Frågor och svar om mobilt BankID
Inloggning med QR-kod är en ny säkerhetsfunktion i mobilt BankID. Genom att du läser av QR-koden på din datorskärm vet vi att din dator och mobiltelefon är på samma plats när du legitimerar dig eller skriver under i andra enheter än den där du har ditt mobila BankID. Till exempel när du använder ditt mobila BankID för att logga in på internetbanken.
Du använder den för att enkelt logga in och legitimera dig på internetbanken och många andra e-tjänster.
För att skaffa eller förnya mobilt BankID behöver du se till så att platsinfo för BankID-appen är aktiverad. Du kan också behöva verifiera din identitet, då behöver du ett svenskt pass eller nationellt id-kort och en telefon med NFC-läsare. NFC är en teknik som låter två enheter kommunicera med varandra och överföra data över korta sträckor.
- Ladda ner och installera BankID-appen till din telefon eller surfplatta.
App Store
Google Play - Tillåt platsinfo för BankID-appen. Platsinfo behövs för att du ska kunna skaffa mobilt BankID, informationen du delar används enbart för att motverka bedrägerier.
- Logga in i vår app och klicka dig vidare till fliken Mer, välj sen BankID i listan. Har du inget aktivt BankID eller digipass kan du också skaffa mobilt BankID med ett svenskt pass eller nationellt id-kort.
- Följ instruktionerna i appen för att skapa ett nytt eller förnya mobilt BankID.
Tänk på att det efteråt inte går att använda mobilt BankID på enheten flytten sker ifrån.
Innan du börjar behöver du se till så att platsinfo för BankID-appen är aktiverad på den enhet du vill flytta ditt mobila BankID till. Informationen du delar används enbart för att motverka bedrägerier.
- Logga in i vår app med mobilt BankID och klicka dig vidare till fliken Mer, välj sen BankID i listan. Du kan bara flytta det mobila BankID som du är inloggad med.
- Välj det mobila BankID som det står att du är inloggad med och klicka på Flytta.
- Följ instruktionerna i appen för att flytta ditt mobila BankID till en annan enhet.
Mobilt BankID kan installeras på mobiltelefoner eller surfplattor med operativsystemen iOS, Android eller Windows Mobile. Det går inte att skaffa mobilt BankID till PC eller Mac.
- På vilka telefoner fungerar ansiktsigenkänning?
Face ID fungerar på nyare Apple-modeller tillsammans med mobilt BankID. Vi utvärderar hela tiden nya alternativ som är tillräckligt säkra. Andra modeller från olika tillverkare kan därför komma att fungera i framtiden. - Är Face ID säkert?
Både Face ID och fingeravtryckläsare är säkra inloggningslösningar. Sannolikheten att någon annan kan låsa upp din telefon med sitt fingeravtryck eller ansikte är oerhört låg. Om någon lägger till ett nytt ansikte i Face ID på din telefon behöver du ange din säkerhetskod nästa gång du använder mobilt BankID. - Vad händer om fingeravtryck eller Face ID inte fungerar?
Om du inte kan verifiera dig med ditt fingeravtryck eller Face ID kommer BankID-appen att fråga efter din säkerhetskod istället. - Hur skyddas mina fingeravtryck och ansiktsbilder?
Tekniken för att lagra datan varierar mellan olika tillverkare. På telefoner från Apple finns ett separat chipp som bara hanterar Touch ID och Face ID. Säkerhetslösningen gör att det är omöjligt att återskapa bilder av ditt fingeravtryck eller ansikte utifrån den lagrade informationen. Datan skickas aldrig till Apple och lagras inte i molnet.
För att ändra din säkerhetskod öppnar du först BankID-appen. Tryck sedan på inställningar och därefter ditt namn. Välj Ändra säkerhetskod.
Ditt mobila BankID är knutet till ditt personnummer och din mobil. Har du till exempel en mobil och en surfplatta måste du installera appen och ansöka om mobilt BankID till båda.
Om du slår fel pinkod fem gånger spärras ditt mobila BankID. Då behöver du återaktivera appen genom att göra en ny ansökan om mobilt BankID och hämta hem en ny aktiveringskod på internetbanken.
