Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Frågor och svar

Digipassen är en personlig säkerhetsdosa som du använder för att ta fram slumpmässiga engångskoder. Koderna behövs när du loggar in på internetbanken, signerar räkningar eller använder andra tjänster som kräver extra säkerhetskontroll. Man kan säga att digipassen fungerar på samma sätt som din legitimation och namnteckning när du gör bankärenden på ett kontor.

När du besöker ett av våra kontor för att bli kund på internetbanken får du din digipass av oss. Du får då välja din pinkod direkt.

Att göra det är ett bra skydd mot missbruk av digipassen, och naturligtvis extra viktigt om du tror att någon annan kan ha uppsnappat din kod.

  1. Tryck på piltangenten. "PIN ----" visas i fönstret (om "FAIL" visas, tryck en gång till på piltangenten).
  2. Knappa in din personliga kod. "APPLI" visas.
  3. Håll piltangenten nedtryckt i drygt två sekunder. "NEW PIN ----" visas.
  4. Knappa in din nya kod. "PIN CONF ----" visas. (Om du registrerar fel, kan du trycka på piltangenten, så försvinner senast registrerad siffra).
  5. Knappa in din nya kod en gång till. "NEW PIN CONF" visas och efter ett par sekunder "APPLI".

Nu har du bytt kod. Om du vill stänga av digipassen trycker du två gånger i följd på piltangenten.

Har du loggat in på internetbanken någon gång tidigare?

Då kan du logga in på internetbanken med BankID på kort eller Mobilt BankID och skicka ett säkert meddelande. Det du behöver uppge är numret på din digipass* och din "Lock Pin" (7 siffror) och eventuellt mobilnummer – så skickar vi dig en upplåsningskod via sms eller hem till brevlådan.

Om du har en extra digipass som fungerar kan du kontakta Telefonbanken på 0771-365 365. Såklart kan vi också hjälpa dig om du kommer in till något av våra bankkontor. Ta bara med din digipass och legitimation.

*Numret hittar du på klisterlappen på baksidan av din digipass.

Har du aldrig loggat in på internetbanken?

Besök i så fall ett SEB-kontor och beställ en upplåsningskod. Ta med digipassen och legitimation.

Lås upp din digipass

  1. När du har fått en upplåsningskod till din digipass så låser du upp den på följande sätt:
  2. Tryck på piltangenten på din digipass. I fönstret visas en sjusiffrig kod.
  3. Tryck på piltangenten en gång till. I fönstret visas nu ett inmatningsfält för åtta siffror.
  4. Knappa in upplåsningskoden. (Om du råkar knappa in fel siffra kan du trycka på piltangenten. Då försvinner den senaste siffran).I fönstret visas texten NEW PIN och ett inmatningsfält för fyra siffror.
  5. Knappa in den fyrsiffriga pinkod som du valt. I fönstret visas nu texten PIN CONF och ett inmatningsfält för fyra siffror.
  6. Bekräfta din valda pinkod genom att knappa in den en gång till. I fönstret visas nu NEW PIN CONF, efter några sekunder syns texten APPLI.
  7. Din valda pinkod är nu registrerad. Om det blir fel får du börja om från början. Om du skulle göra fel tre gånger måste du kontakta SEB.

Om du har tappat bort din digipass eller om du misstänker att den är stulen ska du kontakta Telefonbanken (0771-365 365 för privatkunder, 0771-625353 för företagskunder). De hjälper dig att spärra digipassen.

För att beställa en ny digipass besöker du ett bankkontor.

Exempel 1

I digipassens fönster visas texten "FAIL 1–3"

  • "FAIL 1": Texten betyder att du knappat in fel kod. Tryck på piltangenten en gång till. "PIN ----" visas. Knappa in din pin-kod.
  • "FAIL 2": Du har knappat in fel kod två gånger i följd. Tryck på piltangenten en gång till. "PIN ----" visas. Knappa in din pin-kod
  • "FAIL 3": Du har knappat in fel pin-kod tre gånger i följd. Tryck på piltangenten en gång till. "LOCK PIN" visas. Din digipass har låst sig, se under punkt b) hur du går vidare.

Exempel 2

I digipassens fönster visas:

  • sju siffror och texten "LOCK PIN
  • sju siffror och texten "FAIL 4–9
  • åtta streck.

Din digipass har låst sig.

Har du loggat in på internetbanken någon gång tidigare?

Då kan du logga in på internetbanken med BankID på kort eller Mobilt BankID och skicka ett säkert meddelande. Det du behöver uppge är numret på din digipass* och din "Lock Pin" (7 siffror) och eventuellt mobilnummer – så skickar vi dig en upplåsningskod via sms eller hem till brevlådan.

Om du har en extra digipass som fungerar kan du kontakta Telefonbanken på 0771-365 365. Såklart kan vi också hjälpa dig om du kommer in till något av våra bankkontor. Ta bara med din digipass och legitimation.

*Numret hittar du på klisterlappen på baksidan av din digipass.

Har du aldrig loggat in på internetbanken?

Besök i så fall ett SEB-kontor och beställ en ny pin-kod. Ta med digipassen och din legitimation.

Exempel 3

I Digipassens fönster visas:

  • åtta nollo
  • ingentin
  • något annat än ovanstående

Din Digipass har nollställts beroende på att den utsatts för starka magnetiska störningar, att batteriet har tagit slut eller att den skadats på annat sätt. Beställ en digipass på ett SEB-kontor så får du en ny direkt. Lämna gärna även in din gamla Digipass.

Exempel 4

I Digipassens fönster visas bAtt + en siffra (1–5)

När batteriet börjar ta slut syns först texten bAtt 5 i fönstret. Därefter räknas siffran ned, och vid 0 (noll) är batteriet slut. Då står det DISABLE4 i fönstret. Kontakta oss så fort du ser att det står bATT i fönstret så att du kan byta ut Digipassen innan den gamla slutar fungera. Kom in till oss på bankkontoret så hjälper vi dig.

Byta ut Digipassen

Lämna in din trasiga Digipass på närmaste bankkontor, så ser vi till att den tas om hand på ett miljövänligt sätt.

Har du frågor?

Kom in till oss på bankkontoret eller ring 0771-365 365 (öppet dygnet runt) så hjälper vi dig. Från utlandet ringer du +46 771 365 365.

Det går inte att byta batteri på digipassen. Kom in till oss på bankkontoret så får du en ny. Ta med den gamla digipassen så tar vi hand om den på ett miljövänligt sätt.

Beställ den på närmaste SEB-kontor. Med digipassen får du information i brailleskrift och på en cd-skiva (både i pdf- och Daisy-format).

Om du tycker att knapparna och skärmen är små på digipassen kan du beställa en större digipass på närmaste SEB-kontor. Den större digipassen har formatet 8 x 14 centimeter. 

Customer service
;