Bästa tipsen om du ska köpa bil

Välj en säker bil av ett tillförlitligt märke, med bra andrahandsvärde och rostskydd. Samt, förstås, en bil som passar dina behov.

För SEB.se ger motorjournalisten på tidningen Vi Bilägare Mikael Schultz sina bästa råd om att köpa bil.

Bestäm vilken bil du behöver

Ta reda på vilken storlek på bil du faktiskt behöver. Försök att precisera dina behov för att göra bilvalet mer begränsat och hanterligt. Behöver du kunna skjutsa dotterns fotbollskompisar? Vilken lastkapacitet behöver du? Hur mycket kan bilen ta på släp?

Undersök säkerheten

Den viktigaste punkten enligt Mikael Schultz. Ett generellt råd är att inte välja en för liten bil. Större och tyngre bilar är oftast säkrare vid en krock och Sveriges bilpark består mest av medelstora till stora bilar. Krocksäkerheten bedöms bland annat av internationella Euro NCAP vars resultat från krocktest kan användas för en första bedömning av säkerheten hos nya bilmodeller. Försäkringsbolaget Folksam sammanställer statistik från verkliga olyckor; här måste modellen dock ha funnits på marknaden ett par år.

Välj ett tillförlitligt märke

Ett bra sätt att kolla en bils driftskvalitet är att titta på olika ägarundersökningar. Vi Bilägares årliga undersökning BilQ baseras på intervjuer med bilägare i Norden. Motormännens årliga nybilsenkät är störst bland undersökningarna och bygger på intervjuer med 14 000 bilägare som får ge sina betyg efter ett års körning. Vinnare i senaste M-enkäten var BMW 5-serien, Saab 9-5 och Mercedes E-klass.

Kolla andrahandsvärdet – bilen ska vara lätt att sälja

Andrahandsvärdet, eller värdeförlusten de första åren är kanske den största frågan när det gäller att göra en bra bilaffär, viktigare för ekonomin än till exempel bränsleförbrukning anser Mikael Schultz. Viktigt är också att bilen ska vara lätt att sälja om man får en ändrad situation som gör att man måste göra sig av med bilen. Undvik udda märken eller udda modeller.

Kolla bilens "rostprognos"

Rostskador är dyra att reparera. En bils benägenhet att rosta har därför en direkt koppling till ekonomin. I dag, när material och tillverkningsprocesser ofta håller högre kvalitet än förr, har många biltillverkare slutat att behandla bilarna med rostskyddsmedel inuti balkar och hålrum. I stället litar de på galvaniseringen. Det gäller de flesta asiatiska tillverkare, liksom många USA-bilar, franska Peugeot och Citroën och en hel del andra. Men många rostskyddsbehandlar också noggrant redan i fabrik. Dit hör till exempel Volvo, Renault, Audi, VW, Saab med flera. Enligt Mikael Schultz kan det ofta löna sig att bekosta en egen rostbehandling – även på nya bilar. Rost påverkar också bilens säkerhet, påpekar han.

Bilhandlare eller privat?

Fördelen med att gå till en bilhandlare är att det finns någon att komma tillbaka till och klaga på eventuella fel. Köper du en begagnad bil av en bilhandlare kan du också se till att bilen är varudeklarerad enligt Konsumentverkets riktlinjer. Köper du privat har du inte alls samma skydd. I princip köper du bilen i befintligt skick. Blir det tvist så får man i sista hand stämma säljaren i tingsrätten. Enligt Mikael Schultz bör begpriserna för privatköp ligga runt 15 procent lägre än hos handlare.

Begagnad eller ny bil?

– Om jag skulle betala med egna pengar skulle jag nog inte köpa en ny bil, säger Mikael Schultz. Även om utbudet inte är så stort skulle jag i stället försöka hitta en begagnad som är runt ett år gammal. Då får man en nästan ny bil som redan har den största värdeminskningen bakom sig. En bil tappar i regel mellan 25 och 30 procent i värde första året, mellan 12 och 15 andra året, och runt 10 procent tredje året.

Hur mycket ska bilen kosta?

På Konsumentverkets webbplats finns heltäckande guider om att köpa bil. Där kan man också se handlarnas riktpriser för begagnade bilar. Riktpriserna bygger på Autodatas uppgifter. Försäljningspriserna för enskilda bilar kan dock variera mycket beroende körsträcka, utrustning, skick och handlarens lagersituation. Riktpriserna gäller bilhandeln. Köper privat bör du kunna dra av runt 15 procent.

Så får du hjälp att kolla bilen

Köper du privat gäller i normalfallet att bilen köps i befintligt skick. Därför har du som köpare en omfattande undersökningsplikt. Saknar du kunskaperna själv – ta hjälp av någon bekant. Allra bäst är att testa bilen hos Bilprovningen (Bildiagnos) eller hos Motormännen (M-test) för att få ett utlåtande. Vägrar säljaren att gå med på att du testar bilen – köp någon annan, råder Mikael Schultz.

Vem äger bilen?

Vid privatköp – ta alltid ta reda på vem som äger bilen och vem den är registrerad på. Kontakta Bilregistret, till exempel via talsvarstjänsten (tel 077-125 25 25). Där kan du få besked om både nuvarande och tidigare ägare. Ett bra tips är också att ringa upp tidigare ägare och fråga dem om bilen du är spekulant på. Det är särskilt viktigt att du kontrollerar att den du köper av verkligen äger bilen och att den är fullt betald. Begär alltid att få se kvitto från när säljaren köpte bilen.