Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

Villkor för betalprodukter för privatpersoner

Du hittar villkoren för alla våra produkter och tjänster som rör betalningar. När vi uppdaterar dem hittar du en sammanfattning av de viktigaste förändringarna. 

Så här läser du villkorsbilagorna

För att du enkelt ska se vad vi har uppdaterat har vi byggt upp dokumentet så här:

  • Under respektive villkor som vi har uppdaterat står det från vilket datum det börjar gälla.
  • Om du vill veta vad som gäller fram till dess hittar du alla gamla villkor i ett eget avsnitt längst bak i dokumentet. Exempelvis Gäller fr.o.m. 2024-04-01 (t.o.m. 2024-03-31 gäller istället villkoret i avsnittet ”Villkor gällande t.o.m. 2024-03-31”).
  • Det datum som står högst upp på första sidan (Gäller fr.o.m. 2023-12-11) är det datum då vi börjar använda den versionen av dokumentet.

Uppdaterade villkor under 2024

Den 1 april 2024 uppdaterar vi villkoren för betalkonton och betaltjänster för privatpersoner, till exempel konton, kort och säkerhetslösningar.

De viktigaste förändringarna

Vi har förtydligat i våra villkor när tillgång till produkter och tjänster kan begränsas eller sägas upp på grund av sanktionsregelverk, misstänkt brottslig verksamhet eller otillräcklig kundkännedom enligt penning­tvätts­lagstiftningen:

  • Vi har förtydligat att din tillgång till våra tjänster även kan begränsas av sanktionsregelverk och att våra tjänster inte kan användas från länder som står under sanktionsregelverk. Läs gärna mer i bestämmelse 4. 
  • Vi har förtydligat att möjligheten att göra internationella betalningar (utlandsbetalningar) är beroende av att vi har tillräcklig kundkännedom enligt penning­tvättslag­stiftningen och att vi därmed har tillräcklig information om och förstår syftet med betalningen. Läs gärna mer i bestämmelse 7.1.
  • Vi har också förtydligat villkoren vad gäller vår möjlighet att säga upp konton och andra tjänster vid misstanke om brottslig verksamhet eller om det strider mot sanktions­bestämmelser. Läs gärna mer i bestämmelse 10.
  • Vi har förtydligat vår möjlighet att vägra att utföra transaktioner samt att göra beloppet från en betalnings­transaktion tillgängligt om det skulle strida mot sanktions­bestämmelser. Vi har också förtydligat att vi i vissa fall har möjlighet att återföra beloppet om vi bedömer att det krävs enligt penning­tvättslag­stiftningen. Läs gärna mer i bestämmelserna 17.9.4, 18.6.4 och 19.1.

Vi har i våra villkor förtydligat att du har möjlighet att återkalla fullmakter i internetbanken och i SEB-appen. Läs gärna mer i bestämmelse 5.

Vi har förtydligat din skyldighet att omedelbart meddela oss om du exempelvis flyttar utomlands, ändrar skatterättslig hemvist eller ändrar medborgarskap. Läs gärna mer i bestämmelse 13.

Vi har uppdaterat bestämmelserna om hur vi informerar dig vid eventuella ränte­ändringar. Läs gärna mer i bestämmelse 16.3. Ändringarna gäller också villkoren för Skogskonto, Skogs­skade­konto och Upphovs­manna­konto, se bestämmelse 1. 

Vi har i våra villkor förtydligat möjligheten för oss att göra rättning på ditt konto då belopp har satts in felaktigt. Läs gärna mer i bestämmelse 19.1. 

Vi har uppdaterat våra villkor för Swish privat för att under nästa år kunna möjliggöra att du ska kunna göra betalningar som initieras av betalnings­mottagaren (Swish Återkommande betalningar). Exempelvis, möjligheten att betala för prenumerations­tjänster i Swish-appen likt ett autogiro. Mer information om denna nya funktionalitet i Swish privat kommer under nästa år. Läs gärna mer i bestämmelse 21.2.1, 21.2.3, 21.4 och 21.6. 

Vi har uppdaterat våra villkor för BankID och Mobilt BankID för att bibehålla tjänstens säkerhet och utöka våra möjligheter att stoppa missbruk av tjänsten. Det innebär att en annan bank i vissa fall kan spärra ett BankID som är utfärdat av oss och i samband med det förhindra att ett nytt BankID ges ut hos oss eller hos en annan bank. Läs gärna mer i bestämmelserna 22.5 och 22.6. 

Nya priser under 2024

Vi höjer priserna för följande tjänster:

  • Betalservice via kuvert höjs från 300kr/år till 360 kr/år.
  • Manuell beställning av kontoutdrag höjs från 40 kr per konto till 150 kr per konto.