Viktiga tips för att undvika bedrägerier
- Lämna aldrig ut koder och lösenord och använd aldrig ditt BankID eller din digipass på uppmaning av någon annan. Om du exempelvis har bett oss ringa upp eller om du har bokat ett möte så kan vi be dig att identifiera dig.
- Avsluta samtalet om du inte är säker på att personen ringer från företaget eller myndigheten som den påstår. Leta upp rätt kontaktuppgifter och ring upp själv genom att slå in numret.
- Om två eller fler personer har rätt att sköta betalningar i företaget rekommenderar vi att varje betalning hanteras av två personer. Det innebär att ni granskar och godkänner varandras betalningsuppdrag. På internetbanken hittar du sidan Hantera behörigheter med instruktioner.
- För att undvika bli utnyttjad som målvakt i bedrägerier kan du begära att Bolagsverket lägger in en spärr så att du inte kan registreras i företag och föreningar.
Spärra dig från att utnyttjas som målvakt (Bolagsverket).