Vanliga bedrägerier – så skyddar du dig

Bedrägeriförsöken ökar, även de som riktar sig mot dina konton och kort. Här är tre viktiga tips för att undvika bedrägerier:

  1. Ge aldrig bort koder. Starta och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig. Om vi på banken verkligen har upptäckt problem med ditt kort eller konto kan vi se det utan att du behöver logga in.
  2. Avsluta samtalet och ring upp oss.  Skriv in numret manuellt istället för att använda telefonens återuppringningsfunktion. Vårt telefonnummer är 0771-365 365 och vi har öppet dygnet runt, alla dagar.
  3. Polisanmäl alltid ett bedrägeriförsök – på så sätt får Polisen mer information att arbeta med.

Två tips för BankID

Läs alltid noga de texter som visas i BankID-appen: Var loggar jag in? Vad skriver jag under?
Aktivera notifiering om någon hämtar ett nytt BankID i ditt namn via BankID-appen.

Varning för bedrägerier i korthet

Det finns flera typer av bedrägeriförsök, och om du känner till dem är det lättare att vara uppmärksam och undvika att bli lurad.

Bedrägerisamtal

Allt oftare ringer bedragare som utger sig för att ringa från SEB, Skatteverket eller annan trovärdig part. Ofta sent på kvällen eller mitt i natten. Bedragarna hävdar exempelvis att de ska stoppa ett påstått bedrägeri på kundens konto eller kort, eller hjälpa till med skatteåterbäringen. Oftast vill de att du ska starta ditt BankID och godkänna en inloggning.

Bedragarna stjäl sedan pengar från kontot. Om du får ett sådant samtal uppmanar vi dig att lägga på luren, inte lämna ifrån dig någon information och, naturligtvis, inte starta BankID. Polisanmäl helst sådana bedrägeriförsök så att Polisen får ännu mer information i sitt arbete för att stoppa bedragarna.

Bedrägeri via sms

Bedragare kan också kontakta dig via sms. Även här vill de att du ska ge dem information som de kan använda för att ta dina pengar. Vanligtvis säger de att de ringer från din bank och behöver uppgifter om dina konton och kort. Skicka ingen information till dem.

Bedrägeri via telefon

Bedragare kan också kontakta dig via telefon eller sms. Även här vill de att du ska ge dem information som de kan använda för att ta dina pengar. Vanligtvis säger de att de ringer från din bank och behöver uppgifter om dina konton och kort.

Ett annat exempel är samtal från bedragare som säger att de vill hjälpa till med problem som du har med din dator, exempelvis påhittade virus. I de mest kända fallen är det engelsktalande personer som säger sig ringa från Microsoft. Enklaste rådet är att lägga på och att aldrig ge dem någon som helst information.

Virus och trojaner

Med hjälp av virus eller trojaner tar bedragarna kontroll över din dator eller har full insyn i vad du gör där. På så sätt samlar de information som de använder i olagliga syften. De kan också styra dig till förfalskade sidor även om du har skrivit in en korrekt webbadress (så kallad pharming). Undvik därför att klicka på länkar du inte är säker på och uppdatera kontinuerligt brandväggar och virusskydd så försvårar du den formen av attacker.

Skimming

Skimming innebär att bedragare kopierar information som finns på magnetremsan på betal-, kredit- eller bankkort. Med hjälp av den informationen skapar de ett nytt kort som de sedan använder för att betala i ditt namn. Koden fångas upp genom dolda kameror i nära anslutning till betalterminalen eller bankomaten.

Skimming kan ske på alla platser där man kan använda kort och där det är möjligt att läsa av magnetremsan på kortet. Därför är det viktigt att du döljer din kod genom att hålla handen över knappsatsen. Där enbart chippet används, det vill säga där halva kortet sticks ner i en betalterminal, kan inte skimming genomföras eftersom det inte går att läsa av magnetspåret. De flesta terminaler i Europa är idag chippbaserade men även övriga världen är på väg att byta till sådana terminaler.

Stöld av kort och kod

En bedragare kan bevaka dig när du använder en uttagsautomat för att komma åt din fyrsiffriga kod och sedan stjäla ditt kort. Dölj koden genom att alltid hålla handen över knappsatsen.

Förfalskade checkar

När du säljer saker via nätet och köparen inte bor i Sverige kan betalningen ske med check. Tyvärr förekommer det många bedrägeriförsök med förfalskade checkar. Undvik därför betalsättet check om du inte känner köparen.

Om olyckan är framme

Om du misstänker att din dator blivit smittad av ett virus behöver du installera om datorns operativsystem. Upplever du att något annat är konstigt – att du exempelvis blivit utsatt för bedrägerier – kontakta Internetsupporten direkt på telefon 0771-24 11 11 så hjälper vi dig.
Läs mer om bedrägerier hos Polisen