Att driva en start-up inom livsmedelsproduktion är komplicerat. Det vanligaste är att man sköter tillverkningen själv i ett litet kök eller köper in andras produkter. Att få sin egen vara i produktion är svårt eftersom man måste anpassa sig efter fabrikens krav och samtidigt hålla en bra prisnivå och hitta en smak som konsumenterna gillar. Men när Hooked Foods väl kom igenom och hade en produkt att lansera på restauranger och i butik så kände de att det var värt allt slit.
Tom Johansson tror att en anledning till företagets framgångar är att hållbarhetstänket funnits med från start och guidat grundarna längs resans väg. I grund och botten är det frågan: Vad gör störst skillnad för haven? som hjälpt dem att fatta beslut och gett motivation när det varit kämpigt.
Visionen följer även med in i framtiden och nästa mål för Hooked Foods är att bredda sitt sortiment med fler sorters fisksubstitut i mataffärerna. De planerar också att nå nya, större marknader utanför Sverige. På så sätt kan de verkligen göra skillnad och förbättra hälsan i världens hav.