Mobilt BankID

Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor. Skaffa mobilt BankID för att kunna logga in och legitimera dig på internetbanken och många andra e-tjänster. Bland annat hos Pensionsmyndigheten, Skatteverket, Försäkringskassan och CSN. Om du inte är kund hos oss kan du läsa hur du skaffar mobilt BankID på BankID:s webbplats.

Stöd för iPhone 4 upphör

I början av 2018 upphör BankID-appens stöd för iOS 8. Du kan därför inte använda BankID-appen i telefoner som har iOS 8 eller tidigare. Detta innebär att iPhone 4 och bakåt inte längre kommer ha stöd för att kunna hantera BankID-appen från och med 8/2 2018.

Nyhet! Nu kan du logga in med Face ID

Om du har en iPhone X kan du nu använda ansiktsigenkänning när du loggar in i våra appar och på internetbanken med mobilt BankID.

Kom igång med mobilt BankID

För att skaffa eller förnya mobilt BankID behöver du skriva under ett avtal på internetbanken, ladda ner BankID-appen till din telefon och få en aktiveringskod från BankID:s webbplats. Så här gör du:

  1. Ladda ner och installera BankID säkerhetsapp på App Store, Google Play eller Windows Store, beroende på vad du har för telefon.
  2. Logga in på internetbanken med BankID på kort eller digipass och gå till Mitt SEB – BankID. Ansök om mobilt BankID och spara aktiveringskoden som du ser på skärmen. Aktiveringskoden är giltig i 10 minuter.
  3. Öppna BankID-appen på din telefon och skriv in aktiveringskoden från internetbanken. Välj en ny säkerhetskod till ditt mobila BankID på 6–8 siffror. Den här koden kommer du att använda varje gång du loggar in eller signerar med mobilt BankID.
  4. Första gången du loggar in på internetbanken med mobilt BankID behöver du verifiera det med din digipass, BankID på kort eller med engångskod via sms. Du kan också verifiera det på något av våra bankkontor.

Chatta med oss

Du kan få hjälp med mobilt BankID av Aida, vår digitala kundtjänstmedarbetare med artificiell intelligens.

Chatta med Aida om mobilt BankID