Lämna kvar ett konto för skatteinbetalning
Det kan vara klokt att lämna kvar ett konto i dödsboets namn för att hantera skattebetalningar året efter sista deklarationen i dödsboet.
Kom ihåg att meddela oss när det kan stängas.
När en kund avlider avslutar vi vissa banktjänster automatiskt. Andra tjänster kan den avlidnes närstående behöva avsluta. När vi får meddelande om att någon har avlidit skickar vi ett brev till den avlidnes adress, där vi berättar vad som behöver göras.
Autogirobetalningar kommer att fortsätta dras så länge det finns tillräckligt mycket pengar på den avlidnes konto. Om du som dödsbodelägare vill avsluta autogirobetalningar eller ändra vilket konto pengarna ska dras ifrån kontaktar du antingen oss eller den som betalningarna går till.
Stående överföringar till andra bankkonton kommer att fortsätta genomföras så länge det finns tillräckligt mycket pengar på kontot eller tills du som dödsbodelägare avslutar dem. Kontakta oss om du som dödsbodelägare vill veta vilka stående överföringar som finns eller avsluta överföringar.
Automatiska betalningar av bolån och andra lån kommer att fortsätta dras så länge det finns tillräckligt mycket pengar på kontot. Om det finns lån som ska lösas är du som dödsbodelägare välkommen att kontakta oss på 0771-365 365, vardagar mellan klockan 8 och 18.
Så snart vi har fått information om dödsfallet från Skatteverket skickar vi ut brev till dödsboet och förmånstagarna om vilka försäkringar den avlidne hade tecknat hos oss. Det kan till exempel handla om kapitalförsäkringar, livförsäkringar och tjänstepensioner. Vi informerar också hur pengarna betalas ut och vilka intyg och uppgifter vi behöver för att kunna betala ut pengarna.
Fullmakter som den avlidne hade upprättat före dödsfallet hanteras olika beroende på vilken typ av fullmakt det gäller. Det finns två olika sorters fullmakter:
Om den avlidne har ett värdefack hos oss behöver det inventeras inför bouppteckningen. Ring oss på 0771-365 365 för att få veta om den avlidne har ett värdefack hos oss och boka tid för inventering. Du som är dödsbodelägare eller den som är behörig att företräda ett dödsbo kan göra inventeringen.
De värdepappersaffärer som den avlidne gjorde före dödsfallet genomförs och affärerna förs över till dödsboet.
Om du som dödsbodelägare kommer att ärva värdepapper kan du behöva förbereda överlåtelsen.
Den som ska få fonder överförda till sig från ett fondkonto behöver själv ha ett fondkonto i SEB. Saknar du fondkonto i SEB behöver du öppna ett via internetbanken. Är du inte kund blir du det enkelt här på vår webbplats.
Den som ska få tillgångar överförda till sig från ett ISK behöver ha ett ISK i SEB. Saknar du ISK i SEB behöver du öppna ett via internetbanken. Är du inte kund blir du det enkelt här på vår webbplats.
Den som ska få aktier eller andra värdepapper kan få det överfört till valfri bank eller institut.
Tänk på att vid försäljning av dödsboets värdepapper och fonder kan det eventuellt utlösas en reavinst som tas upp till beskattning i dödsboet.
Vi kan lämna ut uppgifterna om den avlidnes affärer i banken till alla dödsbodelägare. Det kan till exempel vara uppgifter om konton, lån, aktier och fonder, ett så kallat saldo- och räntebesked.
Om du inte fått ett saldo- och räntebesked till dödsboet där du är delägare kan du kontakta oss på 0771-365 365 för att beställa ett.
Begravningsbyråer och jurister som de närstående har anlitat kan också få uppgifterna om de skickar en skriftlig förfrågan till oss.
Det kan vara klokt att lämna kvar ett konto i dödsboets namn för att hantera skattebetalningar året efter sista deklarationen i dödsboet.
Kom ihåg att meddela oss när det kan stängas.
Du som har mobilt BankID kan snabbt och smidigt komma igång med våra tjänster.