Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

Banktjänster för barn och unga
  • Swish, e-legitimation, appen för unga, konto och kort
  • Kostnadsfritt för barn upp till 18 år
  • Ha översikt över ditt barns ekonomi

För att ditt barn ska kunna komma igång och använda våra banktjänster behöver ditt barn vara kund hos oss. Om ditt barn inte redan är kund kan du som förälder ringa oss för att komma igång.

Så kommer ditt barn igång med

För att kunna logga in i SEB Ung-appen behöver ditt barn en e-legitimation. Det finns två e-legitimationer att välja mellan:

SEB ID för unga

  • Är ditt barn under 11 år rekommenderar vi SEB ID som fungerar för att kunna verifiera sig och använda våra egna kanaler SEB Ung-appen och Swish.
  • Har ditt barn tidigare haft ett SEB ID kan du skapa ett nytt SEB ID i din app under fliken Verktyg. Om det inte fungerar kan du ringa oss på 0771-365 365 så hjälper vi dig att skaffa ett SEB ID till ditt barn.

Mobilt BankID

  • Vi rekommenderar mobilt BankID till barn som utöver våra kanaler också behöver e-legitimationen för att kunna verifiera sig och använda andra tjänster såsom 1177, CSN och Skatteverket.
  • För att skaffa eller förnya mobilt Bank ID till ditt barn behöver ni besöka ett av våra kontor. 

Om ni är två föräldrar men bara en av er har möjlighet att följa med till mötet med oss behöver ni fylla i och ta med en engångsfullmakt. Kom ihåg att ta med giltig legitimation för er som föräldrar, ska ni skaffa ett mobilt BankID behöver ni också ta med giltig legitimation för ert barn.

Besvara några frågor för att boka ett möte för mobilt BankID

Engångsfullmakt för förälder (pdf)

Med vår app SEB Ung kan barn under 18 år själva hålla koll på sina pengar och börja spara till någonting stort. Skillnaden mot vår app för privatpersoner är att den har vissa begränsningar. Ditt barn kan bara se och föra över pengar mellan de konton du som förälder valt att ditt barn ska få tillgång till. Det går inte heller att se eventuellt fondsparande du som förälder satt upp till ditt barn.

Ladda ner för Apple

Ladda ner för Android

Genom att ansluta ditt barns telefonnummer till Swish går det snabbt att skicka och ta emot pengar. Allt ditt barn behöver är mobilen och pengarna kommer fram direkt. Du som förälder väljer vilken daglig beloppsgräns ditt barn ska ha.

För att aktivera Swish till ditt barn behöver du ringa oss på 0771-365 365 och boka ett möte. Tänk på att ditt barn behöver mobilt BankID eller SEB ID för att kunna använda Swish, om ditt barn inte redan har e-legitimation behöver ni också skaffa det på ett av våra kontor. 

Om ni är två vårdnadshavare räcker det med att en av er kommer till kontoret med en ifylld och signerad fullmakt. Du och ditt barn behöver båda vara med i mötet och ha med giltiga ID-handlingar exempelvis pass, körkort eller nationellt ID-kort och barnets mobiltelefon.

Ladda ner en engångsfullmakt för föräldrar

Du kan välja mellan två olika kort där alla köp och uttag dras direkt från ditt barns privatkonto och kan följas i bankappen. Det som skiljer korten åt är köpgränsen som för SEB Debit är 150 000 kronor per rullande 30-dagarsperiod och som för SEB Debit Limited är 30 000 kronor per rullande 30-dagarsperiod. Gränsen för korten kan höjas så länge saldot på barnets konto tillåter det. SEB Debit Limited är ett bra kort att börja med eftersom det har vissa begränsningar vid internetköp.

Läs mer och ansök om SEB Debit limited

Läs mer och ansök om SEB Debit

Du kanske också är intresserad av

Spara till barn

Ett regelbundet sparande till dina barn kan ge dem en bra start i livet när det att dags att ta körkort eller köpa egen bostad. En liten summa nu kan göra stor skillnad sen.

Ring upp mig

Fyll i ditt telefonnummer så ringer vi upp dig. Vill du kontakta oss istället?
Vi har öppet dygnet runt och du når oss på 0771-365 365.

När vi ringer upp dig får du besvara en säkerhetsfråga i BankID-appen. Det är en bekräftelse på att du pratar med oss.