En av de stora utmaningarna var att hitta ett material för golvet som kan fungera som en ändlös matta och samtidigt stå emot grisar som har otroligt starka käkar och är gjorda för att förstöra sin omgivning i jakt på mat. Det behövde också vara en lösning till ett pris som kunden kan betala. Lantbruk är en lågmarginalbransch så då är det viktigt att anpassa produkten efter kundens betalningsförmåga.
Katja Lindvall beskriver företagandet som en konstant lärandeprocess där man hela tiden är på väg framåt. Bolaget ska genom många olika faser och målen i sig är också rörliga. Det kräver ett avslappnat förhållningssätt och en tillförlit på att man aldrig kommer kunna allt men däremot får lära sig otroligt mycket längs resan.
Nästa steg för Moving Floor är att ta sin produkt till de stora megagårdarna som finns utomlands samt att komma in på marknader som Brasilien och Kina.
Tack vare vinsten i tävlingen The Next Awards 2022 får Moving Floor också en plats i SEB:s Sustainability Business Program med experthjälp för att driva ett framgångsrikt hållbarhetsarbete.