Hantera dödsfall – så tar du hand om ett dödsbo
Ett dödsbesked vänder upp och ner på tillvaron. Flera praktiska saker ska hanteras. När sorgen drabbar dig finns vi här och hjälper dig med de ekonomiska och juridiska frågorna kring ett dödsbo.
Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.
Läs mer om rekommenderade webbläsare
När en kund avlider avslutar vi vissa banktjänster automatiskt. Andra tjänster kan den avlidnes närstående behöva avsluta. När vi får meddelande om att någon har avlidit skickar vi ett brev till den avlidnes adress, där vi berättar vad som behöver göras.
Autogirobetalningar kommer att fortsätta dras så länge det finns tillräckligt mycket pengar på den avlidnes konto. Om du som dödsbodelägare vill avsluta autogirobetalningar eller ändra vilket konto pengarna ska dras ifrån kontaktar du antingen oss eller den som betalningarna går till.
Stående överföringar till andra bankkonton kommer att fortsätta genomföras så länge det finns tillräckligt mycket pengar på kontot eller tills du som dödsbodelägare avslutar dem. Kontakta oss om du som dödsbodelägare vill veta vilka stående överföringar som finns eller avsluta överföringar.
Automatiska betalningar av bolån och andra lån kommer att fortsätta dras så länge det finns tillräckligt mycket pengar på kontot. Om det finns lån som ska lösas är du som dödsbodelägare välkommen att kontakta oss.
De värdepappersaffärer som den avlidne gjorde före dödsfallet genomförs och affärerna förs över till dödsboet.
Så snart vi har fått information om dödsfallet från Skatteverket skickar vi ut brev till dödsboet och förmånstagarna om vilka försäkringar den avlidne hade tecknat hos oss. Det kan till exempel handla om kapitalförsäkringar, livförsäkringar och tjänstepensioner. Vi informerar också hur pengarna betalas ut och vilka intyg och uppgifter vi behöver för att kunna betala ut pengarna.
Fullmakter som den avlidne hade upprättat före dödsfallet hanteras olika beroende på vilken typ av fullmakt det gäller. Det finns två olika sorters fullmakter:
Om den avlidne har ett värdefack hos oss behöver det inventeras inför bouppteckningen. Ring oss på 0771-365 365 för att få veta om den avlidne har ett värdefack hos oss och boka tid för inventering. Du som är dödsbodelägare eller den som är behörig att företräda ett dödsbo kan göra inventeringen.
Vi kan lämna ut uppgifterna om den avlidnes affärer i banken till alla dödsbodelägare. Det kan till exempel vara uppgifter om konton, lån, aktier och fonder. Begravningsbyråer och jurister som de närstående har anlitat kan också få uppgifterna om de skickar en skriftlig förfrågan till oss.
Du som har Mobilt BankID kan snabbt och smidigt komma igång med våra tjänster.
Ett dödsbesked vänder upp och ner på tillvaron. Flera praktiska saker ska hanteras. När sorgen drabbar dig finns vi här och hjälper dig med de ekonomiska och juridiska frågorna kring ett dödsbo.