Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Frågor och svar om mobilt BankID

Du använder den för att enkelt logga in och legitimera dig på internetbanken och många andra e-tjänster.

  1. Logga in på internetbanken med din digipass eller BankID på kort. Om du varken har digipass eller BankID på kort kan du skaffa det på något av våra kontor. Tryck på Mitt SEB och mobilt BankID och BankID på kort. 
    Logga in och beställ mobilt BankID
  2. Beställ en engångskod som du sedan får via sms till din mobil. Fyll i engångskoden och klicka på Nästa.
  3. Läs igenom avtalet och signera med digipass eller BankID på kort. .
  4. Ladda ner och installera BankID:s säkerhetsapp till din telefon eller surfplatta från någon av följande platser:
    App Store
    Google Play
  5. Öppna BankID-appen. Tryck på QR-ikonen för att aktivera kameran. Läs sedan av QR-koden som kommer upp efter signeringen av avtalet. Välj en ny säkerhetskod till ditt mobila BankID på 6–8 siffror. Den här koden kommer du att använda varje gång du loggar in eller signerar med mobilt BankID.
    Första gången du loggar in på internetbanken med mobilt BankID behöver du verifiera det med din digipass, BankID på kort eller med engångskod via sms. Du kan också verifiera det på något av våra bankkontor.
    Läs mer om mobilt BankID 
  1. Logga in på internetbanken med din digipass eller BankID på kort. Om du varken har digipass eller BankID på kort kan du skaffa det på något av våra kontor. Tryck på Mitt SEB och mobilt BankID och BankID på kort. 
    Logga in och beställ mobilt BankID
  2. Beställ en engångskod som du sedan får via sms till din mobil. Fyll i engångskoden och klicka på Nästa..
  3. Läs igenom avtalet och signera med digipass eller BankID på kort. .
  4. Ladda ner och installera BankID:s säkerhetsapp till din telefon eller surfplatta från någon av följande platser:
    App Store
    Google Play
  5. Öppna BankID-appen. Tryck på QR-ikonen för att aktivera kameran. Läs sedan av QR-koden som kommer upp efter signeringen av avtalet. Välj en ny säkerhetskod till ditt mobila BankID på 6–8 siffror. Den här koden kommer du att använda varje gång du loggar in eller signerar med mobilt BankID.
  6. Första gången du loggar in på internetbanken med mobilt BankID behöver du verifiera det med din digipass, BankID på kort eller med engångskod via sms. Du kan också verifiera det på något av våra bankkontor.
    Mer om mobilt BankID 
  1. Ladda ner BankID:s säkerhetsapp till din nya telefon eller surfplatta från App store, Google play eller Microsoft store.
  2. Logga in på internetbanken med din digipass eller BankID på kort som du har beställt på internetbanken eller på något av våra kontor och gå till Mitt SEB – mobilt BankID & BankID på kort.
  3. Tryck på Beställ och signera avtalet för att få en aktiveringskod.
  4. Öppna BankID-appen på din nya telefon eller surfplatta, tryck på Hämta BankID och fyll i ditt personnummer samt aktiveringskoden. Välj sedan din säkerhetskod.
  5. Logga in på internetbanken igen med ditt mobila BankID. Första gången behöver du göra en verifiering med din digipass, BankID på kort eller en engångskod via sms.
  6. Om du vill spärra ditt mobila BankID på den gamla telefonen eller surfplattan gör du det via internetbanken. Gå till Mitt SEB – Spärra tjänster & kort.

Mobilt BankID kan installeras på mobiltelefoner eller surfplattor med operativsystemen iOS, Android eller Windows Mobile. Det går inte att skaffa mobilt BankID till PC eller Mac.

  • På vilka telefoner fungerar ansiktsigenkänning? 
    Än så länge är det bara Face ID på iPhone X som fungerar tillsammans med mobilt BankID. Vi utvärderar hela tiden nya alternativ som är tillräckligt säkra. Andra modeller från olika tillverkare kan därför komma att fungera i framtiden.
  • Är Face ID säkert? 
    Både Face ID och fingeravtryckläsare är säkra inloggningslösningar. Sannolikheten att någon annan kan låsa upp din telefon med sitt fingeravtryck eller ansikte är oerhört låg. Om någon lägger till ett nytt ansikte i Face ID på din telefon behöver du ange din säkerhetskod nästa gång du använder mobilt BankID.
  • Vad händer om fingeravtryck eller Face ID inte fungerar? 
    Om du inte kan verifiera dig med ditt fingeravtryck eller Face ID kommer BankID-appen att fråga efter din säkerhetskod istället.
  • Hur skyddas mina fingeravtryck och ansiktsbilder? 
    Tekniken för att lagra datan varierar mellan olika tillverkare. På telefoner från Apple finns ett separat chipp som bara hanterar Touch ID och Face ID. Säkerhetslösningen gör att det är omöjligt att återskapa bilder av ditt fingeravtryck eller ansikte utifrån den lagrade informationen. Datan skickas aldrig till Apple och lagras inte i molnet.

För att ändra din säkerhetskod öppnar du först BankID-appen. Tryck sedan på inställningar och därefter ditt namn. Välj Ändra säkerhetskod.

Ditt mobila BankID är knutet till ditt personnummer och din mobil. Har du till exempel en mobil och en surfplatta måste du installera appen och ansöka om mobilt BankID till båda.

Mobilt BankID går inte att flytta eller kopiera till en annan enhet. När du byter till en ny telefon eller surfplatta behöver du först spärra ditt gamla mobila BankID.

  1. Logga in på internetbanken
  2. Gå till Mitt SEB, mobilt BankID & BankID på kort.
  3. Klicka på länken Visa och spärra BankID så kommer du till en översikt med dina BankID:n.
  4. Välj det BankID som du vill spärra.
  5. Beställ ett nytt BankID på din nya eller din andra telefon eller surfplatta. Läs om hur du beställer ett nytt mobilt BankID i svaret ovan, hur du förnyar ditt mobila BankID.

Om du slår fel pinkod tre gånger spärras ditt mobila BankID. Då behöver du återaktivera appen genom att göra en ny ansökan om mobilt BankID och hämta hem en ny aktiveringskod på internetbanken.

Det gör du antingen genom att slå fel kod tre gånger eller genom att gå in på internetbanken och spärra ditt mobila BankID där. Därefter behöver du återaktivera appen genom att göra en ny ansökan om mobilt BankID och hämta hem en ny aktiveringskod på internetbanken.

Annars fungerar det ibland att göra så här:

  1. Stäng alla webbläsarfönster på din dator.
  2. Öppna ett nytt webbläsarfönster.
  3. Rensa historiken, cachen och cookies.
  4. Stäng webbläsarfönstret igen.
  5. Öppna ett nytt webbläsarfönster och logga in på internetbanken med digipass eller BankID på kort.
  6. Ansök om mobilt BankID igen.

För att spärra det via internetbanken går du till Mitt SEB – Mobilt BankID och BankID på kort och klickar på Visa och spärra BankID. Du kan också komma in på något av våra kontor för att få hjälp.

Om du ringer till oss kan du bara spärra mobilt BankID som du har skaffat via SEB. Om du har skaffat mobilt BankID genom en annan bank behöver du kontakta den banken för att få hjälp.

Customer service