Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Din webbläsare är för gammal. För en bättre och säkrare användarupplevelse rekommenderar vi att du byter webbläsare.

Rekommenderade webbläsare

 

Möt vinnarna av The Next Awards 2021

Tävlingen The Next Awards är en hyllning till hållbart entreprenörskap och de som driver det framåt. Priset delas ut årligen i tre kategorier som på olika sätt bidrar till en bättre värld. Här får du möta vinnarna från den första upplagan av tävlingen och ta del av deras idéer och innovationer.

Tillbaka till Next Awards

PlasticFri – vinnare New Ideas

PlasticFri jobbar för att minska användningen av engångsplastartiklar genom att erbjuda hållbara alternativ. Produkterna tillverkas av restmaterial vilket skapar en cirkulär ekonomi.

 

Priset är väldigt viktigt för oss, det visar att vi är på rätt spår.
Max Mohammadi (medgrundare & styrelseordförande, PlasticFri)

Motivation att fortsätta framåt

Vi är otroligt tacksamma och hedrade över att ha vunnit det här priset i en så pass hård konkurrens. Att få ett sådant förtroende och erkännande ger motivation att driva PlasticFri. Priset, som både innefattar en plats i tillväxtprogrammet Greenhouse och i SEB Innovation Forum, känns värdefullt med tanke på att PlasticFri är i en spännande fas nu. Nu håller vi på förberedda inför nästa SEB Innovation Forum eftersom vi planerar att ta in finansiering. Framöver kommer vi också att skala upp vår produktion och expandera utanför Sverige på ett fokuserat sätt. – Max Mohammadi (medgrundare & styrelseordförande, PlasticFri)

Juryns motivering 

Banbrytande teknologi för biobaserade engångsartiklar 

För modet att ta sig an en av vår tids största miljöutmaningar. Med en cirkulär process och ett effektivt nyttjande av resurser har man möjlighet att påverka både lokalt och globalt. Teknologin är skalbar och kan enkelt ersätta fossilbaserade material i befintliga fabriker. 

Vägen Ut! – vinnare Community

Vägen Ut är en social franchise-kedja med syfte att skapa arbete för de som inte har någon utbildning och står långt bort från arbetsmarknaden. Totalt finns det 15 kooperativ med olika inriktningar.

Vi brukar säga att hos oss så går man från att vara bidragstagare till att bli företagare.
Petra de Boer (Kommunikatör, Vägen ut! kooperativen)

Samhällsförändring genom entreprenörskap 

"Vi är otroligt glada över det här priset! I 20 år har vi arbetat med socialt entreprenörskap och varje dag ser vi människor växa av att gå från bidragsberoende till egen inkomst. Att få ett så här fint erkännande gör oss mycket stolta. Prispengarna gör att vi kan fortsätta med vår verksamhet och vi kan också utveckla våra affärssamarbeten. Rådgivningen kring social finansiering kommer att stärka oss och kan öppna dörrar till nya finansieringsmöjligheter. Framöver har vi flera spännande samarbeten på gång, både med näringslivet och det offentliga. Ett av dem handlar om att skapa arbete för människor i utanförskap och samtidigt utveckla en mötesplats för återbruk, upcycling och redesign. Vi håller också på att starta och utveckla ett nytt IT-företag för unga på autismspektrat." – Petra de Boer (Kommunikatör, Vägen ut! kooperativen)

Juryns motivering 

Vänder social utsatthet till social hållbarhet

Ett företag som skapar förutsättningar för människor att själva ta kontrollen över sin egen framtid. Vägen från att vara den som behöver hjälp till den som kan erbjuda hjälp åt andra har för många också blivit vägen till starkare självkänsla och ett bättre liv. Det goda exemplets triumf. 

Houdini – vinnare Transformation

Houdini skapar hållbart producerade friluftskläder. Deras produkter tillverkas utifrån ett cirkulärt tänk med återvunna råvaror och en vision om att produkterna ska användas länge för att sedan leva vidare.

Vi har många steg kvar men är övertygade om att det faktiskt går om vi bara vill.
Eva Karlsson (VD Houdini Sportswear)

Först sätter vi planer, sedan agerar vi 

"Det känns så kul att ha vunnit, helt fantastiskt! Att vi fick priset beror nog mycket på att vi inte bara sätter planer utan också agerar på dem och har åstadkommit väldigt mycket. Vi har många steg kvar men är övertygade om att det faktiskt går om vi bara vill. Nu väntar en enorm resa och vi har väldigt tydliga planer framför oss. En del är att fortsätta transformationen och en annan del är att ta ut det i resten av världen." – Eva Karlsson (VD Houdini Sportswear)

Juryns motivering 

Inspirerande varumärke med global vision

Visionärt ledarskap, vetenskaplig förankring och kompromisslöshet är några av framgångsfaktorerna bakom denna imponerande transformation. Med genuint engagemang har man skapat ett varumärke som inspirerar en hel värld. Modigt mode gör skillnad. 

Customer service