Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Skaffa mobilt BankID

Mobilt BankID på samma enhet som appen

Från och med den 15 september blir inloggningen till våra appar säkrare. Då måste Mobilt BankID vara installerad på samma mobila enhet som appen. Du kan ha ett Mobilt BankID på upp till tre olika mobila enheter (mobiltelefon eller surfplatta).
Logga in med digipass eller BankID på kort och beställ Mobilt BankID

  1. Logga in på internetbanken med din digipass eller BankID på kort. Om du varken har digipass eller BankID på kort kan du skaffa det på något av våra kontor. Tryck på Mitt SEB och Mobilt BankID och BankID på kort. 
    Logga in och beställ Mobilt BankID
  2. Beställ en engångskod som du sedan får via sms till din mobil. Fyll i engångskoden och klicka på Nästa.
  3. Läs igenom avtalet och signera med digipass eller BankID på kort.
  4. Ladda ner och installera BankID:s säkerhetsapp till din telefon eller surfplatta från någon av följande platser:
    App Store
    Google Play
  5. Öppna BankID-appen. Tryck på QR-ikonen för att aktivera kameran. Läs sedan av QR-koden som kommer upp efter signeringen av avtalet. Välj en ny säkerhetskod till ditt mobila BankID på 6–8 siffror. Den här koden kommer du att använda varje gång du loggar in eller signerar med Mobilt BankID.
  6. Första gången du loggar in på internetbanken med Mobilt BankID behöver du verifiera det med din digipass, BankID på kort eller med engångskod via sms. Du kan också verifiera det på något av våra bankkontor.
    Aktivera Mobilt BankID

Ta del av alla Frågor och svar om Mobilt BankID

Så här gör du för att använda Mobilt BankID tillsammans med en fingeravtrycksläsare på din telefon eller Face ID på iPhone X:

  1. Uppdatera appen Mobilt BankID.
  2. Öppna BankID-appen och gå till inställningar.
  3. Välj funktionen för fingeravtryck eller Face ID.
  4. Läs och godkänn användarvillkoren.
  5. Skriv in säkerhetskoden och tryck aktivera. Klart!

Anslut till BankID

Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor. Skaffa Mobilt BankID för att kunna logga in och legitimera dig på internetbanken och många andra e-tjänster. Bland annat hos Pensionsmyndigheten, Skatteverket, Försäkringskassan och CSN. Om du inte är kund hos oss kan du läsa hur du skaffar Mobilt BankID på BankID:s webbplats.

Chatta med oss

Du kan få hjälp med Mobilt BankID av Aida, vår digitala kundtjänstmedarbetare med artificiell intelligens. 

Kontakt

SEB:s BankID-support, öppen alla dagar klockan 7–23
Inom Sverige: 0771-88 66 44
Från utlandet: +46-771-88 66 44

Telefonbanken
Inom Sverige: 0771-365 365
Från utlandet: +46-771-365 365

Telefonbanken företag
Inom Sverige: 0771-62 53 53
Från utlandet: +46-771-62 53 53

Customer service
;