Så kommer ni igång med e-legitimation
För att kunna logga in i någon av våra appar behöver ditt barn en e-legitimation. Det finns två e-legitimationer att välja mellan:
Begränsat BankID
- Är ditt barn under 11 år rekommenderar vi begränsat BankID som fungerar för att kunna verifiera sig och använda våra appar för unga och Swish.
- Har ditt barn tidigare haft begränsat BankID kan du skapa ett nytt direkt i din app under fliken Mer. Om det inte fungerar kan du ringa oss på 0771-365 365 så hjälper vi dig.
Mobilt BankID
- Vi rekommenderar mobilt BankID till barn som utöver våra appar också behöver e-legitimationen för att kunna verifiera sig och använda andra tjänster såsom 1177, CSN och Skatteverket.
- För att komma igång med mobilt BankID följ de tre stegen beställ, slutför och aktivera. Båda vårdnadshavarna behöver vara kunder hos oss och ha tillgång till appen och barnet behöver kunna legitimera sig med svenskt pass eller nationellt id-kort.
BankID-appen tillåter endast en typ av e-legitimation per mobil enhet vilket innebär att ditt barns mobila BankID ersätts om du som förälder skapar ett begränsat BankID till samma enhet.