Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

Lösa in utbetalningsavier

Utbetalningsavier från Bankgirot skickar du till oss så sätter vi kostnads­fritt in pengarna direkt på ditt konto i SEB. På våra bank­kontor löser vi bara in ut­betalnings­­avier i undantags­fall. Om pengarna ska sättas in på ett konto i annan bank kan vi tyvärr inte hjälpa dig.

Viktigt att veta

Från oktober 2020 kan vi inte längre hjälpa till med utbetalningsavier från Plusgirot, Swedbank och Sparbankerna. Orsaken är att Svenska Bank­föreningen har beslutat att den bank som gett ut en utbetalnings­avi också ska ansvara för hantering av den.

Om du brukar få utbetalnings­avier från PlusGirot, Swedbank eller Sparbankerna kan du kontakta avsändaren och meddela ett konto­nummer, så sätts pengarna istället direkt in på ditt konto.

Här kan du lösa in avier

  • Utbetalningsavier från Plusgirot/Nordea kan du lösa in på ett Nordeakontor eller hos ombud för ClearOn*.
  • Utbetalningsavier från Swedbank eller Sparbankerna kan du lösa in på ett Swedbank- eller Sparbanks­kontor eller hos ombud för ClearOn*. De även kan lösas in digitalt via swedbank.se/kontoregister. 
  • Utbetalningsavier från Bankgirot kan du lösa in hos SEB eller hos ombud för ClearOn*.

*Vilka som är ombud för ClearOn står på avin.

Tänk på att respektive inlösningsställe styr över avgifterna och att SEB inte kan påverka den prissättningen. I vissa fall kan det handla om dubbla avgifter – både för att lösa in utbetalningsavin och för att sätta in pengarna på ditt konto.

För att vi ska kunna göra utbetalningen ska

  • utbetalningsavin komma från Bankgirot
  • beloppet inte vara högre än 5 000 kronor
  • det vara minst 7 dagar kvar på giltighetstiden då du skickar utbetalningsavin
  • betalningsmottagaren och innehavaren av kontot där beloppet ska sättas in vara samma person
  • du inte ha fått en dubblett av utbetalningsavin.

Om punkterna ovanför stämmer gör du så här:

  1. Underteckna utbetalningsavin. För företag skriver du firmanamnet ovanför namn­teckningen.
  2. Skriv: För insättning på konto 5xxx-xx xxx xx under eller över underskriften.
  3. Skicka utbetalningsavin till:
    SEB
    Domestic Bookings
    106 40 Stockholm

Vi sätter in beloppet på kontot inom tre dagar efter att vi fått utbetalnings­avin, under förutsättning att villkoren ovanför stämmer. Om något av villkoren inte stämmer skickar vi tillbaka avin till adressen som står på den.

Vi tar endast emot utbetalningsavier på våra bankkontor om

  • beloppet är högre än 5000 kronor och
  • det är mindre än 7 dagar kvar på giltighetstiden. 

Ring oss på 0771-365 365 för att boka en tid. 

Customer service