Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

Tips för att undvika bedrägerier

  • Identifiera dig aldrig om du blir uppringd av någon.
  • Lämna aldrig ut lösenord eller koder som genererats från digipass.
  • Utger sig någon för att ringa från banken? Lägg på och ring själv upp kundservice.
  • Identifiera dig aldrig om du blir uppringd av någon.
  • Lämna aldrig ut lösenord eller koder som genererats från digipass.
  • Utger sig någon för att ringa från banken? Lägg på och ring själv upp kundservice.
svårlurad logo

Bedrägeribrott blir vanligare i takt med att metoderna blir mer varierade. För att skydda dig så bra som möjligt mot bedragare gäller det att vara väl förberedd – att vara svårlurad. Vi vill hjälpa dig att känna igen och hantera misstänkt bedrägeri, så att du inte själv blir bedragen på pengar. Här kan du läsa mer om vanliga typer av bedrägerier och vad du kan göra om du blir utsatt.

Har du blivit utsatt?

  • Ring till oss direkt på 0771-365 365.
  • Spärra ditt BankID.
  • Polisanmäl händelsen.

Tänk på att ditt BankID är en värdehandling

Om ditt BankID hamnar i fel händer kan det få stora konsekvenser. Läs alltid noga de texter som visas i BankID-appen:

  • Var loggar jag in?
  • Vad skriver jag under?

Du är ansvarig för hur ditt BankID används, så hantera det säkert. (video utan ljud, 1 minut 13 sekunder)

Bedrägerioffer har nya möjligheter till ersättning

Efter en dom från Högsta domstolen har bedrägerioffer nu fått nya möjligheter till ersättning. Domen gällde ett fall där en person lämnat ut sina legitimerings­uppgifter till en bedragare som därefter gjorde en överföring från personens bankkonto utan samtycke. Den drabbade personen fick rätt till ersättning från banken eftersom agerandet inte ansågs vara klandervärt. Domstolens beslut har ändrat förutsättningarna för andra som utsatts för bedrägeri, som nu kan begära omprövning av sina fall. 

De kunder som vill få en omprövning av ett tidigare ärende har möjlighet att höra av sig till oss och begära en omprövning. Gällande domen i Högsta domstolen samt Allmänna reklamationsnämndens (ARN) vägledande beslut, så tycker vi att det är bra att rättsläget tydliggjorts och att det nu utvecklas en praxis så att vi och andra banker får vägledning i hur vi ska bedöma de här bedrägerifallen. Vi följer som alltid de domar och regler vi har att förhålla oss till, samt den praxis som finns via ARN:s beslut. Vi kommer att tillämpa ARN:s vägledande beslut även vid omprövningar av tidigare nekade ärenden. Samtidigt är omständigheterna i varje enskilt fall olika, och vi kommer att fortsätta att granska, utreda och bedöma varje fall för sig. 

För att begära omprövning är du välkommen att ringa till oss på telefon 0771-365 365.

Du kan läsa mer om domen på bankföreningens webbplats: HD-domen om bedrägerier bör leda till att fler får ersättning