Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Vanliga bedrägerier – och hur du kan skydda dig

  • Lämna aldrig ut lösenord eller koder från digipass eller BankID.
  • Utger sig någon för att ringa från banken? Lägg på och ring själv upp kundservice.
  • Ladda aldrig ned mjukvara på uppdrag av någon annan.
  • Öka ditt skydd med våra säkerhetstillägg.
Läs mer om våra säkerhetstillägg
svårlurad logo

Bedrägeribrott blir vanligare i takt med att metoderna blir mer varierade. För att skydda dig så bra som möjligt mot bedragare gäller det att vara väl förberedd – att vara svårlurad. Vi vill hjälpa dig att känna igen och hantera misstänkt bedrägeri, så att du inte själv blir bedragen på pengar. Här kan du läsa mer om vanliga typer av bedrägerier och vad du kan göra om du blir utsatt.

Har du blivit utsatt?

  • Ring till oss direkt på 0771-365 365.
  • Spärra ditt BankID.
  • Polisanmäl händelsen.

3 verklighetstrogna exempel på bedrägerier

Annonsbedrägeri

Man lyssnar i hörlurar

”Etta på 25 kvm uthyres i andra hand. 5 000 kr/mån. Nära universitetet och t-bana.” Så fort Sam såg annonsen i sitt Facebookflöde tog han kontakt via Messenger. Lägenheten på bilderna såg helt perfekt ut – och han hade ju redan tackat ja till sin studieplats i Stockholm. 

Uthyraren, Johanna M, svarade snabbt. Flera hade redan hört av sig, men ingen hade ännu gett besked. Om Sam kunde bestämma sig snabbt fanns fortfarande chansen. Först ville Johanna bara ta en kreditupplysning, en UC, på honom. För bådas säkerhet, förklarade hon.   

Johanna bad Sam att identifiera sig via mobilt Bank-ID. Sam öppnade appen, slog in sin kod och godkände. Den falska uthyraren kunde då legitimera sig som Sam i hans bank, komma åt hans konton och föra över pengar till sig själv ...  

Vad kunde Sam ha gjort annorlunda?

  • Var alltid extra försiktig på saker som låter för bra för att vara sant
  • Använd aldrig ditt BankID eller digipass på uppmaning av någon annan
  • Är det bråttom ska du alltid vara extra uppmärksam
  • Betala aldrig i förskott för en vara eller tjänst om du inte känner mottagaren

Telefonbedrägeri – vishing

Beatrice

Vad var det som lät så förskräckligt? Jaså, telefonen. Beatrice svarade. Det visade sig vara en trevlig, ung man från Skatteverket som ringde. Tydligen skulle Beatrice få återbäring – pengar tillbaka på skatten.  

För att inbetalningen till Beatrices konto skulle kunna genomföras behövde hon identifiera sig med sin digipass. Hon hajade till, mindes något om att aldrig lämna ut sin PIN-kod. Men det var ju PIN-koden det – inte alla de där andra siffrorna som visades efter att man slagit in den. Och trevligt folk brukade man som regel kunna lita på. Beatrice gjorde som den unge mannen sa.     

Med hjälp av svarskoden från Beatrices digipass kunde bedragarna komma åt hennes konto och tömma det på pengar... 

Vad kunde Beatrice ha gjort annorlunda?

  • Starta och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig
  • Lämna aldrig ut dina pinkoder, och inte heller de koder du får i din digipass eller per sms
  • Avsluta alltid samtal och ring själv upp banken eller företaget om du känner dig osäker

Sms-bedrägeri – smishing

En kvinna som ler.

Eva satt på bussen och slösurfade när ett sms trillade in. ”Hej mamma. Min telefon har gått sönder, här är mitt nya nummer. Skulle behöva hjälp med att betala hyran också, då jag inte har BankID just nu.”

Eva skakade på huvudet. Typiskt Frida. Hon var vuxen och pluggade i Uppsala, men fortfarande i behov av mammas hjälp. Eva ringde upp det nya numret. Inget svar. Efter en stund kom ändå ett nytt sms: ”Jag kan inte prata just nu …”, följt av en beskrivning av hur hon skulle betala hyran. 5 500 kronor, via Swish. Okej, det fick väl gå. För den här gången.

Eva swishade 5 500 kronor, rätt in på bedragarens konto.

Vad borde Eva ha tänkt på?

  • Använd aldrig BankID eller digipass på uppmaning av någon annan
  • Var alltid skeptisk när någon från okänt nummer utger sig för att vara en person eller ett företag du litar på

Så kan du bli lurad

Tänk på att ditt BankID är en värdehandling

Om ditt BankID hamnar i fel händer kan det få stora konsekvenser. Läs alltid noga de texter som visas i BankID-appen:

  • Var loggar jag in?
  • Vad skriver jag under?

Du är ansvarig för hur ditt BankID används, så hantera det säkert. (video utan ljud, 1 minut 13 sekunder)

Bedrägerioffer har nya möjligheter till ersättning

Efter en dom från Högsta domstolen har bedrägerioffer nu fått nya möjligheter till ersättning. Domen gällde ett fall där en person lämnat ut sina legitimerings­uppgifter till en bedragare som därefter gjorde en överföring från personens bankkonto utan samtycke. Den drabbade personen fick rätt till ersättning från banken eftersom agerandet inte ansågs vara klandervärt. Domstolens beslut har ändrat förutsättningarna för andra som utsatts för bedrägeri, som nu kan begära omprövning av sina fall. 

De kunder som vill få en omprövning av ett tidigare ärende har möjlighet att höra av sig till oss och begära en omprövning. Gällande domen i Högsta domstolen samt Allmänna reklamationsnämndens (ARN) vägledande beslut, så tycker vi att det är bra att rättsläget tydliggjorts och att det nu utvecklas en praxis så att vi och andra banker får vägledning i hur vi ska bedöma de här bedrägerifallen. Vi följer som alltid de domar och regler vi har att förhålla oss till, samt den praxis som finns via ARN:s beslut. Vi kommer att tillämpa ARN:s vägledande beslut även vid omprövningar av tidigare nekade ärenden. Samtidigt är omständigheterna i varje enskilt fall olika, och vi kommer att fortsätta att granska, utreda och bedöma varje fall för sig. 

För att begära omprövning är du välkommen att ringa till oss på telefon 0771-365 365.

Du kan läsa mer om domen på bankföreningens webbplats: HD-domen om bedrägerier bör leda till att fler får ersättning

Så höjer du din säkerhetsnivå

Vi analyserar alltid misstänkta köpmönster och ovanliga transaktioner för att snabbt kunna agera och skydda dig mot bedrägerier. Nu kan du även höja din egen säkerhets­nivå genom att aktivera våra säkerhets­tillägg.

Bli svårlurad

Antalet telefon­bedrägerier ökar och metoderna ändras hela tiden. Genom att känna igen några av de vanligaste varnings­tecknen kan du skydda dig och dina nära. Därför har Sveriges banker tagit initiativ till en gemensam informations­kampanj för att uppmärksamma problemet och komma med konkreta tips och råd om hur man själv kan skydda sig och sina närstående mot bedrägerier. Initiativet Svårlurad! syftar till att alla ska bli just det – svårlurade.

Upp Upp