Det gör du antingen genom att slå fel kod fem gånger eller genom att gå in på vår app och spärra ditt mobila BankID där. Därefter behöver du återaktivera appen genom att göra en ny ansökan om mobilt BankID och hämta hem en ny aktiveringskod på internetbanken.
Om du har problem med att skaffa mobilt BankID kan det hjälpa att starta om datorn eller att rensa historiken, cachen och cookies för din webbläsare.
Annars är det enkelt att skaffa mobilt BankID med vår app:
För att skaffa mobilt BankID behöver du se till så att platsinfo för BankID-appen är aktiverad. Du kan också behöva verifiera din identitet, då behöver du ett svenskt pass eller nationellt id-kort och en telefon med NFC-läsare. NFC är en teknik som låter två enheter kommunicera med varandra och överföra data över korta sträckor.
- Ladda ner och installera BankID-appen till din telefon eller surfplatta.
App Store
Google Play - Tillåt platsinfo för BankID-appen. Platsinfo behövs för att du ska kunna skaffa mobilt BankID, informationen du delar används enbart för att motverka bedrägerier.
- Logga in i vår app och klicka dig vidare till fliken Mer, välj sen BankID i listan.
- Följ instruktionerna i appen för att skapa ett nytt mobilt BankID.
Logga in i vår app och klicka dig vidare till fliken Mer, välj sen BankID i listan. Välj det mobila BankID du vill spärra och klicka på Spärra.
Om du ringer till oss kan du bara spärra mobilt BankID om du har skaffat det via SEB. Om du har skaffat BankID:t genom en annan bank behöver du kontakta den banken för att få hjälp.
SEB ID för unga är en e-legitimation för barn under 18 år och den används i samma app som mobilt BankID. Fördelen med SEB ID är att du som förälder enkelt kan förnya e-legitimationen direkt i appen under fliken Mer när ditt barn byter mobiltelefon. Du slipper besöka något av våra bankkontor – det behöver du däremot göra om barnet behöver förnya sitt mobila BankID.
SEB ID fungerar endast på SEB:s app för unga, Swish och för Kort. SEB ID för unga fungerar på samma sätt som mobilt BankID. Om ditt barn behöver logga in på andra tjänster, exempelvis Trafikverket, 1177, Försäkringskassan eller Skatteverket, behövs mobilt BankID. För att skaffa mobilt BankID till ditt barn behöver ni boka ett möte på ett av våra kontor. Ta med giltig legitimation för barnet och er själva. Om ni är två vårdnadshavare räcker det med att en av er kommer till kontoret med en ifylld och signerad fullmakt.
Besvara några frågor för att boka ett möte
Engångsfullmakt för vårdnadshavare (pdf)
SEB ID för unga är giltigt i två år och mobilt BankID är giltigt i tre år.
För att skaffa ett nytt eller förnya ditt barns mobila BankID behöver ni boka ett möte på ett av våra kontor.
Besvara några frågor för att boka ett möte
Om ni är två föräldrar kan den ena lämna en engångsfullmakt. Då räcker det att en av er besöker kontoret och tar med fullmakten. Ditt barn behöver alltid vara med vid besöket tillsammans med sin mobiltelefon och giltig svensk ID-handling.
Ladda ner en engångsfullmakt för föräldrar
Ni kan förbereda er inför mötet genom att ladda ned apparna som exempelvis SEB Ung, Swish och BankID på barnets mobil.
Om ditt barn inte har behov av att legitimera sig på andra ställen än SEB Ung eller Swish kan ni istället använda ett SEB ID.
Läs mer om SEB ID
Om ditt barn byter mobiltelefon behöver du förnya e-legitimationen. Med SEB ID för unga gör du det enkelt under fliken Mer i appen. Där får du en aktiveringskod som ditt barn sedan skriver in i sin mobila BankID-app under Inställningar.
Om ditt barn har mobilt BankID och även vill ha det i fortsättningen, behöver ni boka ett möte på ett av våra kontor. Mobilt BankID behövs för att logga in på till exempel 1177, Trafikverket, Försäkringskassan och Skatteverket.
Ditt barn kan ha ett SEB ID på upp till tre olika mobila enheter (mobiltelefon eller surfplatta). SEB ID måste vara installerad på samma mobiltelefon eller surfplatta som appen för unga. SEB ID är alltså kopplat till mobilen eller surfplattan – inte telefonnumret.