Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Din webbläsare är för gammal. För en bättre och säkrare användarupplevelse rekommenderar vi att du byter webbläsare.

Rekommenderade webbläsare

 

Frågor och svar om mobilt BankID

Inloggning med QR-kod är en ny säkerhetsfunktion i mobilt BankID. Genom att du läser av QR-koden på din datorskärm vet vi att din dator och mobiltelefon är på samma plats när du legitimerar dig eller skriver under i andra enheter än den där du har ditt mobila BankID. Till exempel när du använder ditt mobila BankID för att logga in på internetbanken.

Du använder den för att enkelt logga in och legitimera dig på internetbanken och många andra e-tjänster.

  1. Logga in på internetbanken med ett BankID (mobilt eller på kort) utgivet av SEB. Tryck på Mitt SEB och mobilt BankID på kort.
    Logga in och beställ mobilt BankID
  2. Beställ en engångskod som du sedan får via sms till din mobil. Fyll i engångskoden och klicka på Nästa.
  3. Läs igenom avtalet och signera med ett BankID (mobilt eller på kort) utgivet av SEB.
  4. Ladda ner och installera BankID:s säkerhetsapp till din telefon eller surfplatta från någon av följande platser:
    App Store
    Google Play
  5. Öppna BankID-appen. Tryck på QR-ikonen för att aktivera kameran. Läs sedan av QR-koden som kommer upp efter signeringen av avtalet. Välj en ny säkerhetskod till ditt mobila BankID på 6–8 siffror. Den här koden kommer du att använda varje gång du loggar in eller signerar med mobilt BankID.
    Första gången du loggar in på internetbanken med mobilt BankID behöver du verifiera det med din digipass, BankID på kort eller med engångskod via sms. Du kan också verifiera det på något av våra bankkontor.
    Läs mer om mobilt BankID 
  1. Logga in på internetbanken med ett BankID (mobilt eller på kort) utgivet av SEB. Tryck på Mitt SEB och mobilt BankID på kort.
    Logga in och beställ mobilt BankID
  2. Beställ en engångskod som du sedan får via sms till din mobil. Fyll i engångskoden och klicka på Nästa..
  3. Läs igenom avtalet och signera med ett BankID (mobilt eller på kort) utgivet av SEB.
  4. Ladda ner och installera BankID:s säkerhetsapp till din telefon eller surfplatta från någon av följande platser:
    App Store
    Google Play
  5. Öppna BankID-appen. Tryck på QR-ikonen för att aktivera kameran. Läs sedan av QR-koden som kommer upp efter signeringen av avtalet. Välj en ny säkerhetskod till ditt mobila BankID på 6–8 siffror. Den här koden kommer du att använda varje gång du loggar in eller signerar med mobilt BankID.
  6. Första gången du loggar in på internetbanken med mobilt BankID behöver du verifiera det med din digipass, BankID på kort eller med engångskod via sms. Du kan också verifiera det på något av våra bankkontor.
    Mer om mobilt BankID 
  1. Ladda ner BankID:s säkerhetsapp till din nya telefon eller surfplatta från App store, Google play eller Microsoft store.
  2. Logga in på internetbanken med ett BankID (mobilt eller på kort) utgivet av SEB. Tryck på Mitt SEB och mobilt BankID på kort.
  3. Tryck på Beställ och signera avtalet för att få en aktiveringskod.
  4. Öppna BankID-appen på din nya telefon eller surfplatta, tryck på Hämta BankID och fyll i ditt personnummer samt aktiveringskoden. Välj sedan din säkerhetskod.
  5. Logga in på internetbanken igen med ditt mobila BankID. Första gången behöver du göra en verifiering med din digipass, BankID på kort eller en engångskod via sms.
  6. Om du vill spärra ditt mobila BankID på den gamla telefonen eller surfplattan gör du det via internetbanken. Gå till Mitt SEB – Spärra tjänster & kort.

Mobilt BankID kan installeras på mobiltelefoner eller surfplattor med operativsystemen iOS, Android eller Windows Mobile. Det går inte att skaffa mobilt BankID till PC eller Mac.

  • På vilka telefoner fungerar ansiktsigenkänning? 
    Än så länge är det bara Face ID på iPhone X som fungerar tillsammans med mobilt BankID. Vi utvärderar hela tiden nya alternativ som är tillräckligt säkra. Andra modeller från olika tillverkare kan därför komma att fungera i framtiden.
  • Är Face ID säkert? 
    Både Face ID och fingeravtryckläsare är säkra inloggningslösningar. Sannolikheten att någon annan kan låsa upp din telefon med sitt fingeravtryck eller ansikte är oerhört låg. Om någon lägger till ett nytt ansikte i Face ID på din telefon behöver du ange din säkerhetskod nästa gång du använder mobilt BankID.
  • Vad händer om fingeravtryck eller Face ID inte fungerar? 
    Om du inte kan verifiera dig med ditt fingeravtryck eller Face ID kommer BankID-appen att fråga efter din säkerhetskod istället.
  • Hur skyddas mina fingeravtryck och ansiktsbilder? 
    Tekniken för att lagra datan varierar mellan olika tillverkare. På telefoner från Apple finns ett separat chipp som bara hanterar Touch ID och Face ID. Säkerhetslösningen gör att det är omöjligt att återskapa bilder av ditt fingeravtryck eller ansikte utifrån den lagrade informationen. Datan skickas aldrig till Apple och lagras inte i molnet.

