Stella Futura: Power to the people
Behovet av förnybar energi ökar världen över. Med hållbara lösningar och avancerad teknik har Ulrika Tornerefelt hittat ett sätt att säkra framtidens energiförsörjning.
Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.
Läs mer om rekommenderade webbläsare
Period Packs vision är att ingen kvinna ska missa delar av sin utbildning, tid på sitt arbete eller påverkas i sitt vardagliga liv på grund av sin mens. Genom att sätta upp hållare för mensskydd kan de öka tryggheten för kvinnor i vardagen och bidra till ett mer jämställt samhälle.
Bakom företaget Period Pack finns de unga entreprenörerna Lova Svensson och Amanda Mattsson. De fick sin idé redan under gymnasiet och började driva Period Pack som ett UF-företag under 2017. Redan från början fanns målsättningen att gå vidare med företaget och när de insåg att det fanns stor potential för deras produkt valde de att satsa. Sedan 2020 arbetar de båda heltid med Period Pack och fortsätter att nå nya mål.
Idén bakom Period Pack är enkel. De erbjuder hållare för mensskydd som placeras på skolor, arbetsplatser och offentliga toaletter. Behållaren är byggd med en särskild mekanik med tidsbegränsning som förhindrar att man kan plocka ut mer än ett mensskydd åt gången. Själva tjänsten är utformad som ett abonnemang med halvårsvis påfyllning.
En av de stora utmaningarna i början var att utveckla själva behållaren. De hade ingen aning om vem som kunde hjälpa dem att ta fram en fysisk produkt och fick leta runt flera gånger innan de till sist landade rätt. Att förverkliga sin idé tog också längre tid än de först räknat med, något som de tycker var både bra och dåligt att de inte visste från början. Samtidigt stod de fast vid sin vision och kände att det var värt att fortsätta kämpa på.
Amanda Mattsson säger att en nyckel bakom deras framgång är att de hela tiden har varit väldigt orädda och samtidigt trott på sin idé. Det har gjort att de vågat kasta sig ut och sätta sig i nya situationer som hela tiden lett framåt. Att vara två har också varit positivt. Dels för att kunna hjälpa och peppa varandra, dels för att komplettera varandra kunskapsmässigt med expertis inom olika arbetsområden.
Framtiden för Period Pack ser ljus ut och nu väntar rekrytering av fler medarbetare för att kunna få ut produkten snabbare och på fler platser. Trots framgångarna är drivkraften är fortfarande den samma – att göra nytta för andra och bidrar till ett mer hållbart och jämställt samhälle.
Behovet av förnybar energi ökar världen över. Med hållbara lösningar och avancerad teknik har Ulrika Tornerefelt hittat ett sätt att säkra framtidens energiförsörjning.
Med den frågan vill Moa Gürbüzer utmana samhällets normer kring alkohol och få fler att ta ställning. Genom att erbjuda vin i världsklass, helt utan alkohol, gör hon valet enklare.
Ett steg mot ökad folkhälsa via ett gott godis. Med sitt företag Wellibites har Sara Serray lyckats ta fram produkten som många drömt om – ett godis som är nyttigt.