Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Banktjänster för barn och unga

  • Swish, e-legitimation, appen för unga, eget sparkonto, konto och kort
  • Kostnadsfritt för barn upp till 18 år
  • Ha översikt över ditt barns ekonomi

För att ditt barn ska kunna komma igång och använda våra banktjänster behöver ditt barn vara kund hos oss. Om ditt barn inte redan är kund kan du som förälder ringa oss för att komma igång.

Så kommer ditt barn igång med

E-legitimation

För att kunna logga in i SEB Ung-appen behöver ditt barn en e-legitimation. Välj mellan begränsat BankID och mobilt BankID.

Begränsat BankID

  • Är ditt barn under 11 år rekommenderar vi begränsat BankID som fungerar för att kunna verifiera sig och använda våra egna kanaler SEB Ung-appen och Swish.
  • Har ditt barn tidigare haft begränsat BankID kan du skapa ett nytt i din app under fliken Mer. Om det inte fungerar kan du ringa oss på 0771-365 365 så hjälper vi dig.

Mobilt BankID

  • Vi rekommenderar mobilt BankID till barn som utöver våra kanaler också behöver e-legitimationen för att kunna verifiera sig och använda andra tjänster såsom 1177, CSN och Skatteverket.
  • För att komma igång med mobilt BankID följ de tre stegen beställ, slutför och aktivera. Båda vårdnadshavarna behöver vara kunder hos oss och ha tillgång till appen och barnet behöver kunna legitimera sig med svenskt pass eller nationellt id-kort. 

Du som vårdnadshavare börjar med att beställa mobilt BankID till ditt barn i vår app.

  • Öppna appen, klicka på pilarna till höger om inloggningsknappen och välj Hantera eller skaffa mobilt BankID.

  • Välj Hantera eller skaffa BankID åt barn och följ sen instruktionerna i appen. 

Den andra vårdnadshavaren behöver slutföra beställningen genom att signera avtalet inom 7 dagar i vår app.

  • Öppna appen, klicka på pilarna till höger om inloggningsknappen och välj Hantera eller skaffa mobilt BankID.

  • Välj Hantera eller skaffa BankID åt barn och klicka på barnets namn. En notis visas också för att påvisa att det finns en beställning som behöver slutföras. Följ sen instruktionerna i appen för att signera avtalet och slutföra beställningen.

 

När beställningen är slutförd kan ert barn aktivera sitt mobila BankID i SEB Ung-appen.

  • Öppna appen, klicka på pilarna till höger om inloggningsknappen och välj Aktivera mobilt BankID på denna enhet 

  • För att aktivera mobilt BankID behöver ert barn verifiera sin identitet med ett svenskt pass eller nationellt id-kort och mobiltelefonens NFC-läsare. Ett tips är att ta av mobilens skal eller fodral för att underlätta avläsningen av chipet i passet eller id-kortet.

 

  • Efter verifieringen hänvisas ert barn till BankID appen för att aktivera mobilt BankID och välja sin personliga kod. 

Du kanske också är intresserad av

Spara till barn

Ett regelbundet sparande till dina barn kan ge dem en bra start i livet när det att dags att ta körkort eller köpa egen bostad. En liten summa nu kan göra stor skillnad sen.

Ring upp mig

Fyll i ditt telefonnummer så ringer vi upp dig. Vill du kontakta oss istället?
Vi har öppet dygnet runt och du når oss på 0771-365 365.

När vi ringer upp dig får du besvara en säkerhetsfråga i BankID-appen. Det är en bekräftelse på att du pratar med oss.

Upp Upp