För att ändra din säkerhetskod öppnar du först BankID-appen. Tryck sedan på inställningar och därefter ditt namn. Välj Ändra säkerhetskod.

Ditt mobila BankID är knutet till ditt personnummer och din mobil. Har du till exempel en mobil och en surfplatta måste du installera appen och ansöka om mobilt BankID till båda.

Mobilt BankID går inte att flytta eller kopiera till en annan enhet. När du byter till en ny telefon eller surfplatta installerar du appen i din nya telefon och ansöker om mobilt BankID på internetbanken genom att gå till Mitt SEB – BankID – Beställ.

Efter att du fått ditt nya mobila BankID, spärrar du det gamla. Det gör du på internetbanken under Mitt SEB – BankID – Visa och spärra BankID eller genom att slå in fel kod fem gånger.

Om du slår fel pinkod tre gånger spärras ditt mobila BankID. Då behöver du återaktivera appen genom att göra en ny ansökan om mobilt BankID och hämta hem en ny aktiveringskod på internetbanken.

Det gör du antingen genom att slå fel kod tre gånger eller genom att gå in på internetbanken och spärra ditt mobila BankID där. Därefter behöver du återaktivera appen genom att göra en ny ansökan om mobilt BankID och hämta hem en ny aktiveringskod på internetbanken.

Annars fungerar det ibland att göra så här:

  1. Stäng alla webbläsarfönster på din dator.
  2. Öppna ett nytt webbläsarfönster.
  3. Rensa historiken, cachen och cookies.
  4. Stäng webbläsarfönstret igen.
  5. Öppna ett nytt webbläsarfönster och logga in på internetbanken med digipass eller BankID på kort.
  6. Ansök om mobilt BankID igen.

För att spärra det via internetbanken går du till Mitt SEB – Mobilt BankID och BankID på kort och klickar på Visa och spärra BankID. Du kan också komma in på något av våra kontor för att få hjälp.

Om du ringer till oss kan du bara spärra mobilt BankID som du har skaffat via SEB. Om du har skaffat mobilt BankID genom en annan bank behöver du kontakta den banken för att få hjälp.

SEB ID för unga är en e-legitimation för barn under 18 år och den används i samma app som mobilt BankID. Fördelen med SEB ID är att du som förälder enkelt kan förnya e-legitimationen direkt i din SEB-app under Verktyg när ditt barn byter mobiltelefon. Du slipper besöka något av våra bankkontor – det behöver du däremot göra om barnet behöver förnya sitt mobila BankID.

SEB ID fungerar endast på SEB:s app för unga, Swish och för Kort. SEB ID för unga fungerar på samma sätt som mobilt BankID. Om ditt barn behöver logga in på andra tjänster, exempelvis Trafikverket, 1177, Försäkringskassan eller Skatteverket, behövs mobilt BankID. För att skaffa en e-legitimation (mobilt BankID) till ditt barn behöver ni tillsammans besöka ett kontor. Ta med giltig legitimation för barnet och er själva. Om ni är två vårdnadshavare räcker det med att en av er kommer till kontoret med en ifylld och signerad fullmakt.

Engångsfullmakt för vårdnadshavare

SEB ID för unga är giltigt i två år och mobilt BankID är giltigt i tre år.

Första gången du ska skaffa en e-legitimation (SEB ID eller mobilt BankID) till ditt barn behöver ni besöka ett kontor. Men när e-legitimationen behöver förnyas, till exempel när ditt barn byter mobiltelefon, kan du enkelt göra det i din SEB-app under Verktyg. Där får du en aktiveringskod som ditt barn sedan skriver in i sin mobila BankID-app under Inställningar.

Om ditt barn byter mobiltelefon behöver du förnya e-legitimationen. Med SEB ID för unga gör du det enkelt under Verktyg i din SEB-app för privatpersoner. Där får du en aktiveringskod som ditt barn sedan skriver in i sin mobila BankID-app under Inställningar.

Om ditt barn har mobilt BankID och även vill ha det i fortsättningen, behöver båda föräldrar och barn besöka ett bankkontor för att förnya det. Mobilt BankID behövs för att logga in på till exempel 1177, Trafikverket, Försäkringskassan och Skatteverket. SEB ID för unga fungerar bara för SEB:s app för unga, Swish och för Kort.

Ditt barn kan ha ett SEB ID på upp till tre olika mobila enheter (mobiltelefon eller surfplatta). SEB ID måste vara installerad på samma mobiltelefon eller surfplatta som appen för unga. SEB ID är alltså kopplat till mobilen eller surfplattan – inte telefonnumret.

Customer service