaget och vad du kan göra om företaget har drabbats. Vi går också igenom några vanliga typer av bedrägeriförsök som du kan vara uppmärksam på. 

Viktiga tips för att undvika bedrägerier

  • Lämna aldrig ut koder och lösenord och använd aldrig ditt BankID eller din digipass på uppmaning av någon annan. Om du exempelvis har bett oss ringa upp eller om du har bokat ett möte så kan vi be dig att identifiera dig.
  • Avsluta samtalet om du inte är säker på att personen ringer från företaget eller myndigheten som den påstår. Leta upp rätt kontaktuppgifter och ring upp själv genom att slå in numret.
  • Om två eller fler personer har rätt att sköta betalningar i företaget rekommenderar vi att varje betalning hanteras av två personer. Det innebär att ni granskar och godkänner varandras betalningsuppdrag. På internetbanken hittar du sidan Hantera behörigheter med instruktioner.
  • För att undvika bli utnyttjad som målvakt i bedrägerier kan du begära att Bolagsverket lägger in en spärr så att du inte kan registreras i företag och föreningar.
    Spärra dig från att utnyttjas som målvakt (Bolagsverket).

Vad gör jag om mitt företag blivit utsatt?

  • Ring oss direkt på 0771-62 53 53 om det finns en koppling till företagets bankaffärer hos oss – till exempel konton och kort.
  • Spärra ditt BankID och din digipass. Ditt BankID är personligt och du kontaktar banken som gav ut det.
  • Polisanmäl alltid bedrägerier och kontakta oss så att vi kan hjälpa dig. Informationen kan också hjälpa oss i arbetet med att förhindra bedrägerier.

Hur minskar jag risken för id-kapning?

Bedragare kan försöka kapa din identitet genom att använda ditt personnummer, göra en adressändring och beställa nya värdehandlingar till den felaktiga adressen.

Vanliga bedrägerier som företag kan drabbas av

Oftast är målet med bedrägeriförsöken att komma åt bankkonton genom att lura kontoinnehavaren att använda sitt BankID eller sin digipass. Här ger vi exempel på några vanliga typer av bedrägerier som du och ditt företag kan drabbas av.

Tänk på att ditt BankID är en värdehandling

Du ansvarar för hur ditt BankID används, så se till att hantera det säkert. Läs alltid texterna som visas i BankID-appen noggrant och ställ de här frågorna till dig själv:

  • Var loggar jag in och vem identifierar jag mig mot?
  • Vad skriver jag under?
  • Är det rätt mottagare jag skickar pengar till?

(filmen är ljudlös, 1:19 minuter)

Kontakta oss

Ring oss så hjälper vi dig.

Vardagar: 8–20
Lördag och söndag: 10–18

Upp Upp