Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

SEB Bot Advisor

Automatiserad rådgivning för ditt pensionssparande

Vår rådgivningsrobot ger dig individuella placeringsråd som du kan godkänna
med en knapptryckning. Smart, enkelt och automatiskt.

Vår rådgivningsrobot ger dig individuella placeringsråd som du kan godkänna med en knapptryckning. Smart, enkelt och automatiskt.

Allt det här gör roboten för dig


Skapar tydliga individuella råd

De råd du får är anpassade efter din ålder, riskvilja och syn på hållbarhet. Målet är att ge dig bästa möjliga avkastning utifrån dina förutsättningar.


Letar upp de bästa fonderna

Med hjälp av avancerad teknik väljer roboten ut de bästa fonderna för dig med hänsyn till historisk utveckling, avgifter och framtidsutsikter.


Bevakar dina fonder dygnet runt

Varje dag, året runt arbetar roboten med att utvärdera och jämföra fonderna i vårt utbud för att skapa den optimala portföljen för dig.


Meddelar när du behöver placera om

När roboten hittar bättre fonder för dig eller om marknadsläget gör att du behöver göra en förändring får du ett nytt råd.


Anpassar risken inför pensionen

När din pension närmar sig anpassas risken så att du får en jämnare avkastning med mindre risk för stora svängningar.


Arbetar tills hela pensionen är utbetald

Roboten fortsätter att bevaka ditt sparande och ge dig nya råd tills sista kronan i din pension är utbetald.

Kom igång med 3 enkla steg

Att komma igång med vår rådgivningsrobot är enkelt. Logga in med mobilt BankID och följ de här stegen för att ansluta dig.

  1. Svara på några frågor om din ålder, riskvilja och syn på hållbara investeringar.

  2. Inom 24 timmar får du råd via SMS om vilka fonder du borde köpa och sälja.

  3. Om du accepterar rådet godkänner du med en knapptryckning, så placerar vi om åt dig.


Logga in och kom igång

Pensionsspara i enlighet med dina värderingar

​Vilken nivå av hållbarhet vill du ha i ditt sparande och vilka branscher vill du helst undvika? Nu kan du i ännu högre grad sätta din prägel på de råd du får från vår robot.

Inga extra kostnader. Avsluta när du vill.

Tjänsten ingår utan extra kostnad för dig som pensionssparar hos oss och alla fondbyten är avgiftsfria. Om du inte längre vill ha digitala placeringsråd kan du när som helst avsluta tjänsten, vilket du självklart också gör utan kostnad.

Frågor och svar

Vår rådgivningsrobot är kostnadsfri för dig som sparar i en pensions- eller kapitalförsäkring hos oss. Alla fondbyten i din försäkring är avgiftsfria och det kostar heller ingenting att avsluta tjänsten. Allt du betalar är förvaltningsavgiften för de fonder du sparar i och kostnaden för din försäkring, det vill säga samma kostnader som du hade betalat även om du inte hade tagit hjälp av en av marknadens smartaste rådgivningsrobotar.

Om du inte längre vill ha digitala placeringsråd kan du när som helst avsluta tjänsten utan kostnad.

Många tycker att det är svårt med sparande och hur pengarna ska placeras, samtidigt som det är viktigt att ta tag i. När du följer råden från vår rådgivnings­robot placeras dina pengar i noggrant utvalda fonder som är valda utifrån dina förutsättningar. Målet är att ge dig bästa möjliga avkastning utifrån den risk du tar och vad fonderna kostar, utan att du behöver bevaka marknaden och jämföra fonder.

Förutom det råd du får när du ansluter dig till tjänsten, får du ett nytt råd när roboten bedömer att det finns andra fonder som passar dig bättre eller som kan ge bättre avkastning utifrån din risknivå. Du kan också få ett nytt råd om marknaden svänger kraftigt så att du hamnar utanför den risknivå du har valt. I snitt får du 2 till 4 nya placeringsråd per år men kom ihåg att om du inte får nya råd är det bara ett tecken på att roboten anser att du redan är rätt placerad.

När du får ett nytt råd får du ett meddelande via sms eller e-post och loggar då enkelt in med mobilt BankID och accepterar rådet med en knapp­tryckning. När du loggat in på Mina pensionssidor får du också en prognos på hur ditt pensions­sparande kan komma att utvecklas, beroende på om du accepterar rådet eller inte. Om du accepterar rådet placeras ditt sparande automatiskt om enligt det nya förslaget och du fortsätter att vara placerad enligt fond­robotens rekommendation för dig. 

Om du inte accepterar rådet får du en påminnelse via sms efter cirka en vecka. Om du fortfarande inte har accepterat rådet efter 30 dagar skickar vi ytterligare en påminnelse via e-post, allt för att försäkra oss om att du inte har missat rådet.

En av de saker vi vill veta när du ansluter dig till tjänsten är hur viktigt det är för dig att roboten tar hänsyn till hållbarhet. Du kan bland annat bestämma vilken nivå av hållbara placeringar du vill ha i ditt sparande och om du vill utesluta investeringar i vissa branscher. Med hjälp av dina svar kan roboten anpassa råden inte bara efter din riskvilja och spar­horisont, utan också efter dina värderingar.

För att ansluta dig till tjänsten börjar du med att svara på några frågor om din ålder, riskvilja och syn på hållbara investeringar. Utifrån dina svar skapar roboten en fond­portfölj som är anpassad för dig. För att försäkra oss om att de råd du får alltid matchar din riskvilja och dina behov ber vi dig med jämna mellanrum att se över dina svar för att kunna fånga upp eventuella förändringar.

Du kan ansluta dig till SEB Bot Advisor om du har en tjänste­pension eller en privat pensions­försäkring med sparande i fonder. Däremot kan du inte koppla roboten till en så kallad traditionell försäkring där försäkrings­bolaget ansvarar för placeringarna, eller till ett pensions­sparande på investerings­sparkonto (ISK). När du loggat in på Mina Pensionssidor med ditt mobila BankID ser du enkelt vilka av dina fond­försäkringar som kan anslutas till tjänsten.

Ring upp mig

Lämna ditt telefonnummer så ringer vi upp dig. 

Vill du ringa oss istället? Du når oss på 077-11 11 800
Öppet måndag–fredag 8–16:30.

När vi ringer upp dig får du besvara en säkerhetsfråga i BankID-appen. Det är en bekräftelse på att du pratar med oss.