Hämta eller förnya mobilt BankID
Med mobilt BankID kan du logga in och legitimera dig på internetbanken, i våra appar och många andra e-tjänster.
Du hämtar eller förnyar ett mobilt BankID som har gått ut enkelt i vår app. Saknar du BankID eller digipass för verifiering behöver du boka in ett möte hos oss. Besvara några frågor för att boka ett möte
Vad vill du göra?
För att hämta mobilt BankID behöver du se till så att platsinfo för BankID-appen är aktiverad. Du kan också behöva verifiera din identitet, då behöver du ett pass eller nationellt id-kort och en telefon med NFC-läsare.
- Ladda ner och installera BankID-appen till din telefon eller surfplatta.
App Store
Google Play - Tillåt platsinfo för BankID-appen. Platsinfo behövs för att du ska kunna skaffa mobilt BankID, informationen du delar används enbart för att motverka bedrägerier.
- Logga in i SEB-appen och klicka dig vidare till fliken Verktyg, välj sen BankID i listan.
- Här kan du se om du har något aktivt mobilt BankID, klicka dig vidare för att skaffa ett nytt mobilt BankID.
- Följ instruktionerna och verifiera din beställning genom att fylla i engångskoden vi skickar på sms till din telefon.
- Läs igenom och signera avtalet med din digipass.
- Aktivera ditt mobila BankID.
- Du skickas till BankID-appen för att välja den kod du vill använda för ditt mobila BankID. Här kan du behöva verifiera din identitet.
Innan du börjar behöver du se till så att platsinfo för BankID-appen är aktiverad. Informationen du delar används enbart för att motverka bedrägerier.
- Logga in i SEB-appen med mobilt BankID eller digipass och klicka dig vidare till fliken Verktyg, välj sen BankID i listan.
- Här kan du se om du har något annat aktivt mobilt BankID, klicka på Skaffa nytt eller förnya mobilt BankID.
- Följ instruktionerna och verifiera din beställning genom att fylla i engångskoden vi skickar på sms till din telefon.
- För att förnya mobilt BankID väljer du På den här enheten.
- Läs igenom och signera avtalet.
- Aktivera ditt mobila BankID.
- Du skickas till BankID-appen för att välja den kod du vill använda för ditt mobila BankID.
För att skaffa ett nytt eller förnya ett befintligt mobilt BankID behöver ni boka ett möte på ert närmaste bankkontor.
Besvara några frågor och boka ett möte för att skaffa mobilt BankID
Om ni är två föräldrar kan den ena lämna en engångsfullmakt. Då räcker det att en av er besöker kontoret och tar med fullmakten. Ditt barn behöver alltid vara med vid besöket tillsammans med sin mobiltelefon och giltig svensk ID-handling.
Ladda ner en engångsfullmakt för föräldrar (pdf)
Ni kan förbereda er inför mötet genom att ladda ned apparna som exempelvis SEB Ung, Swish och BankID på barnets mobil.
Om ditt barn inte har behov av att legitimera sig på andra ställen än SEB Ung eller Swish kan ni istället använda ett SEB ID.
Läs mer om SEB ID
Frågor och svar om mobilt BankID
Det går att flytta mobilt BankID till en annan enhet via SEB-appen.
Innan du börjar behöver du se till så att platsinfo för BankID-appen är aktiverad på den enhet du vill flytta ditt mobila BankID till. Informationen du delar används enbart för att motverka bedrägerier.
- Logga in i SEB-appen med mobilt BankID eller digipass och klicka dig vidare till fliken Verktyg, välj sen BankID i listan. Du kan bara flytta det mobila BankID som du är inloggad med.
- Välj det mobila BankID som det står att du är inloggad med och klicka på Flytta.
- Följ instruktionerna och verifiera din beställning genom att fylla i engångskoden vi skickar på sms till din telefon.
- Läs igenom och signera avtalet.
- Aktivera ditt mobila BankID.
- Du skickas till BankID-appen där en QR-kod visas. Skanna koden med BankID-appen på enheten du vill flytta ditt mobila BankID till.
- Välj den kod du vill använda för ditt mobila BankID.
- Logga in i SEB-appen med mobilt BankID eller digipass och klicka dig vidare till fliken Verktyg, välj sen BankID i listan.
- Välj det mobila BankID du vill spärra och klicka på Spärra.
- Bekräfta att du vill spärra ditt mobila BankID.
- Ladda ner och installera BankID:s säkerhetsapp till din telefon eller surfplatta från någon av följande platser:
App Store
Google Play - Logga in på internetbanken med ett BankID (mobilt eller på kort) utgivet av SEB.
Logga in och beställ mobilt BankID - Beställ en engångskod som du sedan får via sms till din mobil. Fyll i engångskoden i internetbanken och klicka på Nästa.
- Läs igenom avtalet och signera med ett BankID (mobilt eller på kort) utgivet av SEB. Du behöver öppna BankID-appen själv då den inte öppnas automatiskt.
-
Öppna BankID-appen. Tryck på QR-ikonen för att aktivera kameran. Läs sedan av QR-koden som kommer upp efter signeringen av avtalet. Använder du din telefon eller surfplatta får du välja om du vill hämta BankID kopplat till den enhet du väljer eller en annan enhet. Välj en ny säkerhetskod till ditt mobila BankID på 6–8 siffror. Den här koden kommer du att använda varje gång du loggar in eller signerar med mobilt BankID.
Det kan hända att du behöver verifiera din identitet en extra gång genom att skanna och blippa ditt svenska pass eller nationella ID-kort. -
Första gången du loggar in på internetbanken med mobilt BankID behöver du verifiera det via en engångskod via SMS eller med din digipass.
SEB ID för unga är en e-legitimation som ditt barn använder för att logga in i SEB:s app för unga. Fördelen med SEB ID, jämfört med mobilt BankID, är att du som förälder enkelt kan förnya e-legitimationen direkt i din SEB-app under Verktyg när ditt barn byter mobiltelefon.
Så här gör du för att använda mobilt BankID tillsammans med en fingeravtrycksläsare på din telefon eller Face ID:
- Uppdatera appen mobilt BankID.
- Öppna BankID-appen och gå till inställningar.
- Välj funktionen för fingeravtryck eller Face ID.
- Läs och godkänn användarvillkoren.
- Skriv in säkerhetskoden och tryck aktivera. Klart!
Ring upp mig
Lämna ditt telefonnummer om du behöver hjälp med mobilt BankID. Vi ringer upp dig så snart vi kan.